با حبس خانگی عمرالبشیر؛

ارتش سودان حکومت را در دست گرفت

افسران ارتش سودان به عمرالبشیر رئیس جمهوری این کشور ابلاغ کردند که وی دیگر رئیس جمهور نیست و اجازه ندارد از خانه خود خارج شود؛ نیروهای مسلح نیز صبح امروز پنج شنبه اعلام کردند که به دنبال صدور بیانیه مهمی هستند.

ارتش سودان حکومت را در دست گرفت
کد خبر: 283786
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۱۲:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| افسران ارتش سودان با ابلاغ عدم ریاست جمهوری «عمر البشیر» به وی اعلام کردند که به دنبال صدور بیانیه مهمی هستند. این در حالی است که تجهیزات نظامی نیز در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقر شده‌­اند.

گزارش‌­ها از نشست فرماندهان نظامی بدون حضور البشیر حکایت دارد. نیروهای مسلح کنترل مقر فرماندهی رادیو و تلویزیون را در دست گرفته‌­اند و برخی گزارش­‌ها نیز حاکی از تسلط نیروهای نظامی بر قدرت است.

به گزارش الجزیره، شهروندان سودان بلافاصله پس از اعلام خبر قصد ارتش این کشور برای صدور بیانیه جدید به خیابان‌­ها آمده و با اشاره به نظام البشیر شعار «سقوط کرد سقوط کرد» سر دادند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از تجمع مخالفان البشیر مقابل مقر ارتش در خارطوم و سر دادن شعارهایی برای برکناری وی است. منابع الجزیره از بسته شدن فرودگاه بین المللی خارطوم هنگام صدور بیانیه نیروهای مسلح خبر دادند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که هزاران نفر برای برگزاری اعتصاب در مقابل وزارت دفاع سودان در شهر خارطوم جمع شده‌­اند. شاهدان عینی نیز در مصاحبه با خبرگزاری روزنامه فرانسه گفتند که شاهد ورود بسیاری از تجهیزات نظامی به همراه سربازانی به مقر فرماندهی ارتش در ساعات اولیه صبح امروز بوده‌­اند.

همچنین منابع آگاه از دستگیری تیم «عبدالرحیم محمد حسین» شخص نزدیک البشیر، «علی عثمان محمد طه» معاون سابق وی و نیز «احمد محمد هارون» رئیس حزب حاکم و «عوض الجاز» شخصیت دولتی و اقتصادی خبر دادند.

طبق گزارش‌ها، نزدیک به 40 خودروی نظامی در اطراف کاخ ریاست جمهوری سودان مستقر شده و مانع ورود و یا خروج افراد از کاخ شدند. نیروهای واکنش سریع نیز در خیابان‌های اصلی خارطوم مستقر هستند.ارتش سودان نیز در پل‌ها و راه‌های اصلی پایتخت مستقر است.

همزمان، شبکه العربیه نیز از برگزاری نشست رهبری ستاد ارتش سودان بدون حضور البشیر خبرداده است. اتحادیه مشاغل سودان شهروندان این کشور را به حضور در مکان­‌های اعتصاب در بخش‌­های مختلف این کشور فرا خواند.

افسران ارتش صبح امروز پخش رادیو را متوقف و رسانه­‌های رسمی در خیابان‌­های سودان سرودهای ملی و موزیک نظامی پخش کردند. فعالان شبکه­‌های اجتماعی از استقرار گسترده نیروهای ارتش سودان در اطراف کاخ ریاست‌جهوری و مقر رادیو وتلویزیون رسمی در شهر «ام درمان» خبر دادند.

همچنان هزاران نفر در مقابل مقر فرماندهی ارتش سودان تحصن کرده و خواستار برکناری عمر البشیر از قدرت و سقوط نظام حاکم هستند. حتی پلیس که ابزار سرکوب معترضان بود، با صدور بیانیه‌­ای بر حمایت از تظاهرکنندگان و لزوم انتقال صلح‌آمیز قدرت در این کشور تأکید کرد.

منابع آگاه اعلام کردند که فرماندهان ارتش سودان درباره فرماندهی شورای انتقالی نظامی که به منظور تسلط بر قدرت در دوره آینده تشکیل می‌­شود، با یکدگیر دچار اختلاف‌نظر هستند.

بنا به گفته این منابع، اختلاف مذکور بر سر دو نفر از فرماندهان نظامی، «عوف بن عوف» معاون اول و «عمادالدین عدوی» رئیس سابق ستاد ارتش است.

این اختلاف، بزرگ‌ترین معضل موجود برای صدور بیانیه وعده داده شده توسط نیروهای مسلح است. منابع مذکور همچنین گزارش دادند که «عمر البشیر» همچنان در محل اقامت خود در مقر قرماندهی کل نیروهای مسلح در خارطوم حضور دارد. باید منتظر ماند تا این کودتا چه تحولاتی برای سودان رقم خواهد زد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها