کد خبر: 281034
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۸ ۱۱:۳۰:۱۶
| |

انتقاد اعضای شورای امنیت به تصمیم آمریکا درباره حاکمیت جولان

ایالات متحده آمریکا در رابطه با تصمیم جنجالی به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان مورد انتقاد شدید 14 کشور دیگر عضو شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفت که آن را نقض قوانین بین‌المللی دانستند.

انتقاد اعضای شورای امنیت به تصمیم  آمریکا درباره حاکمیت جولان
کد خبر: 281034
|
۱۳۹۸/۰۱/۰۸ ۱۱:۳۰:۱۶

اعتمادآنلاین| ‌ شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه به درخواست سوریه که اقدام آمریکا را "نقض وقیحانه" قطعنامه‌های این نهاد دانسته بود، تشکیل جلسه داد. سخنران‌های این جلسه، یکی پس از دیگری از حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان حمایت کردند و با ضمیمه شدن این اراضی به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی به شدت مخالفت کردند.

ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت، به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر این منطقه توسط واشنگتن نقض قوانین بین‌المللی است و با اصل حفظ صلح در این اراضی مغایرت دارد. وی در پیامی هشدارآمیز اعلام کرد، این تصمیم آمریکا ثبات منطقه را بر هم خواهد زد و تضعیف تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی توسط اقدامات یکجانبه "غیرقابل قبول" است.

سافرونکوف از ایالات متحده خواست، رویکرد خود را درباره تغییر قوانین بین‌المللی کنار بگذارد، چرا که این رویکرد محکوم به شکست است و تصمیم آمریکا پیرامون جولان سوریه ماهیت قانونی آن را تغییر نمی‌دهد.

روسیه از دیگر دولت‌ها درخواست کرد تا همچنان بلندی‌های جولان را به عنوان اراضی تحت اشغال اسرائیل در نظر بگیرند. سافرونکوف تاکید کرد: چنانچه کسی کوچکترین تمایلی برای ادامه این رویه مذموم دارد، ما درخواست می‌کنیم تا آنها از این تغییر خصمانه قوانین بین‌المللی خودداری به عمل آورند.

از سوی دیگر، آمریکا در خصوص "حضور نظامی سوریه" در منطقه خالی از سلاح در منطقه جولان ابراز نگرانی کرد و رودنی هانتر، دیپلمات آمریکایی و هماهنگ‌کننده سیاسی هیات نمایندگان آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد، ارتش سوریه در منطقه خالی از سلاح فعالیت نظامی دارد. وی از روسیه خواست، دولت دمشق را جهت "عمل به تعهداتش" تحت فشار قرار دهد.

این مقام دیپلمات آمریکایی مدعی شد، نیروهای حزب‌الله لبنان نیز داخل منطقه خالی از سلاح جولان حضور دارند. هانتر در ادامه ادعاهایش گفت، ایالات متحده از برقراری صلح میان اسرائیل و همه همسایگانش حمایت می‌کند اما "شریکی برای برقراری صلح در سوریه" وجود ندارد.

وی بار دیگر تاکید کرد، "اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند" و تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان فعالیت هیات سازمان ملل در این منطقه را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. هانتر اعلام کرد، از باقی ماندن گروه ناظران سازمان ملل بر عدم درگیری در جولان به دنبال تصمیم مذکور واشنگتن حمایت می‌کند. وی در این باره گفت، این تصمیم، "توافق‌نامه عدم درگیری میان اسرائیل و سوریه" را تحت‌ تاثیر قرار نداده و آن را تهدید نمی‌کند. توافق‌نامه مذکور در سال 1974 به امضا رسید.

در این نشست شورای امنیت که به درخواست سوریه برگزار شد، نماینده آمریکا تاکید کرد، نیروهای سازمان ملل نقش حیاتی در حفظ ثبات میان سوریه و اسرائیل ایفا می‌کنند.

جری ماتجیلا، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل متحد هم گفت: این اقدام یکجانبه کمکی به یافتن راهکار مسالمت‌آمیز بلند مدت برای این درگیری در خاورمیانه نمی‌کند.

همزمان با اینکه ایالات متحده برای رونمایی از پیشنهادهای صلح خاورمیانه‌ای خودش آماده می‌شود، نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد هم هشدار داد، هرگونه تلاشی برای تحریف قوانین بین‌المللی "محکوم به شکست" است.

در همین حال وو هایتائو، معاون سفیر چین با اشاره به قطعنامه‌های سازمان ملل که جولان را اراضی تحت اشغال اسرائیل توصیف کرده است، گفت: چین مخالف هرگونه اقدام یکجانبه‌ای است که در مسیر تغییر این حقیقت تلاش می‌کند.

دولت سوریه در نامه‌ای که به فرانسه‌ به عنوان رئیس ادواری شورای امنیت نوشته بود، تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را "نقض آشکار قطعنامه‌های سازمان ملل متحد" خواند. خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد دولت سوریه در این نامه خواستار تشکیل جلسه فوری در باره حاکمیت بلندی‌های جولان شده است. فرانسه در ماه مارس ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه (25 مارس) اعلامیه به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان را در کاخ سفید امضا کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم که در مراسم امضای این سند حضور داشت، آن را یک "اقدام تاریخی" از سوی ترامپ خواند. رژیم صهیونیستی این بخش از خاک سوریه را پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در سال 1967 اشغال کرد. سازمان ملل متحد همچنان بلندی‌های جولان را بخشی از خاک سوریه می‌داند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها