کد خبر: 280411
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۳:۵۰:۰۰
| |

بهمن کیارستمی، مستندساز با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

راحت‌ترین کار فشار بر مستندسازان است/ مستندسازان از سوی ارشاد حمایت نمی‌شوند

بهمن کیارستمی، کارگردان و مستندساز با انتقاد از حمایت نکردن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سینمای مستند، بیان کرد: «نه تنها مستندسازان حمایت نمی‌شدند، بلکه بارها و بارها وزارت ارشاد هم صحه بر خائن بودن مستندساز گذاشته است.» 

راحت‌ترین کار فشار بر مستندسازان است/ مستندسازان از سوی ارشاد حمایت نمی‌شوند
کد خبر: 280411
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بر اساس دفترچه سیاست‌های سینمایی سال 1395 مرکز گسترش موظف به تولید 82 فیلم مستند در سال است. همچنین چندسالی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و خانه سینما با هدف کمک و مشارکت در فعالیت و ساخت آثار سینمایی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه، مشارکت در تشویق آثار سینمایی با اهدای جوایز ارزنده به برگزیدگان جشن سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر، حمایت سالانه از تولیدات سینمایی، مستند، داستانی و انیمیشن مرتبط با موضوع تفاهم‌نامه و حمایت‌های اجتماعی از اعضا و اصناف سینمایی تحت پوشش خانه سینما در چارچوب قوانین و مقررات از جمله تعهدات وزارت کار است.

هرچند که حمایت از آثار سینمایی، در هر ژانر و حوزه‌ای در حیطه فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می‌رود، اما تعطیلی‌های پی‌در پی خانه سینما، انجمن‌های مربوط به این وزارتخانه را بر آن داشت که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فعالیت‌های خود را ثبت کنند. انجمن کارگردانان مستند نیز یکی از این انجمن‌هاست. هرچند این موضوع را نباید به معنای سلب مسئولیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

در این‌باره، بهمن کیارستمی، کارگردان سینمای مستند با ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، بیان کرد: «تا یک جایی آدم امید دارد که فعالیتش به نوعی همکاری به نفع طرفین تبدیل شود. از یک جا به بعد، اصلا فکر نمی‌کنید که ممکن است شرایطی مناسبی ایجاد شود؛ نحتی شرایطی که بتواند تنها کمی گرفتاری‌های معمول را برطرف کند.»

کیارستمی با اشاره به اینکه شاید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتواند کمی به شرایط انجمن‌های سینمایی سامان بخشد، گفت: «وقتی همکاری‌ها دو طرفه نباشد، بنابراین سراغ ساز و کاری می‌رویم که هیچ تنشی نداشته باشیم. این دلیلی بود که انجمن مستندسازان برای برخی امور خود ترجیح داد زیر نظر وزارت کار فعالیت کند.»

بهمن کیارستمی درباره معضلاتی که گریبانگیر سینمای مستند است، گفت: «نه تنها در یکی، دو سال گذشته که سال‌هاست راحت‌ترین کار این بوده که فشار بر مستندسازان وارد شود، چرا که از سایر اصناف خانه سینما سیاسی‌تر بودند.»

او در بیان حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد از سینمای مستند، بیان کرد: «در این شرایط ، نه تنها مستندسازان حمایت نمی‌شدند بلکه بارها و بارها وزارت ارشاد هم صحه بر خائن بودن مستندساز گذاشته است.»

این کارگردان بر این باور است که بی‌توجهی وزارت فرهنگ و ارشاد، بهتر از کارشکنی است. او در این‌باره گفت: «کاش با بی‌توجهی ارشاد مواجه می‌شدیم. در واقع می‌توانم بگویم ارشاد فقط کاری به کارمان نداشته باشد. بر این اساس، نبود تخاصم، بهترین اقدامی است که وزارت فرهنگ و ارشاد باید در روابطش با هنرمندان رعایت کند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها