برآورد خسارت اولیه سیل در چهارمحال و بختیاری، 1500 میلیارد ریال است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: میزان خسارت سیلاب 2روز گذشته این استان در برآوردهای اولیه یکهزار و 500 میلیارد ریال است.

برآورد خسارت اولیه سیل در چهارمحال و بختیاری، 1500 میلیارد ریال است
کد خبر: 280823
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۱:۲۱:۵۱

اعتمادآنلاین| اقبال عباسی روز سه شنبه در نشست ستاد بحران چهارمحال و بختیاری در شهرستان کوهرنگ افزود: این خسارت به بخش های زیرساختی، مزارع کشاورزی، جاده های روستایی، پل ها، باغات، خانه های مسکونی و واحدهای تولیدی وارده شده است.


وی افزود: منازل مسکونی یکهزار و 500 نفر دچار مشکل شده و امید است به این خانواده ها اسکان لازم داده شود تا مشکلات آنها رفع و ضروری است تا ادارات و ارگان ها در این زمینه جمعیت هلال احمر استان را یاری کنند.


بگفته عباسی، بارندگی 2 روز گذشته در کوهرنگ به بیش از 250 میلیمتر رسیده که با ذوب برف ها و روان آب های ناشی از سیلاب این میزان به 350 میلیمتر افزایش یافته است.


وی تصریح کرد: بیشترین خسارت دریافتی به کسانی است که اقدام به ساخت و ساز در بستر رودخانه کرده و برخی از این افراد حتی در بستر رودخانه اقدام به احداث مزرعه نیز کرده بودند.


عباسی تصریح کرد: با همکاری مردم و رسانه ها، بحران ابتدایی سیلاب در چهارمحال و بختیاری درحال فروکش کردن است و خوشبختانه این سیلاب هیچ خسارت جانی نداشته است.


وی از مسئولان خواست تا میزان اصلی خسارت را در چند روز آینده به صورت مکتوب به ستاد مدیریت بحران برای اختصاص اعتبار لازم ارسال کنند.


نماینده مردم شهرستان های اردل، فارسان، کوهرنگ، کیار و دهستان دستگرد در مجلس شورای اسلامی نیز ابراز امیدواری کرد: برای نجات اموال مردم در خسارات سیلاب چاره اندیشی شود.


علی کاظمی باباحیدری افزود: برخی از خانه های روستایی کوهرنگ بصورت کامل دچار تخریب شده که انتظار است بنیاد مسکن به این افراد وام های بلاعوض اختصاص دهد.


بگفته وی، میزان بارش در کوهرنگ در سال گذشته 125 میلیمتر بود که اکنون به 167میلیمتر رسیده که برای جبران خشکسالی نویدبخش است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در خصوص سیلاب آمادگی در بخش کشاورزی وجود داشت و اطلاع رسانی در این زمینه صورت گرفت.


ذبیح الله غریب افزود: تعدادی از سدهای خاکی بخش کشاورزی خشک شده بود اما با بارش های اخیر بازگشایی شده و سد بیدکان نیز اینتک ذخیره خوبی دارد.


وی تصریح کرد: در شهرستان فارسان دو مسیر مسدود شد که باعث خساراتی به بخش های کشاورزی این منطقه وارد شد.
غریب یادآور شد: میزان ابتدایی خسارت به بخش کشاورزی در بخش شیلات 270 میلیارد ریال برآورد می شود.


بگفته وی حدود 5 هزار و 700 هکتار در بخش مزارع و 2 هزار و 900 هکتار باغ در سیلاب دچار آبگرفتگی شد.


غریب میزان خسارت به زیرساخت ها شامل؛ قنات ها، کانال ها و پمپاژ آب را 260 مورد عنوان کرد و یادآور شد: یکهزار و 200 میلیارد ریال میزان خسارت در بخش های مختلف کشاورزی ناشی از سیلاب است.


مدیرکل بنیاد مسکن چهارمحال و بختیاری گفت: 2 هزار و 150 واحد مسکونی چهارمحال و بختیاری بدلیل بارش و سیلاب آسیب دیده است.


سهراب رئیسی افزود: تاکنون 650 واحد مسکونی بین 60 تا 100 درصد در شهرها و روستاهای استان دچار آسیب شده که برخی از خانه ها قابل تعمیر نیست و نیازمند تخریب و بازسازی جدید است.


وی خسارات اولیه تخریب و آسیب دیدیگی خانه های مسکونی را 400 میلیارد ریال برآورد کرد.


مدیرکل بنیاد مسکن استان ادامه داد: سطح معابر روستایی چهارمحال و بختیاری در اثر سیلاب دچار آسیب جدی شده و 120 هزار مترمربع تخریب شده است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان نیز گفت: پس زدن فاضلاب به سمت خانه ها یکی از مشکلاتی بود که در ستاد مدیریت بحران اعلام شد و برای مقابله با آن برنامه ریزی شد و از سوی دیگر 7 شهر استان در معرض کدورت آب شرب قرار دارد.


بگفت وی بارش باران باعث افزایش دبی انتقال آب کوهرنگ به شهرکرد از 200مترمکعب به 500 مترمکعب شده است.
وی میزان خسارت به طرح های آبی را در برآورد اولیه 5 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: آمادکی لازم برای آبرسانی سیار در صورت قطعی آب وجود دارد.


سهراب بهرامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی نیز اظهار داشت: آب شرب 53 روستا دچار مشکل شده و بیش از 530 میلیارد ریال خسارت به بخش آب و فاضلاب روستایی وارد شده است.


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سیل به طرح های این شرکت آسیبی وارد نکرده است.
احمدرضا سدهی سامانی افزود: ورودی سد زاینده رود اینک از 150 مترمکعب به 280مترمکعب افرایش یافته است.


بگفته وی، حوزه کارون 3 هزار و 500 مترمکعب اکنون ورودی آب دارد و پیش بینی لازم برای بارش های اخیر نیز شده است.


مدیرکل راهدارای و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری نیز گفت: 35 هزار تردد در جاده های استان در طول روزهای بارانی اخیر ثبت شده که نشان می دهد تردد در مسیرها روان است.


احمد جمشیدی با اشاره به آماده باش 70 اکیپ راهداری و 42 راهدارخانه اظهار داشت: در روزهای بارانی و سیلاب اخیر در سطح جاده ها 500 مقطع ریزش برداری انجام شده است.


وی تصریح کرد: 160 جاده و محور روستایی و 70 پل بزرگ و کوچک دچار خسارت شده است.


بگفته جمشیدی، گردنه چری و شاه منصوری هنوز ایمن نیست و تاکنون 2 مورد ریزش و سقوط بهمن در این محورها ثبت شده است.


وی افزود: ریزش های فراوان در سطح جاده های روستایی اکنون وجود دارد و این مساله باعث بروز مشکل در تردد جاده های روستایی شده است.


مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بیشترین میزان بارش در این استان طی 2 روز اخیر 250 میلیمتر در شهرستان کوهرنگ گزارش شد.


شاهرخ پارسا افزود: میزان بارندگی در شهرستان لردگان به عنوان دومین استان پر بارش روزهای اخیر 147 میلیمتر است.
بگفته وی در نواحی غربی، بارش ها تداوم خواهد داشت و تا بعدازظهر سه شنبه از شدت بارش ها کاسته می شود، اما بارش باران و ذوب برف باعث بروز سیلاب خواهد شد.


مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحال و بختیاری نیز گفت: 239 میلیون پیامک به منظور هشدار در خصوص سیلاب و نحوه برخورد با حوادث سیلابی برای مردم ارسال شده است.


مرتضی بلالی دهکردی اظهار داشت: در استان نیز 500 هزار پیامک برای هشدار در خصوص سیلاب و اطلاع رسانی ارسال شد.


به گفته وی، 42 سایت اپراتور تلفن همراه وجود دارد که تنها 9 سایت قطع شد که این قطعی به 7 سایت کاهش یافت.


بلالی مشکل قطعی روستای خویه را پیش از سیلاب عنوان کرد و گفت: فیبر نوری این روستا از طریق تیرهای چوبی انجام می شود و امید است این انتقال خط فیبرنوری به صورت زمینی تامین شود.


شهرستان کوهرنگ در 90 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.


چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه های زاینده رود، کارون و بخشی از دز است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها