کد خبر: 280352
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ۱۴:۰۴:۲۰
| |

رئیس جبهه مخالفان بحرین:

بحران خلیج‌فارس میخ آخر بر تابوت شورای همکاری است / عربستان و امارات سرکرده ائتلافی شیطانی هستند

فعال سیاسی و رئیس جبهه مخالفان بحرین در لندن سرسپردگی حکام عرب برای استکبار جهانی را عامل شکل گیری بحران خلیج‌فارس عنوان کرده و آن را آخرین میخی توصیف کرد که بر پیکره شورای همکاری خلیج‌فارس وارد می­‌شود.

بحران خلیج‌فارس میخ آخر بر تابوت شورای همکاری است / عربستان و امارات سرکرده ائتلافی شیطانی هستند
کد خبر: 280352
|
۱۳۹۷/۱۲/۲۹ ۱۴:۰۴:۲۰

اعتمادآنلاین| حدود دو سال از آغاز بحران کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌گذرد و چهار کشور امارات،‌ عربستان سعودی، ‌بحرین و مصر قطر را به اتهام حمایت از تروریسم محاصره اقتصادی کرده­‌اند. بسیاری از تحلیلگران اقتصادی ادامه این بحران را برای منطقه خطرناک توصیف کرده و راهکارهای متفاوتی برای حل آن ارائه داده‌­اند.

در همین راستا «علی الفائز» فعال سیاسی بحرینی و رئیس جبهه مخالفان بحرین در لندن در تشریح زمینه­‌های شکل‌گیری و پیامدهای این بحران گفت: «آنچه که به نام شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس شناخته می­‌شود، ‌در حقیقت بر اساس منافع و اهدافی طراحی شده که هیچ ارتباطی با ملت‌­ها ندارد بلکه منافع رژیم‌­های مرتبط با سیاست‌های استکبار را تأمین می­‌کند».

وی تأکید کرد که بنابراین پایه­‌های تشکیل این شورا بسیار شکننده بود و در تحقق انتظارات ملت­‌های خود شکست خورد و ناکام ماند به ویژه آن اهدافی که بر اساس خدعه تبلیغاتی و دروغ‌پردازی‌­های حکام خلیج‌فارس به منظور سرپوش گذاشتن بر انگیزه‌­های حقیقی و اصلی تشکیل شورای همکاری مطرح شد.

الفائز گفت: «بر این اساس اگر پایه­‌های شکل‌گیری این شورا شکننده نبود و فقدان حاکمیت و استقلال کشورها و نیز پیروی کورکورانه و مطلق از از استکبار جهانی وجود نداشت و اگر حکام خودکامه به جای اینکه رضایت ملت­‌هایشان را جلب کنند و انتظارات و آرزوهای آنها را محقق کنند، برای جلب رضایت استکبار و صهیونیسم با یکدیگر مسابقه نمی‌­دادند، زمینه اصلی بروز بحران فعلی منطقه خلیج‌فارس از بین می­‌رفت».

وی تأکید کرد که سیاست­‌های حکام عرب بنا به میل آمریکا نامتوازن و ناهماهنگ در به کارگیری توان منطقه‌­ای و بین المللی اتخاذ شد و در مسیری معکوس ­پیش رفت و به تبع، این رژیم­‌ها نیز در سطوح مختلف در نقطه مقابل یکدیگر قرار گرفتند.

این فعال سیاسی بحرین گفت: «پیامدهای این بحران از مرز سیاسی و اقتصادی فراتر رفته و به نقطه بسیار خطرناک‌تر یعنی سطح اجتماعی رسیده به گونه‌­ای که منطقه را در آستانه اضمحلال و فروپاشی قرار داده است».

وی نحوه برخورد کشورهای حوزه خلیج‌فارس با این بحران را بسیار تأسف‌آور توصیف و رفتار چهره‌­های سیاسی، رسانه­‌ای، تبلیغاتی و اجتماعی را تحت تاثیر حکام رژیم‌­های عرب عنوان کرد.

الفائز درباره دلایل ائتلاف چهارجانبه عربستان سعودی،‌ امارات، بحرین و مصر برای تحریم قطر گفت: «عربستان و امارات به رغم عدم هماهنگی در بسیاری از نقاط، سرکرده یک ائتلاف شیطانی هستند و متأسفانه «عبدالفتالح السیسی» رئیس جمهوری مصر نیز تابع آنها شده است. در مورد بحرین نیز باید بگویم که حاکم این کشور فاقد هر نوع حاکمیت و استقلالی است و به دلیل شکست تلاش‌­هایش برای جلب حمایت کشورهای بیگانه به منظور مقابله و سرکوب ملت انقلابی بحرین عنان تصمیم‌هایش در دست آنها است».

وی درباره نقطه اتصال این چهار کشور برای اتحاد علیه قطرگفت: «محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات در حمایت از انقلاب علیه مصر و بحرین اتفاق نظر دارند. آنها همچنین ائتلاف متجاوز در یمن را نیز رهبری می­‌کنند . علاوه بر این ارتباط آشکار آنها با «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و عوامل وی در منطقه ارتباط داشته و به همین دلیل به رغم عدم هماهنگی با یکدیگر متفق هستند».

این فعال سیاسی بحرین درباره امکان حل سیاسی این بحران گفت که کارکرد راهکار سیاسی برای حل این بحران بسیار بعید به نظر می‌­رسد.

وی تأکید کرد که حل این بحران در گرو اولویت و غلبه منافع ملت‌­ها بر منافع استکبار و حکام و قانونم‌داری و احترام به حق حاکمیت مردم و بازگشت به دامان امت عربی- اسلامی به صورت حقیقی است نه استفاده ابزاری از آنها در راستای جلب رضایت آمریکا.

الفائز درباره سناریوهای احتمالی بن سلمان برای مقابله با بحران خلیج‌فارس و به ویژه برخورد با قطر گفت: «به اعتقاد من بن سلمان در این زمینه هیچ افق و چشم‌انداز سیاسی نداشته و فقط یک تابع و مقلد صرف است».

وی امکان رفع محاصره اقتصادی قطر را بعید برشمرد و تأکید کرد که این تحریم مادامی که چنین رویکرد سیاسی وجود داشته باشد و حکام فعلی در رأس قدرت حضور داشته باشند، ادامه خواهد داشت.

این فعال سیاسی بحرینی گفت که محاصره اقتصادی ناگزیر پیامدهای منفی را به دنبال خواهد داشت و قطر نیز از این قاعده مستثنی نیست اما به نظر نمی‌­رسد که آسیب آن جدی و مهلک باشد.

وی در پایان تأکید کرد که کشورهای تحریم‌کننده به دنبال انزوای سیاسی قطر و «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور هستند اما درباره مسیر و سرنوشت این بحران باید گفت که در حقیقت آخرین میخی است که بر تابوت شورای همکاری خلیج فارس وارد می­‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها