کد خبر: 281718
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۰۸:۴۱:۱۲
| |

رایزنی دهلی‌نو برای تمدید خرید نفت ایران با آمریکا

پایگاه خبری «دی‌تی‌وی» هند به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که دهلی نو برای تمدید معافیت ها برای خرید نفت از ایران با آمریکا در حال رایزنی است.

رایزنی دهلی‌نو برای تمدید خرید نفت ایران با آمریکا
کد خبر: 281718
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۶ ۰۸:۴۱:۱۲

اعتمادآنلاین| «راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد: «از آنجایی که مهلت معافیت دهلی نو از تحریم‌های آمریکا برای واردات نفت از ایران در ماه آینده به پایان می‌رسد، دهلی نو با واشنگتن در حال رایزنی است تا همچنان از آن معافیت‌ها برخوردار باشد».


وی در یک کنفرانس خبری در دهلی نو گفت: آنچه مهم است، این است که هند همچنان به تماس‌های خود برای ادامه خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد و از هیچ تلاشی در این خصوص دست برنمی‌دارد.


براساس این گزارش، هند به عنوان سومین مصرف‌کننده نفت جهان، بیش از 80 درصد از نیازهای نفتی خود را از طریق واردات تامین می کند که نفت ایران تقریبا 10 درصد از این نیازها را شامل می شود.


در ماه مه (اردیبهشت) سال گذشته بود که آمریکا پس از خروج از توافقنامه جامع قدرت‌های هسته‌ای جهان با ایران (برجام) که در سال 2015 امضاء شده بود، بار دیگر تحریم‌ها اقتصادی قبلی علیه ایران را تمدید کرد و از این رو صادارت نفت ایران با دیگر کشورهای جهان از جمله هند دچار چالش شد.


در همان ایام آمریکا به هند و سایر کشورها ابلاغ کرد که باید واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند و گرنه با تحریم روبرو می شوند.


در ماه نوامبر (آبان) بود که، آمریکا پس از بررسی وضعیت موجود به هند و هفت کشور دیگر از جمله چین، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی به مدت شش ماه برای خرید نفت از ایران معافیت داد.


با این حال هند که دومین خریدار بزرگ نفت ایران پس از چین است، از آن زمان، خرید ماهانه خود را به 1.25 میلیون تن یا 15 میلیون تن در سال (300 هزار بشکه در روز) محدود کرده است.


این در حالیست که میزان واردات نفت هند از ایران در سال 2017، 22.6 میلیون تن در سال (452 هزار بشکه در روز) بود.


با این وجود چنانچه آمریکا تمدید 6 ماهه را برای دهلی نو و هفت کشور دیگر برای خرید نفت از ایران تمدید نکند، انتظار می‌رود هند واردات نفت از کشورهایی نظیر عربستان سعودی و امارات متحده عربی را افزایش دهد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها