کد خبر: 280655
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۴:۵۰:۰۰
| |

احسان عبدی‌پور، کارگردان سینما با ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین:

ارشاد یک ترمز شده که سلبی رفتار می‌کند/ ارشاد اجازه دهد صداهای مختلف در سینمای ایران شنیده شود/ بروکراسی ارشاد مانع فعالیت‌ها می‌شود

احسان عبدی‌پور، کارگردان و نویسنده سینما در ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد گفت: «مهم‌ترین مساله در مورد ارشاد، این است که در مقابل سرمایه وا داد. ارشادی که در سال‌های اول انقلاب‌، می‌خواست سینما را به هر سمت و سویی که می‌خواهد ببرد، تغییر رویه داده و از سمت دیگر بوم افتاد.»

ارشاد یک ترمز شده که سلبی رفتار می‌کند/ ارشاد اجازه دهد صداهای مختلف در سینمای ایران شنیده شود/ بروکراسی ارشاد مانع فعالیت‌ها می‌شود
کد خبر: 280655
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۴:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین|‌ به نظر می‌رسد این روزها کمترین ردپایی از هنر در سینمای ایران دیده می‌شود. سینماگران، بیشتر از هر چیزی، با هدف جذب مخاطب، دست به ساخت فیلم‌هایی سرگرم‌کننده و گاه سطحی می‌زنند که این موضوع، آنها را از رسالت‌شان که رسانه‌ای سازنده و تاثیرگذار است، دور می‌کند.

مشکل فیلم‌های سطحی در سینما باعث دور شدن مخاطبان از سینمای فاخر و کاهش تمایل به تماشای آثار جدی در سینما شده است. در این میان تمایل به تولید برخی فیلم‌های گیشه‌پسند، به دلیل بازگشت سرمایه، دیگر ژانرهای سینمایی را در محدودیت قرار داده و بخشی از سینمای ایران را در معرض فراموشی قرار داده است.

در این‌باره، احسان عبدی‌پور، کارگردان و نویسنده سینما در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با ارزیابی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «مهم‌ترین مساله در مورد ارشاد، این است که در مقابل سرمایه وا داد. ارشادی که در سال‌های اول انقلاب‌، می‌خواست سینما را به هر سمت و سویی که می‌خواهد ببرد، تغییر رویه داده و از سمت دیگر بوم افتاد. ارشاد می‌خواست به سینماگران کمی بها بدهد که باید بگویم وا داد.»

تمرکز بر بازگشت سرمایه در سینما، باعث شده برخی سینماگران به سمت خلق آثاری بروند که با کارنامه حرفه‌ای آنها همخوانی ندارد. از طرفی دیگر، بسیاری از سرمایه‌گذاران، نفوذ گسترده‌ای در سینما پیدا کرده و مسیر فیلمساز را تعیین می‌کنند.

احسان عبدی‌پور در این‌باره گفت: «در حال حاضر، عده‌ای در شرایط اکران و ساخت، کاملا تاثیرگذارند و ارشاد نه هست و نه نیست. وقتی کاری داریم که نیاز به حمایت ارشاد است، انگار از اول نبوده اما وقتی نباید باشد، آنچنان بروکراسی پیچیده‌ای دارد که مانع کار می‌شود.»


به گفته این کارگردان، ارشاد فقط یک بروکراسی است. او توضیح داد: «ارشاد خصوصا در سینما که اکران از ساخت مهم‌تر است، هیچ نظارتی ندارد. ارشاد فقط یک ترمز است که سلبی رفتار می‌کند. فقط کارهایی را که نباید انجام دهیم می‌گوید، وگرنه قدرت اجرایی را برای کارهایی که باید انجام دهد، ندارد.»


عبدی‌پور، درباره مهم‌ترین اولویت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: «به نظر من ارشاد باید با تمام قدرت اجرایی خود، پشت هنرمند بایستد. یعنی هنرمند با تکیه به ارشاد از هیچ نهادی واهمه نداشته باشد. از طرفی اجازه دهد صداهای مختلف در سینمای ایران شنیده شود و وابسته به جناح خاصی نباشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها