کد خبر: 281676
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۱۴:۰۱:۲۴
| |

معاون دبیر کل سازمان السراج:

سقوط نظام البشیر نقطه اتحاد اپوزیسیون سودان است/ تشکیل دولت انتقالی تنها راهکار توقف جنبش‌های اعتراض‌آمیز

معاون دبیر کل سازمان «السراج» و تحلیلگر سیاسی سودان تأکید کرد که تظاهرات در این کشور از دیگر تظاهرات و اعتراض‌ها در جهان عرب کاملا متفاوت است چرا که از همان بدو شکل‌گیری تا کنون مسالمت‌آمیز بوده و درخواست‌ها برسقوط نظام تکیه دارد.

سقوط نظام البشیر نقطه اتحاد اپوزیسیون سودان است/ تشکیل دولت انتقالی تنها راهکار توقف جنبش‌های اعتراض‌آمیز
کد خبر: 281676
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۱۴:۰۱:۲۴

اعتمادآنلاین| محمد المبارک علی هاشم السراج معاون دبیر کل سازمان «السراج» و تحلیلگر سیاسی سودان در تشریح زمینه‌ها و پیامدهای جنبش اعتراض‌آمیز اخیر در سودان گفت: تظاهرات در سودان از دیگر تظاهرات و اعتراض‌ها در جهان عرب کاملا متفاوت است چرا که از همان بدو شکل‌گیری تا کنون مسالمت‌آمیز بوده و درخواست‌ها نیز کاملا مشخص بوده و آن سقوط رژیم البشیر است.

السراج ادامه داد: مردم سودان از 30 سال پیش بارها و بارها وعده‌های البشیر را شنیده اما شاهد وفای به چنین عهد و وعده‌هایی حتی یک مورد از آنها نبوده است. اموال ملت سودان توسط البشیر و خانواده و رژیم او به سرقت و یغما رفته و شخص او دو سال پیش در سخنرانی خود وعده محاکمه به اصطلاح گربه‌های چاق (افراد حکومتی چپاولگر) را داد اما تا کنون پس از گذشت دو سال هنوز حتی فردی محاکمه نشده است.

وی تأکید کرد: انقلاب همچنان ادامه دارد و تا زمان براندازی رژیم و محاکمه عوامل آن ادامه خواهد داشت.

معاون دبیر کل سازمان السراج سودان خاطرنشان کرد: مردم سودان پیش از آغاز جنبش‌های انقلابی از بحران شدیدی در زمینه مواد شیمیائی، افزایش قیمت و عدم تأمین نان و عدم تأمین نقدینگی در بانک‌ها رنج می‌برد. این عوامل موجب شکل گیری زمینه‌های انقلاب شد. بنا بر این اعتراض‌ها و تظاهرات در شهر «عطبره» در اعتراض به افزایش قیمت نان آغاز شد، در مناطق و استان‌های دیگر نیز ابتدا چنین عواملی محرک شکل‌گیری و آغاز جنبش‌های انقلابی شد و شعار آن نیز در ابتدا صلح آمیز بود. اما در حال حاضر شعار این جنبش‌ها فقط به دو کلمه یعنی (فقط سقوط) محدود می‌شود.

وی در ادامه گفت: البشیر در اوان انقلاب بیش از یک میلیون پوند سودانی برای برگزاری تظاهراتی در حمایت از خود هزینه کرد اما او و طرفدارانش خواسته‌های مرم را نشنیدند و گفتند که فقط از طریق صندوق‌های رأی از قدرت کناره گیری می‌کنند.

هاشم السراج تأکید کرد که البشیر این بار از بحران عبور نخواهد کرد و انقلاب فقط با سقوط او و رژیمش متوقف خواهد شد.

ابن تحلیگر سودانی درباره وعده‌هایی که البشیر در جریان جنبش اعتراضات مردمی به ملت سودان داده و اینکه آیا مردم آنها را خواهند پذیرفت یا نه گفت: مردم سودان در حال حاضر خواهان هیچ قول و وعده‌ای از البشیر و نظام او نیستند، چرا که بیش از 30 سال است که شاهد وعده‌های پوچ و تو خالی او هستند.

وی گفت: بنابراین تحلیل ما این است که ملت سودان تنها چیزی که می‌پذیرد، سقوط حکومت و برکناری البشیر از قدرت و تشکیل دولت انتقالی برای مدت چهار سال است.

هاشم السراج درباره احتمال دخالت قدرت‌های بیگانه و خارجی در تنش‌ها و اعتراضات اخیر سودان گفت: از زمان آغاز انقلاب، نماینده مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا طی سفر یک روزه در میان سانسور شدید رسانه‌های سودان نزد البشیر آمد. اخیرا نیز هیأتی از جانب کنگره به سودان آمد.

وی تأکید کرد که از نقطه نظر ملت سودان باید بگویم که تشدید مداخله خارجی به سود مردم نبوده و هیچ یک از نیازهای مردم را مرتفع نمی‌کند بلکه موجب ایجاد آشوب و هرج و مرج شدیدی در تمام استان‌های سودان خواهد شد. تنش به زیان مردم و انقلاب آنان بوده و همه ما می‌دانیم که دخالت بیگانگان خسارت‌های فراوانی به همراه خواهد داشت.

معاون دبیر کل سازمان السراج درباره گروه‌های معارض در سودان و خواسته‌های آنان گفت: اپوزیسیون سودان از حزب کنگره، حزب الامه، حزب کمونیسم، حزب «المؤتمر الوطنی» و اتحادیه مشاغل سودان تشکیل شده که تنها خواست همه آنها آن سقوط نظام البشیر است.

وی در ادامه افزود که تحقق این خواسته در ابتدای انقلاب دشوار به نظر می‌رسید اما در حال حاضر پس از افزایش تظاهر کنندگان و فراگیر شدن اعتراضات در سراسر کشور و عقب نشینی تمام تشکل‌های سیاسی از حکومت به طور قطع می‌گوئیم که نظام البشیر قدرت تسلط بر 70 درصد کشور را از دست داده است.

این تحلیلگر سودانی تأکید کرد که نظام حاکم برای سرکوب اعتراض‌ها با صرف روزانه 5 میلیون پوند سودان از نیروهای دستگاه امنیتی و مزدوران اجیر شده حمایت می‌کند.

وی در مورد مسیر و سرنوشت اعتراض‌ها گفت: در حال حاضر این اعتراضات همه روزه برگزار می‌شود و تا زمان سقوط البشیر و حکومتش متوقف نخواهد شد.

هاشم السراج در پایان تأکید کرد که سرنوشت البشیر پس از سقوط و برکناری، محاکمه و زندان خواهد بود. اتحادیه مشاغل سودان به برگزاری تظاهرات در تاریخ 6 آوریل دعوت کرده‌اند که حتما تغییر بزرگی در مسیر اعتراض‌های بعدی ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: پس از براندازی نظام البشیر دولت انتقالی برای مدت چهار سال تشکیل می‌شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها