نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی:

مطالبه‌گری هزینه دارد و نباید تنها تماشا کنیم

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: اشتباه ما این است که مردم را تنها در راهپیمایی‌ها و انتخابات می‌خواهیم، شما دانشجویان باید این فضا را بشکنید.

مطالبه‌گری هزینه دارد و نباید تنها تماشا کنیم
کد خبر: 283811
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۱۳:۲۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر امروز در نخستین دوره گردهمایی فعالان نشریات دانشجویی وزارت علوم در دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: بحث نظام مطالبه‌گری یکی از مسایل مهمی است که اگر در جامعه ما در مسیر صحیح خود واقع شود، قطعا برکات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه در مجلس کمتر از 300 نفر نماینده از حوزه‌های انتخابیه متفاوت انتخاب می‌شوند و تمام آحاد ملت به تک تک آن‌ها رای می‌دهند، افزود: رابطه بین وکیل و موکل، مهم‌ترین مساله است. ما نماینده‌های مجلس انتسابی روی کار نمی‌آییم و اینگونه نیست که آرای خود را داشته باشیم. ما باید وکیل آرای مردم، نظرات و خواست آن‌ها باشیم.

پژمانفر افزود: در قانون اساسی ترسیم شده که نماینده‌ها از حوزه انتخابیه انتخاب شده و با تمام آحاد در کف اجرایی جامعه اتصال داشته باشد اما در تهران تصمیم به صورت ملی گرفته می‌شود و به صورت مویرگی با آحاد مردم برای رسیدگی به نقطه نظرات آن‌ها ارتباط دارند. نمایندگان باید آرا و نظرات مردم را وکالت کنند. امروز می‌بینیم که مجلس در تعابیر برخی، کارآمد تلقی نمی‌شود. اگر مجلس در راس امور باشد، بزرگ‌ترین اتفاقات می‌تواند در کشور رخ دهد و دولت را با خواسته‌هایی که به نفع نظام است، همراه کند. اگر مجلس جدی باشد و این کار را انجام دهد، می‌تواند در راس امور باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر این فضا وجود ندارد، ما باید در فضای جامعه مطالبه‌گری خود را با دو انگیزه اصلاح این ضعف و ایجاد انگیزه برای ایجاد مجلسی با این خصوصیت داشته باشیم. اگر در مجلس ما چنین خصوصیتی وجود ندارد، باید تلاش کنیم تا ایجاد شود، کما اینکه توانسته این کار را انجام دهد. باید در مقابل مقاومت‌ها ایستادگی کرد، اینکه در ارتباط نماینده با مردم مقاومت شده و موجی که ایجاد می‌شود که چرا تعدادی به نماینده پیامک می‌دهند و ارتباط برقرار کرده و مطالبه‌گری می‌کنند، نشان می‌دهد که این فضا باید مقداری در جامعه ما تقویت شود.

وی بیان کرد: جریان‌ها، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی باید در این موضوع نقش مهمی داشته باشد و باید مطالبه‌گری شود که چرا در مجلس موضوع شفافیت مطرح می‌شود اما تعداد کمی رای می‌دهند؟ چرا باید این اتفاق بیفتد؟ حدود 70 نفر از نمایندگان اعلام کردند که اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند و نامه زدیم اگرچه مصوب نشده اما ما می‌خواهیم این کار را انجام دهیم. باید نسبت به افراد باقیمانده مطالبه‌گری شود.

پژمانفر با اشاره به اینکه در بخش‌های اجرایی نیز باید مطالبه‌گری اتفاق بیفتد و وجود داشته باشد، تصریح کرد: باید مطالبه‌گری شود که چرا امروز اقداماتی که وظیفه دولت در ارتباط با برخی امور است، انجام نمی‌شود؟ باید در بخش‌های مختلف مطالبه‌گری صورت گیرد. مهم‌ترین نقشی که دانشجویان می‌توانند داشته باشند، این است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: عده‌ای بیان می‌کنند که دانشجویان در فضای ما سیر نمی‌کنند و در فضای خودشان هستند. باید نقش خود را در خصوص مسایل مردم در مطالبه‌گری به صورت فرهنگ در جامعه ایجاد کنید تا پاسخگو باشند. این یکی از شاخص‌های توسعه در جریان نشریات دانشجویی است که خود را از فضای جامعه بیرون کشیده و فضای مطالبه‌گری را ایجاد کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تاثیر قانونی مجلس در حوزه مسایل فرهنگی زیر 30 درصد است. باید مسایل فرهنگی را در قالب‌های دیگر نیز پیگیری کنیم. برای این موضوع به حوزه‌های دیگری نیاز داریم که در کنار قانون برای مسایل فرهنگی تاثیرگذاری دارند.

وی با بیان اینکه باید تعامل مجلس و دانشجویان دوسویه باشد، عنوان کرد: یکی از اولویت‌های من شرکت در جلسات دانشجویی بوده و حتما نشریات دانشجویی را نیز مطالعه می‌کنم. ما به قدری درگیر بحث‌های مختلف هستیم که انتظار مطالعه این تعداد نشریات با تیراژها، شرایط و طیف‌های سیاسی مختلف در کل کشور، انتظار واقعی نیست. گزارشاتی له و علیه به ما می‌رسد که ما را به دلایلی محکوم کردند و ما پیگیری می‌کنیم، این یکی از کارهایی است که دایما انجام می‌دهیم اما اینکه بازویی داشته باشیم تا به صورت خط به خط رصد ‌کند، چنین مجموعه‌ای نداریم.

پژمانفر گفت: جنس مطالبه‌گری شما دانشجویان با ما متفاوت است. باید پیگیری کنید. امروز افرادی که در مجلس به شدت کارشکنی کرده و با دولت و حرکت‌های آن مخالفت می‌نمایند، در مجلس جایگاه پیدا می‌کنند که شاید این افراد 60 یا 70 نفر باشند که مورد اتهام نیز واقع شدند. حضور ما نباید تنها به فضای انتخابات خلاصه شود، اشتباه ما این است که مردم را تنها در راهپیمایی‌ها و انتخابات می‌خواهیم، شما دانشجویان باید این فضا را بشکنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص شبکه ملی اطلاعات، بیان کرد: من 5 سال قبل در این خصوص دو کارت زرد به آقای واعظی، وزیر ارتباطات دادم و در زمان آقای تقی‌زاده، وزیر ارتباطات آقای احمدی‌نژاد نیز این موضوع را مطرح کردم. اگر آن روز شبکه را راه انداخته بودیم، بسیاری از ملزومات و اجزای این شبکه را ایجاد کرده بودیم. در این خصوص اراده‌ای در دولت قبل و کنونی نبود. راه حل تسلیم نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون بحث تنها در مورد پیام‌رسان‌ها نیست، باید از این موضوع عبور کنیم. اگر این موضوع بخواهد بار دیگر انجام شود، اراده می‌خواهد که نداریم. متاسفانه بی‌تفاوتی به موضوع فضای مجازی مسیرهای جدیدی را باز می‌کند که سخت‌تر است.

وی در خصوص جوان‌گرایی در جامعه، خاطرنشان کرد: اساسا من مخالف این هستم که در جامعه تعدادی جمع شوند و خود را عاقل‌تر از دیگران بدانند. دوران اینکه ما در تهران جمع شویم و تصمیم بگیریم، نماینده و رییس‌جمهور چه کسی باشد گذشته است. جوانان نباید جا را خالی کنند. باید به دل قضیه بروید و حضور شما فعال باشد تا احساس کنند که باید از مواضع خود عقب‌نشینی نمایند.

پژمانفر با اشاره به اینکه چه کسی باقی مانده که در معرض نقد روزنامه‌ها قرار نگرفته باشد، تصریح کرد: از شخص رهبری تا مقام‌های پایین‌تر مورد نقد قرار گرفته‌اند و این منصفانه نیست که بیان شود در جامعه محدودیت برای نقد وجود دارد. در خصوص اعلام شعار سال نیز از ابتدای سال تاکنون شعار روزنامه‌های مختلفی آن را نقد کردند. بالاتر از این چیست؟ چه کسی می‌ماند که نمی‌توان به او نقد کرد؟ نباید فضای نقد را با تخریب ادغام کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبه‌گری بسیار اثر دارد و باید برنامه داشته باشد. چرا آقای لاریجانی در آن مجلس برجام را در 20 دقیقه تصویب کردند اما در این مجلس دو بار FATF را آورند و نتوانستند تصویب کنند تا اینکه بار سوم این کار انجام شد. به دلیل فضای بیرونی و مطالبه‌گری بود که تاثیر داشت.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مطالبه‌گری هزینه دارد و هر کار اصلاحی پرهزینه است. نباید تنها تماشا کنیم. اینکه در ادبیات مطالبه‌گری و پیگیری‌ها دقیق عمل نمی‌کنیم، به این دلیل است که هنر این کار را نداریم و درست از این هنر استفاده نمی‌کنیم. فضای مطالبه‌گری باید در طول چهار سال یک نماینده وجود داشته باشد نه اینکه امروز این فضا ایجاد شود. اینکه به صورت کلی بیان کنیم که هر کس امروز حرف می‌زند، نباید حرف بزند، غلط است، باید چهار سال را نگاه کنیم. اینکه کسی چهار سال حرف نمی‌زد اما اکنون میان‌داری می‌کند، درست نیست.

پژمانفر ادامه داد: اگر امروز مطرح می‌کنند که ما اشتباه را شروع کردیم، سفارت آمریکا را گرفتیم و پرچم آمریکا را زمین انداختیم، پس باید هزینه‌ آن را پرداخت کنیم. این یک نگاه است که آن‌ها بیان می‌کنند، مسیر اصلاح کشور این است که با آن‌ها راتباط برقرار کرده و تلاش کنیم تا در مذاکره با آن‌ها سهم و جایگاه بهتری داشته باشیم اما اینگونه نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما کاهش مرتبط با بودجه دستگاه‌های فرهنگی را برگرداندیم، عنوان کرد: کاهش این اعتبارات یا تخصیص کم در حوزه مسائل فرهنگی، علاوه بر آسیب مالی که برای ما مهم بوده اما مهم‌تر بی‌اعتنایی دستگاه اجرایی ما نسبت به حوزه فرهنگی است. هر زمان می‌خواهیم در بودجه کاهش دهیم، از حوزه فرهنگ کم می‌کنیم، این نشان می‌دهد که فرهنگ برای آن‌ها مهم نیست.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نگاه دولت‌ها را باید در عملکردشان تعقیب کنیم نه حرف‌هایی که پشت تریبون‌ها می‌زنند. دولت در حوزه مسایل فرهنگی به شدت دولت ضد فرهنگی است زیرا زمانی که می‌خواهد برای این موضوع کار کند، به شدت نسبت به این مسائل مضایقه دارد و اولین کاری که انجام داد این بود که در حوزه مسایل فرهنگی اعتبارات را کم کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها