کد خبر: 283957
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۰۹:۳۰:۳۵
| |

نمایش عروسکی به کمک کودکان سیل‌زده می‌رود

کارگردان نمایش خیابانی گفت: کودکان قربانیان اصلی قهر طبیعت هستند و اجرای نمایش عروسکی یکی از راه‌های شاد کردن آنان است.

نمایش عروسکی به کمک کودکان سیل‌زده می‌رود
کد خبر: 283957
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۰۹:۳۰:۳۵

اعتمادآنلاین| ‌ با آغاز سال 98 سیل سین هشتم سفره های هفت سین مردم ایران شد و زندگی همه را متاثر کرد؛ چه آنان که درگیر این حادثه و چه آنها که دور از مناطق سیل زده بودند.


شهرهای آق‌قلا و گمیشان در استان گلستان از اولین مناطقی بودند که سیل، صاحب خانه‌هایشان شد و خودشان مهمان جایی دیگر. در همین روزها هر کس هر کاری از دستش بر می آمد انجام داد تا بتواند دردی را نه آنکه درمان کند بلکه از شدتش بکاهد.


در این میان انجمن تئاتر خیابانی در فراخوانی از هنرمندان این عرصه خواست در صورت تمایل خود را به این مناطق برسانند و نمایشی را در همان شرایط سخت برای از خانه رانده شدگان اجرا کنند.


«رجبعلی فلاح» و همراهانش یکی از این گروه ها بودند که با ساخت ابرعروسک‌هایی با موضوع بزرگان طنز پرداز مازندران خود را به آق قلا و گمیشان رساندند.
نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «تازه پری»، گفت: با توجه به تجربه هایی که در حوادث قبلی؛ از جمله زلزله ها داشتیم از میزان تاثیر اجرا برای کودکان در این وضعیت باخبر بودیم و به همین دلیل از رفتن به مناطق سیل زده استقبال کرده و با انجمن تئاتر خیابانی تماس گرفتیم.


او با اشاره به اینکه تمام مصیبت‌هایی که ایران را گرفتار خود می کند از عملکرد خود ما است، تصریح کرد: ما مردم و مسئولان با بی توجهی به طبیعت از جمله قطع درختان یا ایجاد آلودگی در مسیل ها، مشکلاتی در محیط زیست به وجود می آوریم. قربانیان اصلی این شرایط هم کودکان هستند که به جای آموزش گرفتن برای مهربانی با طبیعت رفتاری را پیش می گیریم که دچار قهر طبیعت می شویم.


او افزود: این قربانیان به جای بازی کردن و برخورداری از محیط نشاط و شادی در شرایط فشار و سختی قرار دارند؛ زندگی خود را از دست داده اند و با زندگی در کمپ ها، آوارگی را تجربه می کنند و در فشار روحی هستند.


او با اشاره به محدودیت ها برای کودکان در این شرایط اظهار داشت: شاید رفاهی نداشتند که از دست بدهند؛ اما همان امکانات محدود را نیز این روزها از دست داده اند و حالا در زندانی به نام کمپ که همه در آن باید با یک شرایط و اصول رفتار کنند، زندگی می کنند.

کودکان باید خاطره عروسک‌های از دست رفته را فراموش کنند


فلاح با تاکید بر اینکه کودکان در کنار تحمل چنین شرایطی گاهی با خشم و نامهربانی بزرگ ترها نیز روبرو می شوند، خاطرنشان کرد: در این وضعیت باید با انجام هر فعالیتی از جمله ایجاد فضایی برای بازی و اجرای نمایشی شاد اندکی از آلام را تسکین دهیم تا برای حتی لحظه ای کوتاه ناراحتی خود را فراموش کنند و احساس نکنند تنها مانده اند.


«سیل زدگان نه تنها هموطنان ما هستند؛ بلکه خواهران و برادران و فرزندان ما محسوب می شوند که در واقعه ای مانند سیل اسیر شده اند».
کارگردان نمای «عروسی باران» با اشاره به سه روز اقامت گروهش در کمپ های آق قلا و گمیشان گفت: از زمان ورود در بندر ترکمن از ما استقبال شد و توانستیم با همکاری ستاد مستقر در این مناطق 6 اجرا در 6 کمپ مختلف داشته باشیم که کودکان در این اجراها به ضرورت بازیگوشی که در ذات خود دارند، همراهی خوبی با ما داشتند.


وی با بیان اینکه کودکان در زمان اجرای نمایش مشکلات را فراموش کرده و تبدیل به انسان دیگری می شدند، تاکید کرد: وقتی عروسک ها را برای اجرای نمایش می بردیم چهره عبوس و غم گرفته آنها تغییر می کرد. چهره ای که فاجعه در آن نشسته بود با لبخند همراه می شد؛ طوری که حتی ما برای ادامه راه خود از آنها توان می گرفتیم.


فلاح افزود: البته زمان حضور ما در آق قلا و گمیشان به دلیل آغاز دوباره بارش ها و افزایش سطح کوتاه بود؛ به طوری که حتی کمپ ها نیز مجبور به انتقال به مناطق دیگر شدند و به همین دلیل نتوانستیم در همه این کمپ ها اجرا داشته باشیم.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها