معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش:

فاصله از کنکور زدگی نیاز به فرهنگ سازی دارد

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گفت: نیاز به فرهنگ سازی داریم تا دانش آموزان بدانند برای ورود به دانشگاه لزوماً نباید در رقابت کنکور شرکت کنند و بیشتر رشته‌های دانشگاه از کنکور آزاد است.

فاصله از کنکور زدگی نیاز به فرهنگ سازی دارد
کد خبر: 283000
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۰ ۰۸:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرسول عمادی سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش مهمترین رویداد سال 97 را تصویب رشته‌های آزاد از کنکور توسط شورای پذیرش دانشجو دانست و گفت: اینکه دانش آموزان توانستند از بهمن 97 در رشته‌های آزاد از کنکور ثبت نام کنند و در سیاست‌های سازمان سنجش نیز این گنجانده شد به نظرم مهمترین اتفاق سال 97 در حوزه آموزش متوسطه بود. گرچه این مهم که ما از کنکور زدگی فاصله بگیریم نیاز به فرهنگ سازی دارد اما اصل پذیرش این اتفاق توسط سازمان سنجش بسیار قابل تأمل است.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود این اتفاق باز هم با چالش ثبت نام میلیونی دانش آموزان در کنکور و چالشپشت کنکوری‌ها رو به رو خواهیم بود، بیان کرد: بله این چالش همچنان هست و همانطور که گفتم نیاز به فرهنگ سازی دارد تا دانش آموزان بدانند برای ورود به دانشگاه لزوماً نباید در رقابت کنکور شرکت کنند. به نظرم در نهایت هم این مهم است که از اضطراب دانش آموزان کم می‌شود چرا که می‌دانند اگر در این رقابت قبول نشوند راهشان بسته نیست و این باعث می‌شود در سال‌های آتی از میزان پشت کنکوری‌ها و به نسبت از میزان متقاضیان کنکور کم شود.

سرپرست معاون آموزش متوسطه همچنین درباره اینکه آیا امسال دو نوع سوال برای دانش آموزان متقاضی کنکور که در نظام آموزشی قدیم و جدید تحصیل کرده اند، طراحی می‌شود نیز با تأیید آن بیان کرد: شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب کرد در سال 99 دو نوع سوال برای کنکور ویژه داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید آموزشی طراحی شود.

وی همچنین با اشاره به تعمیم برنامه تعالی در مدارس متوسطه نیز یکی دیگر از اتفاقات مهم سال 97 در حوزه معاونت متوسطه بود، گفت: برنامه تعالی 11 محور اساسی دارد و سند تحول بنیادین می‌گوید مدرسه باید برنامه محور باشد. این مهمترین گام کیفی سازی مدارس بود. در متوسطه اول و دم این برنامه اجرا شد و در حال حاضر مدارس در حال تدوینبرنامه‌ها هستند. در واقع مرحله اول تدوین برنامه است که با مشارکت ذی نفعان شروع شده است. ما بر برنامه‌ها نظارت داریم و مشاوره می‌دهیم و در پایان سال تحصیلی نیز ارزیابی صورت می‌گیرد. من مهمترین گام کیفی سازی را همین می دانم و با اعتقاد قوی آن را دنبال می‌کنیم.

عمادی در پاسخ به این پرسش که آیا آمار بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه و خصوصاً متوسطه دوم یک زنگ خطر نیست نیز اظهار کرد: در مرحله گذر از مقطع ابتدایی به متوسطه اول مشکلات کمتر است و مدارس متوسطه اول نیز عموماً در بسیاری از مناطق برپاست. تاکید ما هم این است که برای مقطع متوسطه اول در هیچ منطقه‌ای مانع تحصیلیوجود نداشته باشد.

سرپرست معاونت آموزش متوسطه ادامه داد: در مقطع متوسطه دوم کمی فضا پیچیده‌تر می‌شود چرا که تنوع رشته‌ها وشاخه‌ها را داریم و مثلاً نمی‌توانیم در همه مناطق هنرستان فنی حرفه ای داشته باشیم. یکی از علت‌های کاهش پوشش تحصیلی در این مقطع همین تنوعی است که داریم. ما در حال حاضر تمهیداتی اندیشیده ایم مثل برون سپاری شاخه کاردانش برای آنکه پوشش آن در مناطق بالا برود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها