بشار اسد؛ شخصیتی که رهبر انقلاب، قهرمان عربش خواندند

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در بین شخصیت‌های سیاسی منطقه غرب آسیا، یک استثنا تلقی می‌شود، مردی که در میان ناباوری عمومی 8 ساله، یک جنگ جهانی علیه خود را تاب آورد و به شخصیتی تبدیل شد که رهبر معظم انقلاب او را «قهرمان عرب» توصیف کردند.

بشار اسد؛ شخصیتی که رهبر انقلاب، قهرمان عربش خواندند
کد خبر: 280627
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۰۸:۴۵:۱۸

اعتمادآنلاین| ‌ بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در بین شخصیت های سیاسی منطقه غرب آسیا، یک استثنا تلقی می شود، مردی که در میان ناباوری عمومی 8 ساله، یک جنگ جهانی علیه خود را تاب آورد و به شخصیتی تبدیل شد که رهبر معظم انقلاب او را 'قهرمان عرب' توصیف کردند.

اکنون بشار اسد به شخصیتی معروف شده که در مصمم بودن در ارتباط با مواضع سیاسی خود شهره شده است و بخاطر همین ویژگی بود که رهبر جمهوری اسلامی ایران اسفند ماه امسال در ملاقاتی که بشار اسد با ایشان داشت، خطاب به او گفتند: «جنابعالی با ایستادگی که از خود نشان دادید به قهرمان جهان عرب تبدیل شدید و مقاومت در منطقه به‌وسیله شما قدرت و آبروی بیشتری یافت.»


بشار اسد در 11 سپتامبر 1965 (20 شهریور 1344) به دنیا آمد و پس از تحصیل در دانشگاه دمشق در رشته پزشکی برای ادامه تحصیل به لندن رفت و موفق به اخذ دکترای چشم پزشکی شد.


بشار اسد که از 24 ژوئن 2000 (4 تیر 1379) و به دنبال درگذشت پدرش به ریاست جمهوری رسید سومین پسر حافظ اسد رئیس جمهوری فقید سوریه است.


در طول هشت سال بحران سوریه بشار با توجه به عزم و اراده ای که برای ایستادگی در برابر 360 هزار تروریست از 120 کشور جهان در قالب 103 گروه تروریستی مورد حمایت کشورهای مختلف عربی ، غربی و رژیم صهیونیستی داشت ، دو بار به عنوان شخصیت سال در سال های 2014 و 2018 از سوی برخی شبکه های تلویزیونی و بررسی ها در جهان عرب انتخاب شده است.


بیشترین ملاک و علت انتخاب وی در ارتباط با موضوع بحران این کشور و ایستادگی و مصمم بودن در ارتباط با آن با شجاعت تمام و حتی برخی سفرها به روسیه در اثنای بحران با وجود برخی خطرات بوده است.


وی با وجود هجمه سنگین به سوریه از مرزهای شمالی ، شرقی ، جنوبی و غربی از سوی تروریست ها با همکاری کشورهای همسایه سوریه و از دست دادن 80 درصد از خاک این کشور، با اتکا به کشورهای دوست مانند ایران و روسیه موفق شد آب رفته را به جوی بازگرداند و اکنون ورق بحران در سوریه برگشته و اکنون 80 درصد از مناطق این کشور در اختیار دولت و حدود 20 درصد نیز در اختیار تروریست ها در مناطق شمال شرق و غرب سوریه است.


وی اعلام کرده است که مناطق باقیمانده در اختیار تروریست ها را از دست آنان خارج خواهد کرد و تا یک وجب از خاک سوریه در اختیار آنان باشد ، به جنگ با تروریست ها ادامه خواهد داد و علاوه بر این در ارتباط با بلندی های جولان نیز که از سال 1967 در اختیار رژیم صهیونیستی است ، بارها اعلام کرده است که یا با صلح و یا با جنگ این بلندی ها نیز به سوریه باز می گردد.


پیش از بحران سوریه نیز با توجه به نظامی سیاسی این کشور و تعیین سیاست های اساسی از سوی رئیس جمهوری و به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح سوریه مواضع اسد بسیار ثابت و اصولی و پابرجا بود تا جایی که اکنون بر اساس اعلام شخصیت های سیاسی در منطقه یکی از علل بحران آفرینی در سوریه همین سیاست های ثابت و قاطعانه سوریه در برابر مسایلی چون روند صلح اعراب و اسراییل بوده است که به خواسته های برخی قدرت های بزرگ در این ارتباط نه گفت و حمایت از برخی گروه های فلسطینی را با وجود برخی اقدامات کشورهای عرب در ارتباط با نزدیک شدن به اسراییل، ادامه داد و همچنان یک پای حمایت از مقاومت ماند.


حافظ اسد پدر بشار نیز که همواره یکی از حامیان جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود نیز چنین سیاستی را در زمان حکومت خود دنبال می کرد و با وجود جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و هم حزب بودن با عراق در ارتباط با قبول برخی اصول حزب بعث و پایه گذاران آن مانند میشل عفلق ، صلاح البیطار و زکی الارسوزی، بشدت در مقابل این کشور با وجود حمایت بسیاری از اعراب از صدام ایستاد و حتی خط لوله نفت صادراتی عراق به سوریه را که به عنوان شاهرگ این کشور در جنگ محسوب می شد با وجود نیاز به درآمدهای مالی بست.


سیاست ثابت و اصولی سوریه در سال های بعد نیز ادامه یافت و همین نگاه به بشار اسد 54 ساله نیز منتقل شد و در واقع در سال های اخیر سوریه هزینه چنین سیاست هایی را از سوی عاملان بحران و توطئه پرداخت کرده است که این روند هنوز هم ورود بحران در روزهای اخیر به نهمین سال خود ادامه دارد.


در همین حال برخی ویژگی های شخصیتی بشار اسد موجب شده است تا از دیگر مقام های کشورهای عربی متمایز شود و نگاه ها نسبت به شخصیت وی به گونه دیگری باشد.


ویژگی هایی چون تحصیلات عالی در رشته پزشکی ، خانواده دار بودن و دوری از برخی ویژگی های موجود در بین بعضی حاکمان عرب و مردمی بودن و محبوبیت و عدم اشتهار به مواردی چون فساد و نظایر آن از جمله این موارد است.


در همین حال همسر بشار اسد به نام اسما اسد نیز که دارای تحصیلات عالی در انگلیس است با دارا بودن سه فرزند شامل دو پسر و یک دختر از شخصیت هایی است که با توجه به فعالیت های مردمی و انساندوستانه ، دوشادوش همسرش، از چهره های تاثیر گذار در بین شخصیت های سوری بوده و یکی از زمینه های موفقیت همسرش در سال های اخیر دانسته شده است.


همین ویژگی ها موجب شد تا وی در جریان رقابت انتخاباتی در 4 مه 2014 (14 اردییهشت 1393) از رقبایش مانند ماهر حجاز و حسن النوری پیشی گرفته و با 88 و 7 دهم درصد آرا باردیگر برای سومین بار رئیس جمهوری سوریه شود و این دوره با توجه به هفت ساله بودن تا سال 2021 ادامه خواهد داشت.


وی علاوه بر ثبات در دیدگاه های سیاسی در خصوص اقتصاد نیز دارای دیدگاه های نوینی است که همین نگاه موجب شد تا به دنبال به دست گرفتن قدرت پس از مرگ پدرش برنامه مختلفی را در سوریه اجرا کند که از آن جمله می توان به در پیش گرفتن سیاست اقتصاد باز و توجه به برخی سرمایه گذاری های خصوصی در این کشور و برخی اصلاحات برای حرکت در راستای سیاست های اقتصاد باز نام برد.


در زمان حافظ اقتصاد سوریه بیشتر بسته و سوسیالیستی بود و این کشور بر اساس فروشگاه های تعاونی نظامی که هنوز هم بقایای آن در برخی محله ها وجود دارد ، امور اقتصادی خود را اداره می کرد و از فروشگاه ها و مجمع های تجاری چند منظوره خبری نبود ولی اکنون در سوریه و شهرهای بزرگ آن مانند حلب ، حمص و لاذقیه می توان فروشگاه های بسیار بزرگ چند منظوره را شاهد بود که در سایه سیاست های اقتصادی سال های اخیر بشار ایجاد شده است.


در ارتباط با دیگر زمینه های جامعه امروز سوریه فضای مطبوعات این کشور و شبکه های تلویزیونی بازتر و متنوع تر شده است ، قوانین پیشرفته ای در ارتباط با رسانه ها تدوین شده و قانون اساسی این کشور به خصوص در سال های اخیر مورد تجدید نظر قرار گرفته و نگاه ها در بسیاری از زمینه ها تغییر کرده و نسبت به گذشته و زمان حافظ اسد بسیار دگرگون شده است.


در همین حال باید گفت که یکی از مهم ترین ویژگی های شخص بشار اسد ادامه سیاست های پدرش در ارتباط با ایران و نگاه به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور دوست و هم پیمان واقعی به خصوص در مقاطع بحران و حساس است که یکی از آنها در سال های اخیر در سوریه رخ نشان داد و جایگاه این دوستی ها و پایه های آن مستحکم شد تا جایی که بشار با سفر 6 اسفند به ایران پیام محکمی به همه کشورهای جهان در ارتباط با این دوستی و روابط راهبردی داد.


خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی در ارتباط با شخصیت بشار اسد و اینکه چطور رئیس ‌جمهوری سوریه توانسته چنین انعطاف و جسارتی بدست آورد، بر شخصیت مصمم و با اراده بشار اسد تاکید می‌کند.


در گزارش این خبرگزاری که سه سال قبل تهیه شده بود ، آمده است : در 5 سال جنگ داخلی، اسد هرگز حتی یک بار آرامش خود را از دست نداد و شخصیت ثابت خود را به عنوان مردی که برای حفاظت از سوریه در برابر تندروهای اسلامگرا از نوع القاعده می‌جنگد، حفظ کرد.


آسوشیتدپرس دلیل دیگر اعتماد به نفس و شجاعت رئیس‌جمهور سوریه را حمایت‌های دوستان و متحدان قدرتمند این کشور یعنی ایران و روسیه می‌داند.


حضرت آیت الله خامنه‌ ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در اسفند ماه و در دیدار بشار اسد رئیس ‌جمهوری سوریه، رمز پیروزی سوریه و به شکست کشاندن آمریکا و مزدوران منطقه‌ای آن را استقامت رئیس‌ جمهوری و مردم سوریه و پافشاری آنان بر مقاومت خواندند و با تأکید بر لزوم مراقبت در مقابل توطئه‌های آینده خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی ایران، کمک به دولت و ملت سوریه را کمک به حرکت و جریان مقاومت می‌داند و از صمیم قلب به آن افتخار می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها