کد خبر: 280519
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

سهراب سلیمی، کارگردان تئاتر با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

تئاتر ما دولتی است اما از امکانات دولتی بی‌بهره است/ ارشاد برهوتی به نام هنر راه انداخته است/ هیچ نشانی از ترویج فرهنگ و هنر دیده نمی‌شود

سهراب سلیمی، کارگردان تئاتر در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در حوزه تئاتر گفت: «با تمام تقسیم‌بندی‌های ظاهری در تئاتر (تئاتر مستقل، خصوصی و...) باید گفت که تئاتر ما، دولتی است اما سال‌هاست که از امکانات دولتی بی‌بهره است، بخصوص در یکی، دو سال اخیر.»

تئاتر ما دولتی است اما از امکانات دولتی بی‌بهره است/ ارشاد برهوتی به نام هنر راه انداخته است/ هیچ نشانی از ترویج فرهنگ و هنر دیده نمی‌شود
کد خبر: 280519
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این روزها، با توجه به رشد تئاتر در کشور، یکی از مسائلی که به دغدغه اهالی تئاتر و هنرمندان این عرصه تبدیل شده،‌ کم‌توجهی به تئاتر استان‌ها و شهرستان‌ها و کمبود بودجه این عرصه‌هاست. هر چند زیرساخت در بسیاری از استان‌ها فراهم شده، اما پشتیبانی مالی برای ساخت سالن‌ها، حمایت از گروه‌های نمایشی و ساخت تالارهای نمایشی در خیلی از شهرستان‌ها فراهم نیست و هنرمندان به سختی معیشت و زندگی خود را از این راه می‌گذرانند.

در ای‌نباره، سهراب سلیمی، کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «در مورد عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد، باید گفت: سال به سال دریغ از پارسال. وزارتخانه‌ای که اصلی‌ترین مساله آن ترویج فرهنگ و هنر است، بیابان برهوتی راه انداخته است.»

او با اشاره به تقسیم‌بندی‌های تئاتر در این سال‌ها، گفت: «با تمام تقسیم‌بندی‌های ظاهری در تئاتر (تئاتر مستقل، خصوصی و... ) باید گفت که تئاتر ما، دولتی است اما سال‌هاست که از امکانات دولتی بی‌بهره است، بخصوص در یکی، دو سال اخیر.»

سلیمی، با اشاره به فارغ‌التحصیلان تئاتر در کشور گفت: «با این حجم فارغ‌التحصیل تئاتر در تهران و شهرستان، همه را رها کرده و می‌گویند خودتان بروید کار اجرا کنید. شاید در تهران بشود تا حدودی بدون حمایت تئاتری به اجرا رساند اما در شهرستان‌ها، با امکانات موجود، نشدنی است. من به عنوان یکی از اهالی تئاتر، فقط تأسف می‌خورم که این روال، تعریف تئاتر دولتی نیست.»

این کارگردان پیشکسوت تئاتر، با اعلام نگرانی از وضعیت کنونی هنر بیان کرد: «وزارت ارشاد بازاری به راه انداخته که می‌شود گفت در این بازار، هیچ نشانی از مروج و متولی بودن در فرهنگ و هنر دیده نمی‌شود. چیزی که ما شاهد آن هستیم، گفتمانی بر اساس طرفیت‌ها، دانش و پتانسیل افراد و تجربه نیست.»

او ضمن اشاره به مدیریت نامناسب و از بین رفتن زیرساخت ها، گفت: «تئاتر این کشور هم جدا از مقوله محیط زیست و چالش‌های کلان اجتماعی نیست. بنابراین نمی‌توان گفت که ارشاد کدام کار را در اولویت قرار دهد که باعث خوشنودی من شود. یک هنرمند رضایت را زمانی به دست می‌‌آورد که امنیت در سطح کلان وجود داشته باشد.»

به گفته سلیمی، اهالی تئاتر، به اجبار درونی به عشق خودشان کار می‌کنند، اما پس از هر کار پشیمان می‌شوند. او درباره تمرکز بر درآمدزایی تئاتر، گفت: «امروز تئاتر حرفه‌ای، آنچنان به سمت سلبریتی‌ها و درآمدزایی رفته که فاجعه‌بار است. اگر بد بود، چرا تئاتر لاله‌زار بسته شد و امروز لاله‌زار در تمام کشور تکثیر شده است. این گرایش به درآمدزایی صرف، مربوط به شانه خالی کردن دولت از وظایفش است.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها