کد خبر: 282180
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ۱۳:۲۵:۵۸
| |

بازسازی چشم با سلول های بنیادی در ایران ممکن شد

استاد گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از بازسازی سطح چشم با استفاده از سلول های بنیادی و پروتزهای قرنیه در ایران خبر داد.

بازسازی چشم با سلول های بنیادی در ایران ممکن شد
کد خبر: 282180
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ۱۳:۲۵:۵۸

اعتمادآنلاین| علیرضا برادران رفیعی روز شنبه افزود: بازسازی سطح چشم از طریق پیوند سلول های بنیادی و دیگری از طریق پروتزهای قرنیه امروزه در کشور انجام می شود.


وی اظهار داشت: این روش ها طرفداران خود را دارد و امروزه با توجه به پیشرفت زیاد پیوند سلول های بنیادی و سرکوب سیستم ایمنی، تمایل اصلی چشم پزشکان بیشتر به بازسازی سطح چشم از طریق پیوند سلول های بنیادی است.


برادران ادامه داد: کاربرد پروتزهای قرنیه ای محدودتر است ولی جایگاه خود را دارند و در مواقعی استفاده می شود که خشکی چشم خیلی شدید یا پیوند سلول های بنیادی در سطح چشم چندین بار ریجکت شده باشد.


دبیر علمی نهمین کنگره سالیانه تحقیقات چشم پزشکی، اضافه کرد: دلایل متعددی می تواند به نارسایی سطح چشم و از بین رفتن سلول های بنیادی منجر شود که یکی از عوامل شایع سوختگی های شیمیایی شامل سوختگی های اسیدی و قلیایی است که می تواند سلول های بنیادی سطح چشم را از بین ببرد و باعث کوری قرنیه ای شود.


به گفته وی، بیماری های مادرزادی نیز می توانند باعث از بین رفتن سلول های بنیادی شوند و این بیماری ها گسترده هستند ولی شایعترین آنها سوختگی های شیمیایی است.


برادران افزود: میزان موفقیت این روش بستگی به شدت ضایعه و یک طرفه یا دو طرفه بودن آن دارد، اگر شدت ضایعه شدید باشد ولی یک طرفه باشد، می توان از سلول های بنیادی خود فرد برای بازسازی سطح چشم کمک گرفت و میزان موفقیت این روش بالاست ولی در مواردی که بیماری دو طرفه باشد باید از سلول های بنیادی جسد استفاده کرد.


وی خاطرنشان کرد: این روش ها در بسیاری از مراکز کشور به خصوص در بیمارستان لبافی نژاد، فارابی و حضرت رسول انجام می شود ولی این کار مشکلاتی که دارد فقط در مراکز دانشگاهی و توسط تعداد معدودی از همکاران انجام می شود چون این بیماری ها مشکلات مخصوص خودشان را دارند.


نهمین کنگره سالیانه تحقیقات چشم پزشکی 29 و 30 فروردین 98 در مرکز همایش های رازی تهران برگزار می شود. بیش از 85 مقاله تحقیقاتی به دبیرخانه کنگره ارسال شده است که تعدادی از این مقالات به عنوان پوستر ارایه خواهند شد.


در این همایش مباحث جالب و متنوعی در رابطه با بازسازی شبکیه، پروتزهای شبکیه و راه های پیشگیری و درمان نورگزایی شبکیه مطرح خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها