کد خبر: 282391
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۰:۰۴:۵۵
| |

در سال ۹۷؛

افزایش 8 درصدی صادرات محصولات صنعتی و معدنی

صادرات محصولات صنعتی و معدنی بدون احتساب میعانات گازی رشد حدود 8 درصدی داشته است

افزایش 8 درصدی صادرات محصولات صنعتی و معدنی
کد خبر: 282391
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۸ ۱۰:۰۴:۵۵

اعتمادآنلاین| ​ مسعود کمالی اردکانی با اعلام این خبر اظهار داشت: در حالیکه میزان کل صادرات 11 ماهه سال 97 (بدون احتساب میعانات گازی) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود 6 درصدی را نشان می‌دهد، صادرات محصولات صنعتی و معدنی (بدون احتساب میعانات گازی) رشد نزدیک به 8 درصدی داشته است.


مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی افزود: صادرات کالا‌های صنعتی و معدنی (به غیر از میعانات گازی) در 11 ماهه سال گذشته به رقمی بالغ بر 28 میلیاردو 200 میلیون دلار رسیده است.


کمالی اردکانی اضافه کرد: در مدت مذکور در گروه محصولات پتروشیمیایی، محصولات پتروشیمی با 13 میلیارد و 200 میلیون دلار و 14 درصد رشد، محصولات پایه نفتی شامل قیر و روغن‌های صنعتی با حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار و 12 درصد رشد و محصولات عمده پلیمری نیز با حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات، 3 درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال 96 تجربه کرده اند.


وی در خصوص صادرات کالا‌های گروه معدن گفت: مواد معدنی و صنایع فلزی شامل سنگ آهن، فولاد، فلزات رنگین و لوله و پروفیل 5 میلیارد و 700 میلیون دلار صادرات داشته است. همچنین صادرات صنایع غیر فلزی شامل سیمان، کاشی، سنگ‌های تزئینی و دیگر اقلام این گروه نیز با 1.7 میلیارد دلار صادرات، رشد یک درصدی را نسبت به سال 96 نشان می‌دهند.


مدیر کل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی، ضمن اشاره به رشد صادرات برخی از اقلام مهم صنعتی اظهار داشت: صادرات لوازم خانگی انرژی بر و غیر انرژی بر به ارزش 440 میلیون دلار با 17 درصد رشد همراه بوده است، محصولات نساجی و پوشاک با 2 درصد رشد به رقمی حدود 420 میلیون دلار رسیده و همچنین صادرات فرش ماشینی و موکت با 14 درصد رشد به رقمی بالغ بر 390 میلون دلار رسیده است.


وی افزود: همچنین در مدت یاد شده صادرات قطعات و لوازم یدکی انواع خودرو، موتورسیکلت و قطعات جمعاً 130 میلیون دلار با 60 درصد رشد، سیم و کابل با 216 میلیون دلار و 30 درصد رشد، تراکتور، کمباین، ماشین آلات کشاورزی و صنایع غذایی و شیرآلات صنعتی و ماشین ابزار مجموعاً 176 میلیون دلا ر و 26 درصد رشد همراه بوده است.


گفتنی است؛ بازار‌های اصلی محصولات صنعتی و معدنی عمدتاً کشور‌های همسایه مثل عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و همچنین سایر کشور‌ها از جمله هند، چین، اندونزی، سوریه و ازبکستان است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها