کد خبر: 280907
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ۱۰:۱۰:۰۰
| |

ایران از منظر رسانه‌های عربی/ ۲۷ مارس ۲۰۱۹، ۷ فروردین ۱۳۹۸

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟

روزنامه‌های عربی چاپ 27 مارس 2019 (7 فروردین 1398) اکثر توجه خود را به لیست جدید اشخاص و نهادهای مورد تحریم قرار گرفته توسط آمریکا معطوف داشته و در کنار آن مسئله سیل در استان‌های مختلف ایران نیز مورد توجه آنها قرار گرفت.

مطبوعات و رسانه‌های عربی امروز در مورد ایران چه نوشتند؟
کد خبر: 280907
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۷ ۱۰:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| روزنامه‌های عربی چاپ 27 مارس 2019 (7 فروردین 1398) اکثر توجه خود را به لیست جدید اشخاص و نهادهای مورد تحریم قرار گرفته توسط آمریکا معطوف داشته و در کنار آن مسئله سیل در استان‌های مختلف ایران نیز مورد توجه آنها قرار گرفت.

به گزارش اعتمادآنلاین ، روزنامه السیاسه کویت در شماره امروز خود خبر اسامی جدید اشخاص و نهادهایی را که در لیست تحریم‌های‌های وزات خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته‌اند منتشر کرد.

این روزنامه در خبر دیگری نامه سرگشاده صادق زیباکلام به حسن روحانی و انتقادش از شرایط اصلاح طلبان را تیتر کرد.

روزنامه الرای دیگر روزنامه کویتی نیز به اقدام تحریمی جدید واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت. این خبر در روزنامه‌های الوطن و القبس کویت نیز منعکس شده است.

در مقابل روزنامه الجریده کویت نیز مسئله سیل در ایران، به ویژه تدابیر پیشگیرانه صورت گرفته برای تهران را منتشر کرده است.

روزنامه النهار کویت از تشکیل کمیته بحران توسط حسن روحانی برای مقابله با تبعات سیل در کشور نوشت و به خوانندگان خود خبر داد ارتش و سپاه نیز برای خارج کردن آب از خانه‌های مردم وارد عمل شده‌اند. این خبر در روزنامه الجمهوریه لبنان هم به شکلی تقریبا مشابه منعکس شده است.

روزنامه لبنانی اللواء در گزارشی تحلیلی به بازخوردهای سفر پمپئو بر ارتباط دولت لبنان با حزب‌الله و نیز همکاری با جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

در این حال روزنامه الدیار که همچون بقیه روزنامه‌ها در خبری به مسئله لیست جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخته، در گزارشی قاسم سلیمانی را خطرناک‌ترین ژنرال از دیدگاه اسرائیل و آمریکا در منطقه معرفی کرد.

روزنامه المستقبل لبنان نیز دو مسئله ورود نام‌های جدید به لیست تحریم‌های واشنگتن علیه تهران و نیز خرابی‌های سیل اخیر در کشور را برای خوانندگان خود منعکس کرده است.

روزنامه عکاظ عربستان ضمن اشاره به خبر لیست جدید افراد مشمول تحریم‌های آمریکا در یادداشتی برای توجیه اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از خاک رژیم صهیونیستی ادعا کرد چشمداشت‌های اسرائیل به سوریه و تجاوز این رژیم به خاک این کشور صرفا بعد از آن صورت گرفت که ایران تلاش کرد در منطقه جولان برای خود پایگاه ثابت ایجاد کند!

روزنامه الحیات دیگر روزنامه سعودی نیز ورود نام‌های جدید افراد و نهادها را به لیست تحریم‌های آمریکا به عنوان تشدید مجازات‌ها علیه تهران تفسیر کرد و در یادداشتی در رابطه با سفر پمپئو به لبنان اعتراف کرد با وجود آنکه تلاش برای پایان دادن به حضور حزب‌الله در لبنان آغاز شده اما کشتی ایران و طرفدارانش در لبنان در حال حاضر با قدرت پهلو زده و در حال حاضر هیچ دلیلی وجود ندارد راکبینش از آن پیاده شوند.

روزنامه ریاض دیگر روزنامه سعودی به مناسبت سالگرد تجاوز این کشور به یمن در توجیه این اقدام آن را مقابله با شبه‌نظامیانی که با سود بردن از اندیشه‌های انقلاب اسلامی ایران سعی در کنترل کشور داشتند توصیف کرده و ادعا کرد اگر ریاض وارد عمل نمی‌شد یمن نیز در قبضه اندیشه‌های انقلابی ایران قرار گرفته و به بخشی از امپراطوری ایران در منطقه تبدیل می‌شد.

در این حال روزنامه الکترونیکی الوئام دیگر روزنامه سعودی هم ضمن پرداختن به مسئله تحریم‌های واشنگتن در خبر دیگری از اقدام دولت فرانسه در لغو مجوز پرواز شرکت هوایی ماهان به فرانسه نوشت.

روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط هم به 3 خبر اصلی افزوده شدن نام‌های جدید به لیست تحریم‌های آمریکا، سیل در ایران و اقدام دولت فرانسه در لغو مجوز ورود یک شرکت هواپیمایی ایرانی به حریم هوایی این کشور پرداخت و در کنار آن در تحلیلی به موضع ایران بعد از انتشار گزارش مولر (تبرئه شدن ترامپ از همکاری با روسیه) پرداخت و مدعی شد ایران طی 2 سال گذشته روی استیضاح ترامپ شرط‌بندی کرده بود.

این روزنامه همچنین از برگزاری کارگاه تخصصی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس وآمریکا برای مقابله با برنامه‌های غیرقانونی مالی ایران خبر داد.

به نوشته الشرق الاوسط این کارگاه را مرکز مشترک شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با تامین مالی تروریسم که بین ایالات متحده، عربستان، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، قطر و عمان تشکیل شده برگزار کرد. در این خبر اشاره‌ای به نحوه مبارزه با گروه‌های تروریستی همچون القاعده، النصره و داعش که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مهم‌ترین حامیان مالی آن هستند، نشده اما تاکید شده است محور اصلی دستور کار نشست مقابله با اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌ها بود.

روزنامه القدس العربی تلاش کرد در انعکاس خبر سیل در ایران رقابت‌های جناحی را محور گزارش و تیتر خود کند در حالی که در یادداشتی مسئله استعفای ظریف را هم مورد بحث قرار داد.

روزنامه العرب که در لندن منتشر می‌شود در صفحه دیدگاه خود در یادداشتی نتوانست ناخرسندی خود را از نزدیکی ایران، عراق و سوریه در جنگ علیه تروریسم پنهان کرده و مدعی شد «وقتی (محور مقاومت) به نیابت از ایران در حال جنگ است، پس باید به دنبال طرف‌هایی باشیم که به نیابت از ایالات متحده می‌جنگند. این جنگ در عراق ادامه پیدا خواهد کرد و قربانیانش را از آنجا خواهد گرفت.»

روزنامه‌های الزمان و الرای الیوم هم مسئله لیست جدید تحریم‌های واشنگتن را در راس اخبار خود در رابطه با ایران قرار دادند. در حالی که روزنامه الکترونیکی الرای الیوم مسئله بسته شدن صدها صفحه جدید مرتبط با ایران توسط شرکت فیسبوک را هم مورد توجه قرار داد. این روزنامه همچنین از گفت‌وگوی تلفنی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق با حسن روحانی رئیس جمهور ایران خبر داد. به نوشته این روزنامه در این گفت‌وگو که بعد از بازگشت عبدالمهدی از مصر انجام گرفت نخست‌وزیر عراق آخرین نتایج نشست سه جانبه با رهبران مصر و اردن را با روحانی در میان گذاشت. الرای الیوم به نقل از سیدحسن نصرالله هم نوشت: ایران و سلیمانی دین بزرگی به گردن ما دارند.

روزنامه الیوم السابع مصر نیز در گزارشی تحلیلی به نقل از کارشناسان با اذعان به افزایش قدرت تولید ایران از میدان نفتی پارس جنوبی ادعا کرد قطر دست ایران را برای برداشت حداکثری از این میدان باز گذاشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها