وزیر امور خارجه انگلیس:

تشکیل شورای نظامی پاسخگوی خواست ملت سودان نیست

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس درباره تحولات اخیر سودان در پی برکناری عمرالبشیر، بر لزوم اصلاحات واقعی در این کشور تأکید و تصریح کرد که تشکیل شورای نظامی پاسخگوی خواست ملت سودان نیست.

تشکیل شورای نظامی پاسخگوی خواست ملت سودان نیست
کد خبر: 283918
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۲ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| جرمی هانت روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توییتر نوشت: مردم شجاع سودان خواستار اصلاحات شده‌اند، اما این اصلاحات بایستی واقعی باشد. تشکیل شورای عالی نظامی برای دو سال پاسخگو نیست. ما باید شاهد یک حرکت سریع به سمت رهبری جامع و مردمی باشیم و اطمینان حاصل کنیم که دیگر خشونتی در کار نباشد.


در پی اعتراض‌های مردم سودان ارتش این کشور امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای برکناری عمر البشیر را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق‌العاده و یک ماه محدودیت رفت‌وآمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد. همچنین مقرر شد که شورای انتقالی نظامی بمدت دو سال زمام امور را در دست گیرد.


تظاهرات مردم سودان علیه عمر البشیر از دسامبر 2018 (آذر- دی 97) شروع و موجب شد تا رئیس‌جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق‌العاده در سودان اعلام کند.


اعتراض‌ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک 30 سال است در این کشور قدرت را در دست دارد.


احزاب سیاسی سودان امروز پنج‌شنبه در واکنش به بیانیه ارتش تأکید اعلام کردند، این بیانیه پاسخگوی خواسته‌های ملت نبود.


در این بیانیه آمده است آنچه اتفاق افتاد بخشی بسیار کوچک از خواسته مردم بود و هدف ما تنها برکناری البشیر نبود بلکه ما خواهان سرنگونی کامل نظام و تمام نهادها و هیات های آن هستیم.


در همین حال آمریکا و پنج کشور اروپایی عضو شورای امنیت از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، لهستان و بلژیک روز پنج‌شنبه درخواست برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت را مطرح کرده‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها