دست به دست شدن کاراته بین دو رئیس/ کار دشوار طباطبایی

کاراته ایران در یکی از کم حاشیه‌ترین سال‌های خود دست به کارهای بزرگی از جمله کسب مدال های درخشان در المپیک جوانان و نایب قهرمانی جهان در اسپانیا اشاره کرد.

دست به دست شدن کاراته بین دو رئیس/ کار دشوار طباطبایی
کد خبر: 281679
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۵ ۱۴:۱۶:۵۰

اعتمادآنلاین| فدراسیون کاراته کار را در سال 1397 با محمد صادق فرجی آغاز و با سید حسن طباطبایی به پایان برد. فرجی همانند دوره اول مدیریت خود، در فدراسیون کاراته عملکرد خوبی برجای گذاشت. سال 97 نیز با حضور در 17 تورنمنت بین المللی از جمله قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، المپیک جوانان، لیگ‌های جهانی و کسب 94 مدال رنگارنگ شامل 25 طلا، 29 نقره و 45 برنز یکی از موفق ترین سال‌ها برای کاراته ایران بود که در نهایت به دلیل قانون منع بکاری گیری بازنشسته‌ها فرجی همانند چند سال قبل مجبور شد یک بار دیگر پیش از پایان دوره مدیریت خود از فدراسیون برود.

نکته مهم در مورد کاراته اینکه نگاه ویژه به رده‌های سنی پایه در چند سال اخیر باعث شده تا تیم‌های ملی در همه اوزان هیچگاه دچار خلع نشود. استفاده از مربیان با دانش در این بخش باعث شده تا نوجوانان و جوانان به خوبی مسیر پیشرفت را طی کنند.

کسب عنوان نایب قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی آسیا که با 5 طلا، 4 نقره و 7 برنز همراه بود، نشانه همین توجه به رده‌های پایه بود. البته نمی‌توان از نقش تأثیرگذار مهران بهنام فر و سمانه خوش قدم به سادگی گذشت. مربیانی که به خوبی توانایی خود را هدایت تیم‌های رده سنی نوجوانان، جوانان و زیر 21 سال به تصویر کشیدند و با کمترین امکانات بیشترین بازدهی را داشته‌اند. کسب 5 سهمیه برای اولین تجربه المپیکی و به دست آوردن یک طلا و سه برنز در آرژانتین ثمره همین نگاه ویژه است.

موفقیت تیم ملی در بازی‌های آسیایی هم از دیگر موفقیت‌های چشمگیر و قابل توجه کاراته در سال گذشته بود. تیمی که با هشت کاراته کا راهی جاکارتا شد و با 2 طلا، 3 نقره و 3 برنز به ایران بازگشت تا به لحاظ عملکرد بهترین رشته ورزشی ایران به این بازی‌ها لقب گیرد.

از دیگر موفقیت‌های چشم نواز کاراته ایران، درخشش کاراته کاها در رقابت‌های قهرمانی جهان بود. تیم تحت رهبری سید شهرام هروی آنقدر در کادر فنی و ترکیب نفرات تیم هماهنگ بود و با جدیت تمرین کرد که در بیست و چهارمین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان در مادرید اسپانیا دست به کار بزرگی بزند. هت تریک در کسب طلای کومیته تیمی جهان، مدال طلای بهمن عسگری در وزن 75- کیلوگرم، مدال نقره، سجاد گنج زاده، مدال‌های برنز کاتای تیمی مردان، سجاد گنج زاده، هامون درفشی پور، سارا بهمنیار و در نهایت کسب عنوان نایب قهرمانی مجموع مردان و زنان برای نخستین بار دستاوردهای بزرگ کاراته در مادرید بود.

نمی‌توان در مورد نتایج تیم ملی کاراته در سال 1397 نوشت و نامی از بهمن عسگری نبرد. در کاراته ایران بودند کاراتهکاهایی که سال پرفروغی را پشت سر گذاشتند، از ذبیح الله پورشیب سرگروه تیم ملی کاراته گرفته تا سجاد گنج زاده و صالح اباذری، ولی بهمن عسگری طلای قهرمانی آسیا، طلای بازی‌های آسیایی و طلای قهرمانی جهان از جمله موفقیت‌های بارز این کاراته کای قزوینی در سال گذشته بود. عسگری در نزدیکی کسب سهمیه المپیک وجود است و خیلی امیدوار است تا با تداوم روند خوب خود به این مهم دست یافته و مبارزه روی تاتامی المپیک را تجربه کند.

اما کاراته که با ورود به المپیک شرایط بهتری نسبت به قبل پیدا کرده بود با خبر کنار گذاشتن آن برای پاریس 2024 به جرأت می‌توان گفت بسیاری از موقعیت‌های خود را از دست داد. از مردادماه 95 که خبر ورود کاراته به عنوان یک رشته المپیکی منتشر شد تا اسفندماه 97 که خبر خروج آن از سوی رسانه‌های معتبر منتشر شد، در هر تورنمنت و مسابقه‌ای به وضوح می‌شد شادی، نشاط و از همه مهمتر انگیزه مبارزه روی تاتامی المپیک را در میان کاراته کاهای کشورهای مختلف تشخیص داد و حالا در یکسال پیش رو و تورنمنت‌های کسب امتیاز ورودی، کاراته کا تلاش می‌کنند تا برای استفاده از اولین و آخرین فرصت المپیکی خود مبارزه کنند و همین موضوع شرایط را دو چندان سخت‌تر از قبل کرده است.

در این میان کاراته کاهای ایران که جایگاه نسبتاً مناسبی در رنکنیگ المپیکی دارند، به زودی تمرینات خود را برای حضور در میدان‌های پیش رو آغاز می‌کنند. نتایج و عملکرد کاراته کاها در رقابتهای سال 97 به خوبی نشان داد که، کاراته ایران توان کسب سهمیه کامل برای سفر به توکیو و از همه مهمتر رسیدن به مدال در اولین و آخرین حضور خود در المپیک را دارد و البته برای تحقق این هدف بزرگ، فدراسیون کاراته نیازمند حمایت کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان می‌باشد.

تورنمنت‌های متعددی باید تیم ملی حضور پیدا کند و از سوی دیگر رقابت‌های قهرمانی آسیا و جهان در رده‌های سنی پایه پیش روی کاراته در سال 98 است همین موضوع بودجه زیادی را طلب می‌کند و در واقع دشواری کار سید حسن طباطبایی همین جا مشخص می‌شود و اهالی کاراته و بخصوص ملی پوشان امیدوارند این دشواری باعث حذف برخی اعزام‌ها نشود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها