افزایش هفت میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی

در طول برنامه ششم توسعه تاکنون، هفت طرح تولیدی و یک طرح سرویس جانبی صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده که حدود 7 میلیون تن به ظرفیت این صنعت اضافه شده است.

افزایش هفت میلیون تنی ظرفیت صنعت پتروشیمی
کد خبر: 281428
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۲ ۱۲:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| رویکرد کاهش خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، در تدوین برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده است که با بهره‌برداری از 34 طرح پتروشیمی موجود که پیشرفت بالای 20 درصد دارند.

طبق پیش‌بینی‌ها برنامه پنج ساله سوم شرکت ملی صنایع پتروشیمی سرآغاز مرحله جدیدی به سمت جهانی شدن فعالیت‌های این شرکت است. از ویژگی‌های متمایز این برنامه، افزون بر جهش در میزان تولید و فروش، ارتقای جایگاه صنعت پتروشیمی در صادرات غیرنفتی است. مهم‌ترین اهداف برنامه پنج‌ساله سوم شرکت بر اجرای اکثریت طرح‌های برنامه پنج‌ساله دوم و هم‌چنین استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، نوسازی و بازسازی واحدهای قدیمی، تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر، حداکثر استفاده از توانمندی‌های فنی - مهندسی داخل، تجهیز مناطق ویژه اقتصادی، توسعه صادرات، خصوصی‌سازی، حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و گسترش تحقیق و توسعه تأکید داشت.

در سال 1383 ظرفیت سالانه تولید محصولات شرکت به 18 میلیون تن رسید

در این برنامه، اجرای طرح‌های جدید با هدف تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر و استفاده حداکثری از خوراک‌های اتان و مایعات گازی در نظر گرفته شده است. برای اجرای این طرح‌ها، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به واسطه ارتباط آن با منابع گاز طبیعی میدان پارس جنوبی مکان مناسبی برای اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی تشخیص داده شد. با مجموع سرمایه‌گذاری به ارزش 115 هزار و 400 میلیارد ریال و بهره‌برداری از طرح‌ها، در پایان سال 1383 ظرفیت سالانه تولید محصولات شرکت به 18 میلیون تن رسید.

تولید محصولات پتروشیمی نیز از 11 میلیون تن در سال 78 به 15 میلیون تن در سال 83 افزایش داشت. در سال 1383، صادرات و فروش داخلی شرکت به ترتیب 5,2 میلیون تن به ارزش 1726 میلیون دلار و 4.8 میلیون تن به ارزش 12.6 هزار میلیارد ریال بوده است.

مهم‌ترین اهداف برنامه چهارم توسعه، اجرای طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی با رویکرد استفاده از منابع هیدروکربوری گازی برای گسترش زنجیره ارزش تولید محصولات پتروشیمی با ارزش‌افزوده بیشتر با اتکا به استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی و گسترش تحقیق و توسعه بود. در طول سال‌های برنامه چهارم (1384 لغایت 1389) 40 طرح به ظرفیت 34,3 میلیون تن به تولید رسید و در پایان سال 89، 51 میلیون تن ظرفیت تولید، 40 میلیون و 100 هزار تن تولید و 16 میلیون و 200 هزار تن صادرات ثبت شد.

اما از ابتدای برنامه پنجم توسعه تا پایان سال 1395، با بهره‌برداری از 26 طرح پتروشیمی شامل طرح‌های تولیدی، زیربنایی، سرویس‌های جانبی، بهینه‌سازی مصرف خوراک و پژوهشی که بخش زیادی از سوی بخش خصوصی اجرا شد، حدود 10,5 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران افزوده شد، به‌طوری که در پایان سال 1395، ظرفیت تولید به 62 میلیون تن، تولید به 50.6 میلیون تن و صادرات به 20.4 میلیون تن به ارزش 9.5 میلیارد دلار رسید.

هم‌چنین در تدوین برنامه ششم توسعه، رویکرد کاهش خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است که با بهره‌برداری از 34 طرح پتروشیمی موجود در ایران که پیشرفت بالای 20 درصد دارند، پیش‌بینی می‌شود تولید محصولات پتروشیمی که در پایان سال 96، 53,6 میلیون تن بوده است، رشد چشمگیری داشته باشد.

سال گذشته ظرفیت نصب شده صنعت پتروشیمی، 64 میلیون تن بوده است که مجتمع‌ها عملکردی معادل 84 درصد ظرفیت اسمی را ثبت کردند و از 30.7 میلیون تن محصول قابل فروش، 22.4 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار صادر شد. در طول برنامه ششم توسعه تاکنون، هفت طرح تولیدی و یک طرح سرویس جانبی صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری رسیده است که حدود 7 میلیون تن به ظرفیت صنعت اضافه شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها