تاجیک تحلیل‌گر مسائل بین الملل با اشاره به اقدام آمریکا علیه سپاه؛

باید از کنار بازی‌های روانی ترامپ با اقدامات سیاسی و دیپلماتیک عبور کرد

یک تحلیل‌گر مسائل بین الملل با بیان این‌که اقدام آمریکا علیه سپاه یک سناریو از سناریوهایی است که ترامپ و تیمش برای ایران نسخه‌پیچی کرده‌اند،‌ گفت: ترامپ درصدد ایجاد نوعی جنگ روانی و تبلیغاتی است و تلاش می‌کند تا روی اعصاب سیاست خارجی ایران قدم بزند.

باید از کنار بازی‌های روانی ترامپ با اقدامات سیاسی و دیپلماتیک عبور کرد
کد خبر: 283693
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۰۸:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نصرت الله تاجیک در ارزیابی خود از اقدام اخیر آمریکا علیه سپاه و قرار دادن آن در لیست گروه‌های تروریستی اظهار کرد: نباید این اقدام را به صورت یک حرکت مجرد و منفک در نظر بگیریم، در واقع یک سناریو از سناریوهایی است که ترامپ و تیمش برای ایران نسخه پیچی کرده‌اند. ترامپ به دلیل اینکه در برجام تنها ماند و نتوانست اروپا را همراه خود کند سناریوهایی را اجرا خواهد کرد تا از این پس اروپا و سایر کشورهای تاثیر گذار و شرکای ما در برجام را به دنبال خود بکشد.

ترامپ تلاش می‌کند تا روی اعصاب سیاست خارجی ایران قدم بزند

وی ابراز عقیده کرد: شاید این اقدام آمریکا خیلی تبعات اجرایی، اقتصادی یا امنیتی هم برای سپاه نداشته باشد،‌ اما بیشتر درصدد ایجاد نوعی جنگ روانی و تبلیغاتی است که دارای تبعات سیاسی - اجتماعی و اقتصادی برای کشور است و معتقدم ترامپ تلاش می‌کند تا روی اعصاب سیاست خارجی ایران قدم بزند، ایران را تحریک کرده و به یک حرکت نامعقول بکشاند و طبیعتا اقدامی را که در برجام انجام داد و ناقص ماند را تکمیل کند، یعنی ایران را در انزوا سیاسی بین المللی قرار دهد.

به گونه‌ای موضوع را مدیریت کنیم تا در زمین ترامپ و تیمش بازی نکنیم

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل افزود:‌ البته این اقدام دولت کنونی آمریکا مغایر قوانین موضوعه بین‌المللی است ولی آمریکا به طور عام و ترامپ به طور خاص نشان داده‌اند که هر کجا منافع‌شان اقتضا می‌کند، به دنبال دور زدن و یا نادیده گرفتن مقررات بین‌المللی و کشاندن دنیا به دنبال خودشان هستند. ولی این اقدام نه تنها معادله روابط ناپایدار دو کشور را پیچیده و درجه چندم می‌کند! بلکه تحولات در این زمینه را نیز غیر قابل کنترل کرده و به سیاستمداران دو کشور اجازه نمی‌دهد تحولات روابط ناپایدار دو کشور و اثرات منطقه‌ای و بین‌المللی آن را مدیریت کنند. در این بلبشو و پیچیده شدن معادله هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و لذا ما باید روند را کنترل و مدیریت کنیم و در زمین ترامپ و تیمش بازی نکنیم.


تاجیک همچنین بیان کرد: بنابراین سلسله اقداماتی را ترامپ شروع کرده و تلاش می‌کند این حلقه‌ها را به هم پیوند دهد تا بتواند به استراتژی اصلی خودش که به عقیده من فروپاشی کشور است دست پیدا کند. در واقع ترامپ از طریق پی‌گیری موضوع تغییر رفتار و نیز تغییر رژیم و نظام گذشته و بیشتر به دنبال ایجاد یک شورش داخلی از طریق افزایش التهاب اجتماعی و تشدید نارضایتی‌ها و طبیعتا افزایش تنش‌ها و درگیری داخلی است تا این که کشور را به سمت فروپاشی جلو ببرد.

فشار به کشورهایی مانند عراق و سوریه از تبعات اقدام ترامپ علیه سپاه است

این دیپلمات کشورمان در ادامه اظهار کرد: فکر می‌کنم در مجموع این اقدام ترامپ چندان دارای تبعات تاثیر گذار مستقیمی با توجه به ساختاری که سپاه دارد، نداشته باشد و در مجموع اقدامی پخته‌ و همه جانبه و فکر شده‌ای که دارای تبعات حقوقی، سیاسی و امنیتی باشد، نیست و بیش‌تر جنگ روانی است که به نوعی ما را وادار به عکس‌العمل اقدام نامعقولی کند که هم‌پیمانان خود در منطقه و صحنه بین‌المللی را از دست بدهیم. یکی از تبعات این اقدام بر سپاه فشار بر کشورهایی همچون عراق و سوریه است که با سپاه دارای همکاری هستند و از این به بعد ممکن است از ترس اقدامات تنبیهی آمریکا ناچار شوند سطح همکاری خود را تغییر یا کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد:‌ در این شرایط ما باید بیش‌تر به سمت اقدامات سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های حقوقی داخلی یا بین‌المللی برویم و اقداماتی را در صحنه دو یا چند جانبه و یا بین‌المللی از ظرفیت‌های قانونی که در آمریکا وجود دارد،‌ استفاده کنیم. هم اکنون ‌تنها یک بیانیه دولتی از سوی تیم ترامپ -و شاید بیشتر کمک به نتانیاهو در این مقطع و راه اندازی یک جنگ روانی- تبلیغاتی ارائه شده که یک سلسله اقدامات داخلی در کنگره لازم دارد تا به قانون اجرایی تبدیل شود و بعید می‌دانم که به این سرعت بخواهد اجرایی شود.

عکس‌العمل‌ها در راستای مدیریت روند تحولات سیاست خارجی باشد

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد:‌ درواقع عکس‌العمل‌های ما بهتر است در قالب چارچوب‌هایی باشد که هم در راستای استراتژی کشور در زمینه مدیریت روند تحولات سیاست خارجی باشد و هم در زمین ترامپ بازی نکنیم و در مقابل با استفاده از ظرفیت‌های سیاسی دیپلماتیک سطح خصومت بین دو کشور را مدیریت و تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم. به عبارت دیگر عکس العمل‌ها در حد و قد و قواره و وزن همین اقدام باشد و اهداف دیگری در پرتو این اقدام دنبال نشود. لذا مناسب است از کنار بازی‌های روانی تبلیغاتی ترامپ با اقدامات سیاسی دیپلماتیک عبور کرد تا به دام ترامپ برای انزوای سیاسی و نیز تحت فشار قرار گرفتن اقتصاد کشور نیفتاد. زیرا تشدید جنگ لفظی و بازی کردن در زمین بازی ترامپ وتیمش باعث خواهد شد تا فشار روانی و جنبی به شرکای اقتصادی ایران افزایش پیدا کرده و این به نفع اقتصاد کشور نیست.

تاجیک همچنین درباره مواضع اروپایی‌ها نیز گفت:‌به نظر می‌رسد اروپایی‌ها موضع‌گیری بینابینی داشته باشند، این مساله از همان مقولاتی است که می‌تواند هم‌پیمانی اروپایی‌ها در برجام را از پشت سر ما خارج کند و پشت سر ترامپ قرار دهد. با توجه به این که اروپایی‌ها هنوز موضع‌گیری نداشته‌اند این احتمال وجود دارد که آنها در موضع‌گیری خود یکی به نعل و یکی به میخ بزنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها