چشم‌انداز مبارزه با داعش و تروریسم- بخش دوم

نگاهی به تاکتیک‌های بغدادی و داعش پس از شکست‌های اخیر

با وجود اعلام پایان حاکمیت سرزمینی داعش توسط آمریکا همچنان پرسش‌های زیادی در رابطه با این گروه تروریستی و چشم‌انداز فعالیتش در برهه پیش رو مطرح می‌شود.

نگاهی به تاکتیک‌های بغدادی و داعش پس از شکست‌های اخیر
کد خبر: 281110
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۱۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با وجود اعلام پایان حاکمیت سرزمینی داعش توسط آمریکا همچنان پرسش‌های زیادی در رابطه با این گروه تروریستی و چشم‌انداز فعالیتش در برهه پیش رو مطرح می‌شود.

یکی از این پرسش‌ها سرنوشت ابوبکر البغدادی است در حالی که نحوه عملکرد گروه داعش نیز دیگر دغدغه کارشناسان محسوب می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به اعتقاد کارشناسان همزمان با کاهش نفوذ گروه داعش و آغاز شکست‌های این گروه، ابوبکر بغدادی نیز استراتژی خاصی را برای نقل و انتقال و حضور و فعالیت خویش برگزید و هرچه این شکست‌ها افزایش پیدا کرد، این رفتار محتاطانه او نیز بیشتر شد.

روزنامه وال استریت ژورنال چندی پیش در گزارشی در این رابطه نوشت: بغدادی که واشنگتن برای دستگیری او 25 میلیون دلار جایزه اختصاص داده ترجیحا هیچ دستگاه الکترونیکی با خود حمل نکرده و تلاش می‌کند پیام‌های خود را از طریق پیک به دستیارانش منتقل کند.

به اعتقاد مسئولان عراقی، امروز و بعد از شکست شبه‌کامل نظریه دولت خلافت، بغدادی تلاش می‌کند تا در نزدیکی هیچ دستگاه الکترونیکی قرار نگیرد، برای عدم جلب توجه تنها با یک خودرو حرکت کرده و به جز تعداد بسیار محدودی از دستیارانش به هیچ کس دیگر اعتماد نکند.

یک کارشناس عراقی هم به این روزنامه آمریکایی خبر داد بغدادی نه تلفن همراه دارد و نه رایانه و تنها از پیک برای انتقال دستورات خود استفاده می‌کند و همین امر کار به دام انداختنش را دشوار کرده است.

بغدادی همچنین بعد از آن سخنرانی معروف خود در مسجد نوری موصل دیگر در مقابل دوربین قرار نگرفت و حتی پیام‌های خود را هم به شکل صوتی ارسال کرد تا هیچ سرنخی به تعقیب‌کنندگان خود ندهد.

در مقابل باید گفت به دلیل نبود دستگاه‌های الکترونیکی بغدادی به شکل مستقیم، سریع و تمام‌وقت قادر به پیگیری فعالیت‌های گروه تحت امر خود نیست، از این‌رو می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که دستگیری یا مرگش تحول چندانی در روند فعالیت فعلی گروه داعش به وجود نخواهد آورد.

همین امر باعث شد تا جوزف فوتیل فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در منطقه اعلام کند نباید رسانه‌ها به ابوبکر البغدادی جایگاه بسیار مهمی را بدهند، بنابراین به جای توجه به افراد و نام‌ها باید روی کل سازمان متمرکز شد.

از دیدگاه کارشناسان امور تروریسم، مرگ ابوبکر بغدادی می‌‌تواند نقطه عطفی در روند این گروه تروریستی محسوب شود و پرسش‌های سختی در مورد سرنوشت طرفداران افراطی‌اش که شکست‌های سخت و ییاپی را متحمل شدند، مطرح کند.

یکی از این پرسش‌ها تاکتیک جدید این گروه بعد از شکست در آخرین سرزمین تحت کنترلش است؛ آیا به سوی تلاش مجدد برای به کنترل در آوردن مناطقی خاص خواهد رفت یا آنکه سناریوی جنگ چریکی را در دستور کار خود قرار خواهد داد؟ بخصوص که این گروه نشان داده علاقه شدیدی به عملیات تروریستی از جمله عملیات انتحاری حتی در دوره اوج قدرتش دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها