کد خبر: 283588
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۳:۳۸:۰۰
| |

معاون وزیر جهادکشاورزی:

خسارت سیلاب بر بخش باغبانی تا 2ماه آینده نمایان می‌شود

محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اعلام این که خسارت سیلاب به بخش های مختلف کشاورزی پنهان و عمیق است، گفت که اثر گذاری خسارت سیلاب بر کشاورزی بویژه در حوزه باغبانی تا 2 ماه آینده نمایان می شود.

خسارت سیلاب بر بخش باغبانی تا 2ماه آینده نمایان می‌شود
کد خبر: 283588
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۱ ۱۳:۳۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی طهماسبی روز چهارشنبه در نشستی که با حضور رییس و تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ساری برگزار شد، گفت: سرازیر شدن گل و لای در باغ ها به محل پیوندک های درختان و نهال ها آسیب های جدی وارد کرده است که نتیجه آن در ماههای آینده مشخص خواهد شد.


وی خواستار ایجاد ردیف اعتباری ملی و استانی به بخش های زیر ساختی کشاورزی در استان های مختلف کشور بویژه استان های شمالی شد و توضیح داد: کشاورزی استان های شمالی بویژه مازندنران نقش تعیین کننده ای در امنیت غذایی کشور دارد و اگر زمینه مناسب فعالیت کشاورزی و عرضه محصولات تولیدی مهیا نشود ،انگیزه کشاورزی کم و در حفظ زمین کوتاهی می شود.


معاون وزیر جهاد کشاورزی از تخریب بستر و خاک 91 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی مازندران با عنوان «فاجعه» یاد کرد و گفت : از آنجایی که عمده درختان میوه پس از سه تا پنج سال به محصول می نشینند ، جبران خسارت به باغ ها باید واقعه بینانه باشد و به صورت سطحی دیده نشود.


وی تاکید کرد : بازگشت زمین های زراعی و باغی به فعالیت دوباره پس از خسارت سیل و سیلاب اخیر نیازمند کارشناسی حساب شده و حمایت جدی از کشاورزان و باغداران است.


خسارت 78 هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی


طهماسبی گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته ، سیل اخیر تاکنون 78 هزار میلیارد ریال به کشاورزی استان های مختلف خسارت زد وارد کرده است.


سیلابی که در روزهای آخر سال 97 مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای 12 و 13 فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، بیش از 15 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین خسارت بر اساس اعلام مسئولان به میزان 6 هزار میلیارد ریال مربوط به بخش کشاورزی بوده است.


عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن تنها در سیلاب نخست پنج هزار و 500 میلیارد ریال برآورد شد.


سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها