کد خبر: 280613
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ۱۸:۰۳:۰۶
| |

روشی برای کنترل قند خون در 6 ماه/ چه ورزش‌هایی برای افراد دیابتی مناسب نیست؟

یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: تجویز برنامه ورزشی برای بیماران، به خصوص بیماران دیابتی امری تخصصی است که اگر تحت نظر پزشک باشد؛ قند خون فرد را در 6 ماه کنترل می‌کند.

روشی برای کنترل قند خون در 6 ماه/ چه ورزش‌هایی برای افراد دیابتی مناسب نیست؟
کد خبر: 280613
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۳ ۱۸:۰۳:۰۶

اعتمادآنلاین| ‌ هاله دادگستر متخصص پزشکی ورزشی عضو هیئت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره تاثیر ورزش بر کنترل قند خون در دیابتی‌ها اظهار کرد: ورزش از موثرترین عوامل کنترل قند خون در بیماران دیابت تیپ 1 و تیپ 2 است، این دسته از فعالیت‌های بدنی می‌تواند بر کنترل قند و عوارض ناشی از دیابت موثر باشد.

تاثیر فعالیت‌های روزانه بر کنترل و بهبود دیابت

وی افزود: انجام فعالیت‌های بدنی علاوه بر کاهش عوارض و کنترل قند خون، امید به زندگی را در فرد دیابتی افزایش می‌دهد و برای فرد بیمار آشکار می‌شود که قابلیت انجام بسیاری از کار‌ها را دارد؛ افزایش امید به زندگی و بازگشت بیمار دیابتی به فعالیت‌های روزمره تاثیر چشمگیری بر روند بهبود دارد و این موضوع از نظر علمی ثابت شده است.

دادگستر تشریح کرد: دغدغه اصلی افراد بیمار چه در افراد دیابتی و چه در سایر بیماری‌ها این است که باید چه ورزشی را چگونه انجام دهند تا به بهبود بیماری آن‌ها کمک کند. پیش از هر چیزی آناتومی فرد باید مورد بررسی قرار بگیرد؛ کنترل قند در بیماران دیابتی با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارند حیاتی‌تر از بقیه افراد است و باید قند آن‌ها قبل، بعد و حین ورزش مورد بررسی قرار بگیرد تا خطری او را تهدید نکند.

این متخصص پزشکی ورزشی گفت: فرد بیمار باید توجیه شود که در هر مرحله باید با چه شدتی و چه مدت ورزش کند، همچنین فرد باید بداند چند روز فعالیت بدنی در هفته می‌تواند به کنترل بیماری او کمک کند برای مثال اگر فردی دیابتی سه روز اول هفته را ورزش کند و سه روز بعدی را به استراحت بپردازد نه تنها برای او مفید نیست بلکه منجر به ایجاد نوسانات قندی در او می‌شود که عوارضی را به همراه دارد.

وی درباره تجویز برنامه ورزشی بیان کرد: تجویز برنامه ورزشی برای بیماران، به خصوص بیماران دیابتی امری تخصصی است که اگر تحت نظر پزشک متخصص، جامع و کامل جلو برود می‌تواند قند خون فرد را طی 6 ماه کنترل کند؛ فعالیت بدنی به قدری بر کنترل قند موثر است که به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

دادگستر یادآوری کرد: این فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده می‌تواند علاوه بر کنترل قند خون عوارض ناشی از بیماری دیابت را هم تا حد زیادی در فرد کاهش دهد، اما ورزش اشتباه می‌تواند اثر معکوس بر سلامت فرد بیمار داشته باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها