آیا مجلس به صورت واقعی از تئاتر حمایت می‌کند؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اذعان به نادیده ماندن هنر «تئاتر»، از تلاش این کمیسیون برای حمایت مادی و معنوی جدی‌تر از این هنر خبر داد.

آیا مجلس به صورت واقعی از تئاتر حمایت می‌کند؟
کد خبر: 282355
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۰۹:۳۰:۲۶

اعتمادآنلاین| طیبه سیاوشی نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت حمایت مجلس از تئاتر و توجه به میزان بودجه این عرصه هنری، گفت: خوشبختانه تلاش کمیسیون فرهنگی در مجلس دهم بر این بوده که کمترین دخالت منفی و بیشترین پشتیبانی و حمایت معنوی را از تئاتر داشته باشد. ولی بحث این است که تئاتر همیشه در اولویت‌های بعدی مجلس برای تخصیص بودجه بوده است.

سیاوشی افزود: در این دوره تلاش ما این بوده اعتباری که برای تئاتر در نظر می‌گیریم بیشتر از گذشته باشد به طوری که برای اعتبار تئاتر در سال 98 مبلغ 32 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم که امیدوارم این 32 میلیارد تومان به تئاتر تخصیص پیدا کند.

وی اظهار کرد: تلاش ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر این است که با حضورمان در فعالیت‌ها و برنامه‌های تئاتری به‌نوعی مدیران و مسئولان را برای حضور در این عرصه تشویق و ترغیب کنیم، ضمن اینکه تأکید کنیم عرصه تئاتر و هنرهای نمایشی عرصه بسیار مهمی است؛ هم در بحث نمایش‌های آئینی و هم در بحث تئاترهای مدرن.

به‌دنبال صنفی کردن عرصه تئاتر هستیم

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه به روایت مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد هر شب 120 نمایش در تهران اجرا می‌شود، ادامه داد: امیدواریم کیفیت آثار بالاتر برود و بتواند مشوق مادی و معنوی برای نمایشنامه‌نویسانی باشد که در این عرصه فعالیت می‌کنند و اکثراً گمنام نیز هستند، تا این هنرمندان نیز بتوانند کیفیت تئاتر را افزایش دهند.

این نماینده مجلس درباره برنامه کمیسیون فرهنگی برای بحث امنیت شغلی هنرمندان تئاتر و شناخته شدن فعالیت در تئاتر به عنوان یک شغل در وزارت کار، توضیح داد: ما به دنبال طرح صنفی کردن عرصه تئاتر هستیم که امیدواریم این طرح به تصویب برسد. در این صورت صنوف می‌توانند با توجه به کمک‌هایی که از دولت می‌گیرند این عرصه را تقویت کنند.

وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم این است که تئاتر تا الان به شدت نادیده گرفته می‌شد و طی 2 تا 3 سال اخیر توجه به تئاتر بیشتر شده است که البته افت و خیزهایی نیز داشته است.

آغاز «گفتگوی فرهنگی» در مجلس

سیاوشی با بیان اینکه ما جلساتی را خواهیم داشت که اولین جلسه را در عرصه موسیقی با عنوان «گفتگوی فرهنگی» شروع کردیم، اظهار کرد: قصدمان این است که در این جلسات با حضور اصناف و مراکز مختلف در کمیسیون فرهنگی به گفتگو بپردازیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم برآورد این جلسات را به نفع جوامع هنری پیش ببریم. طی 2 ماه آینده این جلسه را در حوزه تئاتر نیز برگزار می‌کنیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره برخی فشارهایی که طی سال گذشته بر تئاتر ایران وارد شد و رویکرد این کمیسیون برای کاهش این فشارها، تأکید کرد: چون تا الان تئاتر نادیده گرفته شده بهتر است که ما در چارچوب‌ها حرکت کنیم. متأسفانه برخی اتفاقات سال گذشته بسیار تأسف‌آور بود. بحث این است که برخوردهای قضائینگاهی یکسان به عرصه هنر و بخش‌های دیگر دارد اما برخوردها در عرصه هنر باید متفاوت باشد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با ریاست آقای مازنی تلاش ما حمایت از تئاتر است که البته این حمایت‌ها موردی بوده و هنوز قاعده‌مند نشده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها