کد خبر: 280858
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۴:۱۷:۰۰
| |

جولان اشغالی بخشی از خاک سوریه است

وزیر امور خارجه عراق در واکنش به تصمیم خودسرانه «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا در الحاق جولان سوریه به رژیم صهیونیستی گفت که جولان اشغالی بخش اصلی از خاک سوریه به شمار می‌رود.

جولان اشغالی بخشی از خاک سوریه است
کد خبر: 280858
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۶ ۱۴:۱۷:۰۰

اعتمادآنلاین| «محمد علی الحکیم» یر حساب کاربری توئیتر خود نوشت که عراق جولان اشغالی را بخشی اصیل از خاک سوریه می داند و باید براساس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل به حاکمیت سوریه برگردد.


وی اضافه کرده است که عراق با هرگونه توجیه برای الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی مخالفت می کند.
واکنش محمد علی الحکیم به دنبال بیانیه رسمی سه روز قبل وزارت امور خارجه عراق که با ادعاهای رییس جمهور آمریکا با الحاق جولان اشغالی به رژیم صهیونیستی مخالفت کرده بود، صورت گرفته است.


وزارت امور خارجه عراق اوائل هفته جاری (3 فروردین ماه) در بیانیه ای با اظهارات 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا مبنی بر مشروعیت بخشی به اشغال جولان سوریه توسط رژیم صهیونیستی مخالفت کرد.


در این بیانیه آمده بود که وزارت امور خارجه عراق اظهارات اخیر آمریکا که از جامعه جهانی خواسته تا حاکمیت رژیم اشغالگر اسراییل را بر جولان سوریه به رسمیت بشناسد دنبال کرده و اعلام می کند که به شدت مخالفت این رویکرد است.


براساس بیانیه وزارت امور خارجه عراق، این گونه سیاست ها (آمریکا) به راه حل های بین المللی برای پایان بخشی به اشغال جولان سوریه و همچنین سرزمین فلسطین آسیب می رساند.


علاوه بر وزارت امور خارجه عراق، رهبران سیاسی این کشور نیز طی سخنرانی ها و بیانیه ها و توئیت هایی که داشته اند مخالفت خود را با این تصمیم خودسر آمریکا اعلام مخالفت کرده اند.


آخرین این مواضع مربوط به «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی و «شیخ قیس خزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق بود که با تصمیم خودسرانه آمریکا به الحاق جولان سوریه به رژیم صهیونیستی ابراز مخالفت کرده اند.


رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.


کنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسراییل اعلام کرد، هرچند براساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.


دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه اول فروردین ماه در توئیتی اعلام کرد اینک زمان آن فرارسیده که پس از 52 سال، واشنگتن به طور کامل حاکمیت اسراییل بر بلندی های جولان را به رسمیت بشناسد.
روسیه، ایران، ترکیه، آلمان و بسیاری دیگر از کشورها با موضع ترامپ مخالفت کرده اند.


اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت سال 1397 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها