کد خبر: 283982
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۰:۲۵:۲۴
| |

رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه اعتماد:

جای گزارش میدانی در رسانه‌ها درباره سیل خالی بود

یک روزنامه‌نگار باسابقه درباره عملکرد رسانه‌های رسمی پس از گذشت حدود یک ماه از حادثه سیل در شهرهای مختلف کشور، گفت: جای گزارش‌های میدانی در مناطق سیل‌زده بسیار خالی است و این وظیفه رسانه است که گزارش میدانی تهیه کند.

جای گزارش میدانی در رسانه‌ها درباره سیل خالی بود
کد خبر: 283982
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۰:۲۵:۲۴

اعتمادآنلاین| ‌ بهروز بهزادی رئیس شورای سیاست‌گذاری روزنامه اعتماد در گفت‌وگویی درباره‌ی عملکرد رسانه‌ها در قبال حادثه سیل شهرهای مختلف کشور بیان کرد: عملکرد رسانه‌های رسمی یکی از مهمترین عملکردهاست. امسال در زمان حادثه سیل به دلیل ایام نوروز، اغلب رسانه‌های ما تعطیل بودند. این تعطیلی رسانه‌های کاغذی که مردم به آن‌ها اعتقاد داشتند و از تیراژ بالایی برخوردار بودند، حتی باعث سردرگمی مطبوعات اینترنتی شد که به کاغذ و چاپ نیاز نداشت؛ بنابراین اخبار سیل امسال در یک وضع غریبانه در رسانه‌ها منتشر شد.

او ادامه داد: البته صداوسیما در این حادثه سعی کرد به وظیفه ذاتی خود عمل کند چون در گذشته راه را کج رفته بود، نتوانست. در حال حاضر رسانه‌ها ماندند و حادثه‌ای که نتوانستند از لحاظ کاری مدیریت کنند. مردم از عملکرد رسانه‌ها در این حادثه ناراضی بودند چون رسانه‌ای نبود که با مردم صحبت کند و ابعاد بزرگ سیل را در مناطق مختلف کشور برای مردم بازگو کند و بگوید هر دولتی نمی‌تواند این حادثه را مدیریت کند و به کمک مردم بیاید؛ به هر حال سیل با مقیاس بزرگی در چند استان کشور آمده و همه را غافلگیر کرده بود.

این روزنامه‌نگار باسابقه اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانستند به مردم خط بدهند که در زمان سیل چه کاری انجام دهند چراکه اکثر آنها در حال حاضر در فضای مجازی هم مشغول فعالیت هستند. رسانه‌ها در حال حاضر نه تنها کشوری، بلکه بین‌المللی شده‌اند.

بهزادی با اشاره به وظیفه رسانه‌ها پس از حادثه سیل گفت: در حال حاضر وظیفه رسانه‌ها این است که به مناطق سیل زده بروند و مشکلات آن‌ها را تشخیص دهند؛ البته دولت و مسؤولان هم این کار را انجام می‌دهند اما رسانه‌ها می‌توانند پیشنهادهایی دهند چون با اکثر مردم صحبت می‌کنند. متأسفانه رسانه‌های ما در کشور ضعیف هستند که ناشی از عملکرد حاکمیت بوده است و باعث شده رسانه‌ها بنیه نداشته باشند که به شهرهای مختلف نیرو بفرستند تا گزارش تحلیلی تهیه کنند.

او با تاکید بر اینکه وظیفه رسانه‌ها در حال حاضر بسیار اهمیت دارد و باید گروه‌هایی را برای تهیه گزارش میدانی به مناطق سیل زده بفرستند، ادامه داد: در این گزارش‌ها باید بررسی کرد که چرا سیل آمد و چرا خانه‌ها خراب شد؟ این گزارش‌ها به حاکمیت خط می‌دهد که آقای شهردار را آگاه کند تا به برخی قسمت‌های شهر مجوز ساخت و ساز ندهد زیرا مسیل است.

دروازه قرآن شیراز هم مسیل بوده و به دلیل اینکه در مسیر مسیل سازندگی کرده‌ایم این اتفاق افتاد.

این روزنامه‌نگار باسابقه اضافه کرد: رسانه‌ها از نظر حرفه‌ای و مالی بنیه‌ای ندارند که کار کنند و این مساله نیز ناشی از این است که مردم را در طول سال‌ها به رسانه بی‌اعتماد کرده‌ایم. همچنین تا حدی تسلیم شدن رسانه در مقابل موج سانسور، زیاده خواهی حاکمیت و فشاری که بر رسانه وارد می‌شود باعث شده است مردم به این نتیجه برسند که رسانه‌ها مطلبی ندارند و درست نمی‌نویسند و این پندار باعث شده رسانه‌ها تیراژ خود را از دست دهند و نتوانند وظیفه اصلی خود را انجام دهند.

بهزادی در پاسخ به این پرسش که انتقاد مهران مدیری نسبت به عملکرد مسؤولان در قبال سیل باورپذیر بوده است؟ گفت: من معتقدم مدیر شبکه نسیم نباید توبیخ می‌شد گرچه مهران مدیری تند انتقاد کرد اما آقایان باید بدانند برای اینکه در این مملکت آزادی رسانه پا بگیرد، مقداری سعه صدر داشته باشند و همه جای دنیا این انتقادات وجود دارد.

به نظرم مهران مدیری مقداری طنز صحبت کرد و باید عادت کنیم که طنز را بپذیریم؛ البته اگر حرف مستقیمی در یک برنامه زده شود باید برخورد کرد. ما مشکلمان در این مملکت این است که بسیاری از مسائل را نمی‌پذیریم و سعه صدر نداریم؛ برای مثال زمانی که یک فیلم و سریال درباره شغل خاصی صحبت می‌کند، آن صنف اعتصاب می‌کنند و این مساله نشان می‌دهد که تحمل آزادی رسانه در کشورمان وجود ندارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها