کد خبر: 282881
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۱۳:۲۱:۲۴
| |

با احزاب شرکت‌کننده در انتخابات اسرائیل آشنا شوید

اهالی سرزمین‌های اشغالی فردا «سه‌شنبه» به پای صندوق‌های رای می‌روند. نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در آستانه این انتخابات پارلمانی نشان می‌دهند که بنیامین نتانیاهو که در این انتخابات به دنبال پنجمین دوره نخست‌وزیری خود است، بهترین جایگاه را در این رقابت نزدیک دارد. تسلط او بر سیاست اسرائیل به مدت یک دهه، بزرگ‌ترین موضوع مورد تاکید کمپین انتخاباتی‌اش بوده است.

با احزاب شرکت‌کننده در انتخابات اسرائیل آشنا شوید
کد خبر: 282881
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۹ ۱۳:۲۱:۲۴

اعتمادآنلاین| در حالی که زمان چندانی به برگزاری انتخابات اسرائیل باقی مانده، خبرگزاری رویترز به جنبه‌های مختلف این رأی‌گیری پرداخته و در سرفصل‌هایی جداگانه آن را بررسی کرده است:

نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

نظرسنجی‌هایی که اخیراً صورت گرفته‌اند، نشان می‌دهند که جناح راست‌گرای اسرائیل به رهبری نتانیاهو در کنست(پارلمان) اکثریت را از آن خود خواهد کرد. از سوی دیگر اما این نظرسنجی‌ها حاکی از آن هستند که یک حزب میانه‌روی تازه تأسیس به رهبری یک ژنرال سابق محبوب خود را به عنوان بزرگ‌ترین حزب پارلمان اسرائیل مطرح می‌کند. این نظرسنجی‌ها البته به رای‌دهندگان بسیاری برخورده که هنوز درباره رأی خود تصمیم نگرفته‌اند و نظر آنان می‌تواند نتیجه انتخابات را به نفع هر یک از این طرف‌ها تغییر دهد.

انتخابات اسرائیل چگونه برگزار می‌شود؟

120 کرسی کنست به تناسب نمایندگان هر حزب میان احزاب تقسیم می‌شود. هر حزب برای داشتن کرسی در کنستباید دست‌کم 3.25 درصد از آرای عمومی را از آن خود کند که این برابر با چهار کرسی است.

هیچ حزب واحدی تاکنون نتوانسته اکثریت قاطع کنست را به دست آورد و همین امر موجب شده که تشکیل دولت ائتلافی در سیاست اسرائیل مسأله‌ای عادی و همیشگی باشد.

رئیس اسرائیل پس از انتخابات و مشورت با رهبران دیگر حزب‌ها از گزینه‌ای که طبق ارزیابی او از بهترین شانس برای تشکیل یک ائتلاف برخوردار است، می‌خواهد که برای تشکیل دولت اقدام کند. این گزینه معمولاً رهبر بزرگ‌ترین حزب در پارلمان است اما لزوماً این‌طور نیست.

گزینه معرفی شده از سوی رئیس جمهور 28 روز فرصت دارد تا دولت تشکیل دهد و امکان دارد که فرصت او به مدت 14 روز نیز تمدید شود. اگر این فرد موفق به تشکیل دولت نشود، رئیس جمهور گزینه دیگری را برای این کار معرفی خواهد کرد.

طبق گزارش اداره آمار اسرائیل، در انتخابات 2019 حدود 5.8 میلیون اسرائیلی واجد شرایط رای‌دهی هستند.

حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل

پیش‌بینی می‌شود بزرگ‌ترین حزب راست‌گرای اسرائیل حدود 29 کرسی کنست را از آن خود کند.

لیکود در قبال ایران، سوریه و درگیری اسرائیل و فلسطین سیاست‌های امنیتی سختگیرانه‌ای دارد. بسیاری از اعضای این حزب با تشکیل کشور فلسطین (راهکار دو کشوری) مخالف هستند. نتانیاهو در تعهد دقیقه نودی خود طی کمپین انتخاباتی‌اش اظهار کرد، اگر موفق شود برای یک دوره دیگر نخست وزیر اسرائیل شود، شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری را به سرزمین‌های اشغالی ملحق خواهد کرد.

لیکود برای حضور در این انتخابات تمرکز خود را بر نتانیاهویی گذاشته که ممکن است در سه پرونده فساد متهم شناخته شود. او اما این اتهامات را تکذیب می‌کند.

«آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتس» فرمانده سابق ارتش اسرائیل

گانتس در این انتخابات به عنوان رقیب جدی نتانیاهو حضور دارد. پیش‌بینی می‌شود حزب او 31 کرسی کنست را از آن خود کند.

گانتس یک فرمانده سابق نیروهای مسلح و یک شخصیت نوظهور در عرصه سیاسی است که محبوبیت قابل توجهی در میان اسرائیلی‌ها دارد. او و موشه یعالون، وزیر جنگ سابق اسرائیل از جناح راست و یائیر لاپید، وزیر دارای سابق با گرایش چپ میانه با یکدیگر متحد شده‌اند تا حزب تازه تأسیس میانه‌رو "آبی و سفید" را تشکیل دهند.

گانتس خواستار حرکت در راستای صلح با فلسطینیان در عین حفظ منافع امنیتی اسرائیل شده است. می‌توان از گفته‌های او برداشت کرد که به فلسطینیان امتیازاتی ارضی خواهد داد اما او احتمال به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل را رد کرده است.

او متعهد شده است که دولتی پاک داشته باشد اما در عین حال اظهارات مبهمی درباره احتمال پیوستن به ائتلافی به رهبری نتانیاهو بیان کرده است.

حزب کارگر اسرائیل به رهبری آوی گابی

نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که حزب کارگر از جناح چپ که چندین دهه حزب حاکم اسرائیل بوده است، در این انتخابات هشت کرسی خود را از دست خواهد داد و شمار کرسی‌هایش از 18 به 10 کاهش خواهد یافت.

این حزب در کمپین انتخاباتی خود بر اصلاحات اجتماعی و اقتصادی و همچنین حرکت در راستای صلح و راهکار دو کشوری با فلسطین تمرکز داشته است.

حزب راست جدید به رهبری نفتالی بنت و آیلت شاکد

بنت، وزیر آموزش و شاکد، وزیر دادگستری اسرائیل از حزب ملی-مذهبی اسرائیل جدا شدند تا یک حزب تازه با گرایش راست افراطی تشکیل دهند که نظر رای‌دهندگان بیشتری را به خود جلب کند.

نظرسنجی‌ها فعلی حاکی از آن هستند که این حزب قادر خواهد بود در کنست شش کرسی را از آن خود کند.

بنت خواستار الحاق بخش گسترده‌تر کرانه باختری است و طرح خودمختاری فلسطینیان را مطرح کرده است. شاکدنیز متعهد شده است که دادگاه عالی اسرائیل که آن را بیش از حد لیبرال و مداخله‌گر دانسته، مهار کند.

اتحاد جناح راست به رهبری خاخام رافی پرتز

حزب ملی-مذهبی اسرائیل که پیش‌بینی می‌شود در کنست هفت کرسی کسب کند، برجسته‌ترین نماینده سیاسی اسرائیلی‌های ساکن کرانه باختری است. این حزب طرح تشکیل کشور فلسطین را رد می‌کند و با تاکید بر ارتباطات مذهبی اسرائیل با این سرزمین تلاش می‌کند تا فلسطینیان خواستار تشکیل کشور را از این هدف بازدارد.

این اتحاد حزب "قدرت یهودی" با گرایش‌های افراطی ملی‌-مذهبی را نیز شامل می‌شود؛ حزبی که پیروان مئیرکاهان، خاخام راستگرای افراطی را در خود جای داده که حامی طرح انتقال فلسطینیان به کشورهای عربی همسایه و ممنوعیت ازدواج یهودیان با عرب‌ها بود.

حزب زهوت به رهبری موشه فیگلین

زهوت یک حزب ملی‌گرای مذهبی و ملی‌گرای افراطی است که محبوبیت آن در نظرسنجی‌هایی که در هفته‌های اخیر صورت گرفته، با افزایش روبه‌رو بوده و پیش‌بینی می‌شود که بتواند شش کرسی را به دست آورد. محبوبیت این حزب اما تا حدی به دلیل حمایتش از قانونی کردن مصرف ماریجوانا بوده است.

زهوت خواستار انتقال داوطلبانه فلسطینیان به کشورهای عرب همسایه است و خود را حزبی آزادی‌خواه می‌داند که برای بازار آزاد اقتصادی تلاش می‌کند.

حزب کولانو به رهبری «موشه کحلون» وزیر دارایی اسرائیل

کحلون که از اعضای سابق لیکود است، تا حدود موفق شده به وعده خود مبنی بر توقف افزایش قیمت مسکن عمل کند اما نتوانسته هزینه‌های کلی زندگی را کاهش دهد.

حزب او خود را یک حزب راستگرای میانه رو معرفی می‌کند و کمپین خود را بر مسائل اجتماعی-اقتصادی متمرکز کرده است. پیش‌بینی می‌شود کولانو تنها بتواند نیمی از 10 کرسی فعلی خود را بار دیگر به دست آورد.

حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن

این حزب راست افراطی که روی حمایت مهاجران شوروی سابق حساب کرده، در نظرسنجی‌های اخیر برای حفظ حداقل آرای مورد نیاز با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است.

لیبرمن زاده مولداوی و وزیر جنگ سابق اسرائیل است که سیاست‌هایش معامله شهرهای عرب‌نشین اشغالی با مناطق یهودی‌نشین کرانه باختری برای تشکیل کشور فلسطین در آینده را شامل می‌شود.

او همچنین می‌خواهد وفاداری به کشور را از جمله شرایط شهروندی قرار دهد.

اتحاد یهودیت توراتی به رهبری «یاکوف لیتزمان» معاون وزیر سلامت

اتحاد یهودیت توراتی نماینده یهودیت ارتودکس افراطی یا یهودیت حریدی است و پیش‌بینی می‌شود در کنست شش یا هفت کرسی را از آن خود کند.

دولت‌های ائتلافی سابق ناگزیر بوده‌اند که به حمایت احزاب ارتدوکس افراطی وابسته باشند؛ احزابی که به طور مرسوم خواسته‌های خود را بر مسائل بزرگ‌تری مانند امنیت و درگیری فلسطین و اسرائیل اولویت می‌دهند.

نخستین اولویت اتحاد یهودیت توراتی حفظ مزایای دولتی برای یهودیان حریدی است که خود را به طور تمام وقت وقف مطالعه مذهبی می‌کنند و خدمت نظامی نداشته و در مشاغل نیز فعالیت ندارند.

حزب شاس به رهبری «آریه درعی» وزیر دولت اسرائیل

نام این حزب که از متحدان اتحاد یهودیت توراتی است، مخفف «اتحاد ناظران تورات سفاردی» است و مانند اتحاد یهودیت توراتی تقریباً از اعضای دائم دولت‌های پیشین بوده و نماینده یهودیان حریدی است که ریشه آن‌ها به خاورمیانه بازمی‌گردد.

طبق نظرسنجی‌ها این حزب پنج یا شش کرسی پارلمان اسرائیل را به خود اختصاص خواهد داد.

جبهه دموکراتیک صلح و برابری (حداش) و جنبش عربی تغییر به رهبری ایمن عوده و احمد الطیبی

بیشتر رای‌دهندگان این اتحاد سوسیالیست یهودی-عربی که پیش‌بینی می‌شود هفت یا هشت کرسی کنست را به دست آورد، از میان اقلیت عرب اسرائیل هستند که 20 درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

این احزاب مدافع اتحادی یهودی-عربی برای مبارزه با تبعیض، نژادپرستی و نابرابری اجتماعی در اسرائیل هستند. احزاب عربی هیچ‌گاه عضو ائتلاف حاکم اسرائیل نبوده‌اند.

اتحاد حزب فهرست عربی یکپارچه و جمعیت ملی دموکرات به رهبری عباس منصور

رهبران این دو حزب که پیش‌بینی می‌شود چهار کرسی را در کنست از آن خود کنند، ترکیبی از ملی‌گرایان عرب و اسلام‌گرا هستند.

این اتحاد خود را یک جنبش دموکراتیک معرفی می‌کند که مخالف اشغال سرزمین‌های فلسطینیان توسط اسرائیل است.

حزب مرتس به رهبری تمار زاندبرگ

این حزب چپگرا که انتظار می‌رود بتواند پنج یا شش کرسی را در کنست به دست آورد، در دو دهه گذشته عضو ائتلاف دولت نبوده است.

این حزب که در میان اسرائیلی‌های قشر متوسط و لیبرال محبوب است، از راهکار دو کشوری برای حل بحران فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها