حسینی کارشناس بورس:

بازدهی بورس و بازار مسکن در سال گذشته 100 درصد شد

سیدفرهنگ حسینی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازدهی بورس اوراق بهادار تهران و بازار مسکن در سال گذشته به 100 درصد رسید، عنوان کرد: عمده دلیل رشد بورس در سال جاری، افزایش نرخ ارز، افزایش قیمت کالاها و افزایش تولید است.

بازدهی بورس و بازار مسکن در سال گذشته 100 درصد شد
کد خبر: 283560
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۳:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدفرهنگ حسینی در مورد دلایل رشد بورس اوراق بهادار تهران در روزهای اخیر گفت: دلیل اول این است که سودآوری شرکت‌های بورسی در سال 97 افزایش قابل توجهی داشته که بخشی از آن ناشی از افزایش قیمت دلار و قسمتی هم ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی است و نیز افزایش تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای بوده است.

این کارشناس بورسی ادامه داد: این روند باعث شد سودآوری شرکت‌های بورسی به بیش از 2 برابر برسد و برخی از شرکت‌ها نیز سودآوری خود را سه برابر و بلکه بیشتر کردند.

به گفته حسینی پتانسیل رشد در بازار سرمایه وجود دارد، بنابراین انتظار می‌رود، امسال رشد قابل توجهی در بازار بورس شاهد باشیم که به نظر من بازدهی بورس در سال جاری از بازدهی سرمایه‌گذاری در مسکن نیز بیشتر خواهد شد.

وی گفت: بازدهی سرمایه در بورس و همچنین بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش زمین و مسکن در سال 97 حدود 100 درصد بود، اما تفاوت در این است که بازار مسکن تقریبا از نظر رشد قیمت اشباع شده، اما در بورسپتانسیل رشد وجود دارد؛ بنابراین امسال سرمایه‌گذاری در بورس بهتر از مسکن خواهد بود.

وی درمورد اینکه اگر کسی بخواهد برای سرمایه‌گذاری سه بازار مسکن، ارز و یا بورس را انتخاب کند، کدام بازار را پیشنهاد می‌دهید، گفت: بازار سهام در میان مدت عملکردی مشابه بازار ارز دارد و اگر کسی بخواهد سهام شرکت‌های بزرگ مانند صنایع پتروشیمی، معدنی، پالایشی و فلزی را بخرد، چون این شرکت‌ها عمدتا کالای صادراتی تولید می‌کنند و در آمد آنها دلاری است انگار که در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده و بازدهی آن در سهام این شرکت‌ها تبلور پیدا می‌کند. از طرفی با سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها به رشد تولید کشور کمک شده است.

حسینی همچنین گفت: گزارش عملکرد شرکت‌ها در سال 97 کم‌کم به بورس اعلام می‌شود و از طرفی شرکت‌ها برای سهامداران خود که مجامع این شرکت‌ها تا تیر ماه عمدتا برگزار می‌شود، سعی می‌کنند سودآوری مناسبی در نظر بگیرند، درنتیجه این امر به رشد سهام شرکت‌ها در بورس کمک می‌کند.

به گفته این کارشناس سودآوری سرمایه‌گذاری در بورس در سال جاری حتی بهتر از 97 خواهد بود گرچهسودآوری شرکت‌های بورسی در سال گذشته حدود دو برابر بوده و در برخی از شرکت‌ها از سه برابر هم بالاتر رفته است.

وی گفت: اقدامات سیاسی مانند اقدام خصمانه آمریکا علیه سپاه تاثیر خاصی روی روند بورس ندارد که باعث شکل‌گیری انتظارات منفی شود، البته ممکن است برخی از سهامداران از نگرانی بخواهند سهام خود را بفروشند، اما بازار رشد خوبی دارد و باید سهام ارزنده را نگه داشت.

حسینی دلیل اصلی رشد بازار سرمایه را قیمت‌های جهانی کالاها،‌رشد نرخ ارز و همچنین خالی بودن پتانسیل رشد بورس در سال گذشته دانست و گفت: 70 درصد شرکت‌های حاضر در بورس تولید کننده و صادرکننده هستند و اگر هم شرکت بورسی عرضه کننده محصول در داخل کشور باشد، تحت تاثیر قیمت صادراتی قرار می‌گیرد.

وی گفت: شرکت‌های پتروشیمی، سیمان، پالایشی،‌ معدنی و فلزی سود مناسبی به اندازه نرخ رشد ارز در میان مدت دارند.

حسینی در پایان گفت: به نظر من بازدهی بازار بورس در سال جاری بهتر از بازدهی بازار مسکن و همچنین بهتر از بازدهی بورس درسال 97 خواهد بود.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها