در مصاحبه با الجزیره

ابتکار: تسخیر سفارت آمریکا واکنش به سلطه‌‌گری آمریکا بود

معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان تصریح کرده افرادی که لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کردند از این اقدام پشیمان نیستند.

ابتکار: تسخیر سفارت آمریکا واکنش به سلطه‌‌گری آمریکا بود
کد خبر: 280630
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۴ ۰۸:۵۲:۵۲

اعتمادآنلاین| ‌ معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره تصریح کرد که تسخیرکنندگان لانه جاسوسی آمریکا از اقدام خود پشیمان نیستند.

خانم ابتکار در این مصاحبه گفت: «انقلاب اسلامی در ایران یک تحول عظیم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بود. [این انقلاب] دعوت به آزادی، استقلال و استقرار یک دموکراسی اسلامی در ایران بود.»

وی اضافه کرد: «از منظر مسئله استقلال، احتمالا شما و مخاطبانتان می‌دانید که ایران در گذشته کشوری تحت کنترل خارجی بود. بعد از یک کودتای آمریکایی در سال 1953 ایران عملاً تحت سلطه آمریکا درآمد و شاه مستقیماً از واشنگتن و از خارج از ایران فرمان می‌گرفت.»

ابتکار تأکید کرد: «هنگام انقلاب، این برای ایرانی‌ها یک مسئله عمده بود. ایرانی‌ها احساس می‌کردند توسط نفوذی‌های آمریکا که می‌خواستند مسیر اقتصاد و سیاست ایران را تغییر دهند، تحقیر شده‌اند. بنابراین، بعد از انقلاب مسئله استقلال برای دانشجویان مسئله‌ای جدی بود. آنها احساس می‌کردند که لازم است اقدام کنند. احساسشان این بود که صدایشان در دنیای کنونی شنیده نمی‌شود.»

معاون رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به سوال مجری الجزیره مبنی بر اینکه آیا بابت پیوستن به گروه دانشجویان دخیل در این اتفاق در سفارت آمریکا پشیمان نیست گفت: «فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از آن دانشجوها پشیمانی‌ای داشته باشند، چون احساس می‌کنند که آن کار یک واکنش طبیعی بود. هر انسانی به اینکه به بردگی گرفته شود و تحت سلطه خارجی قرار بگیرد واکنش نشان می‌دهد.»

وی در ادامه گفت: «شاید تنها نگرانی، انتقاد یا پشیمانی که آنها (دانشجویان تسخیرکننده سفارت آمریکا) داشتند این بود که ماجرا زیاد طول کشید و مسئله می‌توانست سریع‌تر حل و فصل شود. ولی این، دست دانشجویان نبود.»

ابتکار یادآوری کرد که دولت آمریکا در آن زمان با مسئله انتخابات ریاست‌جمهوری مواجه بوده و مسئله آزادی دستگیرشدگان در سفارت آمریکا را به یک مسئله سیاسی تبدیل کرده بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها