کد خبر: 282854
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۱۲:۴۲:۰۰
| |

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی:

آخرین وضعیت سدهای استان آذربایجان شرقی/ 57 درصد ظرفیت مخازن سدهای آذربایجان شرقی پر شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت سدهای استانآذربایجان شرقی گفت: براساس آخرین آمار، از ابتدای سال آبی مهرماه سال 97 تا 15 فروردین سال 98، 57 درصد ظرفیت مخازن سدهای آذربایجان شرقی پر شده است.

آخرین وضعیت سدهای استان آذربایجان شرقی/ 57 درصد ظرفیت مخازن سدهای آذربایجان شرقی پر شده است
کد خبر: 282854
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۱۲:۴۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌یوسف غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت سدهای استان به لحاظ میزان آب، اظهار کرد: 70 سد آبگیری شده در سطح استان وجود دارد و بررسی‌ها و آمار اطلاعات مخازن سدها تا 15 فروردین ماه سال 98 نشان می‌دهد که ورودی آب سدها حدود شش درصد و حجم کل مخازن سدهای استان چهار درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با اشاره به بیشترین و کم‌ترین میزان ورودی آب در سدهای استان، افزود: سد قلعه چای شهرستان عجب شیر با افزایش 27 درصدی، سد ارسباران با افزایش 25 درصدی، سد سهند و آی دوغموش با کاهش 14 درصدی نسبت به سال گذشته بیشترین و کم‌ترین مقادیر ورودی آب را در سال جاری به خود اختصاص داده‌اند.

وی بیان کرد: با توجه به وضعیت مناسب روان آب‌ها، 10 میلیون متر مکعب آب ورودی سد قلعه چای عجب شیر در راستای اقدامات احیای دریاچه ارومیه از پنجم فروردین ماه سال 98، با برنامه‌ریزی و به تناسب حجم آب ورودی به مخزن، به دریاچه ارومیه رها سازی شده است، همچنین رهاسازی آب در سدهای آیدوغموش و سهند به دلیل پیشینه‌ی حجم مخزن و جهت مدیریت سیلاب نیز آغاز شده است.

دریا

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان این‌که بارش‌های اخیر در استان مفید بوده و خوشبختانه سیلی در استان وجود نداشت، گفت: طبق پیش بینی هواشناسی، وضعیت بارندگی‌ها در فروردین ماه نرمال بوده و از اواخر فروردین و اردیبهشت ماه، میزان بارندگی‌ها در استان و شمال غرب کشور فراتر از وضعیت نرمال پیش بینی شده است، با هماهنگی فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی بیش از 34 نقطه‌ی حادثه خیز برای وقوع سیل در استان شناسایی شده که در حال حاضر برای مقابله با خطر سیل این نقاط بی خطر می‌شوند.

وی یادآور شد: مردم در حین بارش‌ها از حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها فاصله گرفته و در بستر رودخانه‌ها نیز اتراق نکنند.

وی با بیان این‌که آب بارندگی‌ها به صورت تدریجی در سفره‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند، افزود: اگر چه بارندگی‌های پاییزی و زمستانی و اوایل بهار امسال مناسب بود، اما آمارها نشان می‌دهد میزان روان آب‌ها و ورودی سدها هنوز از مقادیر مطلوب فاصله داشته و میزان آب آن‌ها نسبت به میانگین بلند مدت گذشته کم‌تر است، به همین دلیل نیاز است برنامه‌های صرفه جویی مصرف آب در تمامی بخش‌ها شامل شرب، صنعت و کشاورزی تداوم داشته باشد.

غفارزاده خاطرنشان کرد: سدهای ستارخان اهر و سد نهند در شمال شرق استان آب گیری مناسبی نداشتند به طوری‌که طبق آمار، ورودی سد نهند نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش یافته است؛ بنابراین صرفه‌جویی در مصرف آب در پایین دست سد ستارخان و مصارف شرب سد نهند مورد تاکید شرکت آب و منطقه‌ای استان است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ورودی آب سدهای ستارخان اهر و نهند، اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تا 15 فروردین ماه سال 98، 27 درصد سد ستارخان اهر و 37.5 درصد سد نهند پر از آب شده است که امیدواریم با ذوب شدن برف‌ها، شاهد بهبود وضعیت مخازن آبی سد علویان، نهند و ستارخان که آب شرب شهرهای تبریز، مراغه و اهر را تأمین می‌کنند، شویم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها