کد خبر: 283308
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از واکنش‌ها به تروریستی خواندن سپاه از طرف رییس‌جمهور آمریکا:

اتحاد و انسجام جناح‌ها بر سر حمایت از سپاه

با وجود امضای رییس‌جمهور آمریکا برای تروریست اعلام کردن سپاه تا زمانی که این موضوع در کنگره آمریکا تصویب نشود، قابلیت اجرایی نخواهد داشت. با وجود گمانه‌های مختلف باید منتظر ماند و دید تا هفته آینده کنگره آمریکا چه واکنشی در قبال این جنجال‌آفرینی رییس‌جمهور این کشور خواهد داشت.

کد خبر: 283308
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دوشنبه‌شب به وقت ایران دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا سند اعلام نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به عنوان گروه تروریستی را امضا کرد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا هم پس آن مدعی شد که «در حال حاضر سپاه از هر روشی برای اعمال قدرتش استفاده می‌کند. قاسم سلیمانی تلاش می‌کند انقلاب اسلامی را با روش‌های خشن به کشورهای دیگر صادر کند و بنابراین باید قراردادهایی را که سپاه در ایران دارد جمع کنیم».

اگرچه قبلا هم زمزمه‌هایی در زمینه تحریم سپاه و اقدام علیه آن از سوی آمریکا مطرح شده بود اما اعلام این خبر واکنش‌های بسیاری را در داخل کشور در پی داشت.

سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران پیش از اعلام این خبر گفته بود «در صورت چنین حماقتی، ارتش و نیروهای امنیتی امریکا در منطقه غرب آسیا، دیگر آرامش امروز را نخواهند داشت.»

بعد از اقدام آمریکا علیه سپاه بود که محمدجواد ظریف در نامه‌ای به رییس‌جمهوری و شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد تا نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به سنتکام را در فهرست گروه‌های تروریستی ایران قرار دهد.

پس از آن شورای عالی امنیت ملی هم اعلام کرد که رژیم ایالات متحده آمریکا را «دولت حامی تروریسم» و «فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

اعلام نام سپاه به عنوان گروه تروریستی، علاوه بر واکنش‌های بین‌المللی، در ایران هم با واکنش‌ گسترده‌ای روبه‌رو شد، تا جایی که حتی چهر‌ه‌ها و گروه‌های منتقد برخی از عملکردهای سپاه هم به صورت همه‌جانبه با تقبیح حرکت رییس‌جمهور آمریکا به حمایت از سپاه برخاستند و تا آنجا پیش رفت که چهره‌های اصلاح‌طلبی مانند رمضان‌زاده و تاجزاده با تاکید بر وجود انتقادها از عملکرد سپاه در کنار بسیاری دیگر از اصلاح‌طلبان از آن حمایت کردند.

نمایندگان مجلس هم که روز سه‌شنبه جلسه علنی داشتند همه یک دست با لباس سپاه در صحن حاضر شدند و فراکسیون‌های امید و ولایی طرح‌هایی را برای مقابله با اقدام آمریکا ارائه کردند. برهمین اساس علی لاریجانی رییس مجلس ضمن بیان اینکه سپاه در قلب ملت ایران جای دارد، گفت که آمریکا موسس و حمایتگر گروه‌های تروریستی بوده نه سپاه پاسداران. الیاس حضرتی هم که به عنوان نماینده فراکسیون امید در جلسه علنی مجلس صحبت می‌کرد تاکید کرد سپاه پاسداران یک سازمان محدود و نفرات خاص نیست بلکه تمام ملت ایران و همه اقشار اعم از زن و مرد، شیعه و سنی، کرد، لر، بلوچ و ... خود را پاسدار می‌دانند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری هم به این اقدام واکنش نشان داد. او در روز ملی فناوری هسته‌ای در واکنش به این اقدام دولت ترامپ گفت آمریکا گروهی که عمل و آرمانش مبارزه با تروریست بوده را تروریست می‌خواند.

عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» تاکید کرد که ایران باید در برابر این حرکت هوشمندی و تدابیر لازم را اتخاذ کند و اجازه تحقق رویارویی نظامی که خواسته ترامپ است را به آمریکا ندهد.

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا هم در واکنش به این موضوع گفت دولت آمریکا در انتخاب زمان حمله به سپاه نشان داد دچار کندذهنی سیاسی است.

اما تروریستی خوانده شدن یک سازمان از سوی آمریکا چه تبعاتی در پی دارد؟ سایت وزارت امور خارجه آمریکا درباره تبعات تروریستی اعلام شدن یک سازمان نوشته که در این صورت، تامین مالی آن سازمان محدود شده و کشورهای همراه هم به دنبال کردن چنین روشی ملزم می‌شوند. این سازمان‌ها به صورت هدفمند منزوی می‌شوند، از کمک‌رسانی و تبادلات اقتصادی جلوگیری می‌شود و آمریکا دلمشغولی خود را به دیگر کشورها هم گوشزد می‌کند.

هرچند آنچه باید در این میان مورد توجه قرار گیرد این است که با وجود امضای رییس‌جمهور آمریکا برای تروریست اعلام کردن سپاه تا زمانی که این موضوع در کنگره آمریکا تصویب نشود، قابلیت اجرایی نخواهد داشت. با وجود گمانه‌های مختلف باید منتظر ماند و دید تا هفته آینده کنگره آمریکا چه واکنشی در قبال این جنجال‌آفرینی رییس‌جمهور این کشور خواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها