کد خبر: 282209
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ۱۳:۵۰:۰۰
| |

علی تاجرنیا، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی:

فرهنگ کناره‌گیری از قدرت در جامعه ما ضعیف است/ چالش عمده سال، شکاف ملت و دولت است

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ کناره‌گیری از قدرت و گردش نخبگان به شدت در جامعه ما ضعیف است و اگرچه بخشی از این مساله با قانون باید اصلاح شود اما بیش از آن نیازمند به فرهنگ‌سازی و نهادینه‌شدن تفکر هستیم.

فرهنگ کناره‌گیری از قدرت در جامعه ما ضعیف است/ چالش عمده سال، شکاف ملت و دولت است
کد خبر: 282209
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۷ ۱۳:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| علی تاجرنیا در خصوص دستاوردهای مجلس در سال گذشته گفت: معتقد هستم برای اینکه بتوانیم هر تغییری را انجام دهیم نیازمند سیاست گام به گام همراه با بستر‌سازی مناسب هستیم.

وی ادامه داد: این مساله هم به این معنی است که آسیب‌هایی به وجود می‌آید که بعضا برای رفع آن آسیب‌ها و رفع آن مشکلات مجبور هستیم به اقدامات سریع و کوتاه‌مدت دست بزنیم و همیشه می‌خواهیم مشکلات را با وضع قوانین رفع کنیم. به همین دلیل هم یکی از آفت‌های نظام پارلمانی در ایران تعدد قوانین است و در برخی موارد حتی باعث شده که از شکاف‌ها و تعارض‌هایی که در داخل این قوانین وجود دارد، سوءاستفاده صورت بگیرد.

عضو مجلس ششم با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: در این رابطه هم آسیب بزرگ در کشور این است که فرهنگ کناره‌گیری از قدرت و گردش نخبگان به شدت در جامعه ما ضعیف است و اگرچه بخشی از این مساله با قانون باید اصلاح شود اما بیش از آن نیازمند فرهنگ‌سازی و نهادینه‌شدن تفکر هستیم.

وی ادامه داد: به همین دلیل هم زمانی که این فرهنگ به طور جدی پذیرفته نمی‌شود، ما به انحای مختلف شاهد دور زده شدن قانون هستیم و آنطور که قانون هم باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. هرچند به نظر من این قانون بصورتی اجرا شد تا بتواند در یک گام بخش عمده‌ای از مدیران را از چرخه مدیرتی خارج کند که این مساله هم می‌تواند آسیب جدی به کشور وارد کند.

تاجرنیا با تاکید بر این اینکه یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت این طرح این بود که نگاه همه‌جانبه نسبت به این موضوع وجود نداشت، گفت: این قانون به خوبی تبیین نشده است؛ چه آن زمان که افرادی خواستند بصورت شخصی معافیت‌های خاص بگیرند و ادامه کار دهند و چه اینکه قانون با تبصره‌ها و شرایطی که برایش ایجاد شد، نتوانست اهداف طراحان خود را تثبیت کند.

وی افزود: فکر می‌کنم ما باید به این مساله توجه داشته باشیم که اگر فرهنگ‌سازی همزمان با طرح پیش برود و وضع قوانین هم بصورت گام‌به‌گام باشد، قطعا توفیق بیشتری خواهیم داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا بیانیه رهبر انقلاب موسوم به «گام دوم» درخصوص جوانان می‌تواند خلاء وجود فرهنگ‌سازی در کشور را بهبود ببخشد، گفت: فکر می‌کنم تاکیدات رهبری قطعا خوب و مفید خواهد بود و احساس می‌کنم ایشان هم متوجه این آسیب شده‌اند که مدیریت فرتوت در کشور مشکل‌ساز می‌شود.

وی ادامه داد: با این حال اما این مساله نیازمند این است که همه دستگاه‎ها و نهادها از خودشان شروع کنند تا بتوانیم این موضوع را تقویت کنیم. این مساله باید از وجوه مختلف دیده شده و مهمترین نکته هم فرهنگ‌سازی است و باید بی‌اعتمادی نسبت به جامعه جوان ایران از جامعه رخت ببندد.

وی افزود: البته تجربه‌ای در این خصوص در دولت‌های نهم و دهم شکل گرفت که آن هم استفاده غیر‌کارشناسی و باندی از ظرفیت جوانان بود و این شکل از به کار‌گیری جوانان نه تنها کمکی به جایگاه آنها نکرد، بلکه به نوعی بی‌اعتمادی بیشتری را نسبت به جوانان ایجاد کرد.

تاجرنیا گفت: همین امر هم باعث شد که در دولت بعدی بازگشت به عقب صورت گرفته و دولتی پیر زمام امور را در دست بگیرد. بنابراین معتقد هستم بیانیه رهبری می‌تواند مفید و راهگشا باشد و شرط آن نیز اقدامات عملی از سوی همه نهادها و سازمان‌ها خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص آغاز فعالیت‌های سیاسی در سال جدید برای ورود به مباحث انتخابات مجلس گفت: دو مساله مهم در این رابطه وجود دارد؛ یک مساله این است که اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گذشته به دلیل برخی نظارت‌ها نتوانستند از همه ظرفیت خود استفاده کنند و آنچه تحت عنوان لیست امید وارد مجلس شد، حتی نیمی از ظرفیت اصلاح‌طلبان هم نبود. بنابراین اگر اوضاع و شرایط بر همان مدار بچرخد، طبیعتا مجلس آینده هم راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد: در این میان افکار عمومی هم به شدت آسیب دید. افکار عمومی که شاید پیچیدگی‌های قدرت را آنگونه که باید نمی‌شناسد و مشکلات اصلاح‌طلبان را نیز نمی‌داند، کلیه انتظاراتش را متوجه اصلاح‌طلبان کرد و بخش عمده‌ای از این انتظارات نیز به بار ننشسته و پایگاه اجتماعی این جریان به شدت تنزل یافته است.

وی افزود: اصلاح‌طلبان با مجلس و دولتی مواجه هستند که با نام آنها کار می‌کند، اما مدیریتش الزاما در دست آنها نبوده و نیست. همین امر هم موجب به وجود آمدن مشکلاتی شده که باید تلاش زیادی صورت بگیرد تا با ایجاد گفتمان‌های جدید، همین روند دموکراسی که وجود دارد، حفظ شود. البته باید بدانیم که رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان به معنی رفتن آنها به سمت اصولگرایان نیست.

تاجرنیا در خصوص چالش‌های مهم و عمده سال جدید گفت: بنده چالش عمده سال را شکاف ملت و دولت می‌دانم. چرا که با توجه به اینکه ساختار جمهوری اسلامی مبتنی بر خواست مردم است، چنانچه این حمایت‌ها صورت نگیرد، با چالش‌های جدی در حوزه اجرایی دولت و سایر نهادها مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: به شدت اعتماد مردم نسبت به کارآمدی مسئولان نظام پایین آمده است و فکر می‌کنم شکاف‌های اقتصادی نیز مزید بر علت شده و مشکلات معیشتی این شکاف را عمیق‌تر کرده است. بنابراین لازم است در حوزه اقتصادی تصمیمات صحیح گرفته شود تا با بهبود شرایط اقتصادی و همچنین نزدیکی گفتمان مسئولان با مردم، این شکاف پر شده و از ایجاد بحران جلوگیری شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها