نماینده دائم روسیه در سازمان ملل:

حضور روسیه و ایران در سوریه قانونی است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد تأکید کرد غیر از روسیه و ایران، که حضورشان در سوریه قانونی و به دعوت رسمی دمشق است، دیگر کشورها باید سوریه را ترک کنند.

حضور  روسیه و ایران در سوریه قانونی است
کد خبر: 284009
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۱:۱۴:۳۰

اعتمادآنلاین| «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تأکید بر این‌‌که حضور کشورش و ایران در سوریه قانونی است، گفت: «همان‌گونه که همه می‌دانیم هیچ کشور دیگری( از سوی نظام دمشق) به سوریه دعوت نشده‌اند. آنها بایداین کشور را ترک کنند ولی در صورتی‌که شرایط بهتر شود در زمانی مناسب، ما و همچنین ایرانی‌ها سوریه را ترک خواهیم کرد.»

نبنزیا در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» درخصوص حضور ترکیه در سوریه، گفت: «ترکیه به سوریه دعوت نشده است... ولی ترکیه شریکی مهم در عملیات( آستانه) و در پروسه حل و فصل بحران سوریه است. ترکیه نگرانی‌های ویژه‌ای درخصوص امنیت خود دارد. ما معتقدیم که آنها باید به عنوان یک نیروی خارجی، سرانجام از سوریه خارج شوند.»

این دیپلمات روسیه درخصوص اوضاع ادلب خاطرنشان کرد: «جبهه النصره مواضعش در شمال سوریه را تقویت کرده و در حال حاضر، ادلب را به عنوان پایگاه خود قرار داده است... ما نمی‌توانیم اوضاع را در این وضعیت رها کنیم. از این‌رو تماس‌های‌مان را با شرکای ترک‌مان در منطقه کاهش تنش در ادلب افزایش داده‌ایم.»

واسیلی نبنزیا درباره تصمیم آمریکا بر مشروعیت دادن به حاکمیت رژیم صهیونیستی بر بلندی‌های جولان اشغالی، گفت: «ما هرگز حاکمیت اسرائیل بر جولان را به رسمیت نمی‌شناسیم؛ این منطقه بخشی از خاک سوریه است. ما از تمام قطعنامه‌هایی که این موضوع را مورد تأکید قرار می‌دهند، حمایت می‌کنیم.» در واقع، ما این تصمیم آمریکا را محکوم می‌کنیم.»

وی در پاسخ به سؤالی در مورد نقش ایران در منطقه و نگرانی‌های آمریکا از آنچه این کشور «تهدید‌های ایران» می‌خواند، گفت: «ایران بخشی از منطقه است و موجودیت بیگانه‌ای در این منطقه نیست. ایران فراتر از مرزهای ملی، منافع قانونی دارد و به دنبال این است که در کنار مسائل دیگر امنیت ملی خود را تضمین کند.»

این دیپلمات ارشد روسیه افزود: «در حالی آمریکا از تهدید‌های ایران دم می‌زند که تهدید‌هایی را که ایران با آن‌ها روبرو است، فراموش می‌کند. این تهدید‌ها امروز آشکار و سریع است و صراحتا اعلام می‌شود. آیا فکر می‌کنی که نباید ایران نباید این تهدیدها را جدی بگیرد؟»

وی متذکر شد: «گام‌ها و اقدامات اخیر واشنگتن، از جمله خروج از برنامه جامع اقدام مشترک( برجام) و اعمال تحریم‌های گسترده( علیه ایران) تنها خطرات افزایش تنش را بیشتر می‌کند.»

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها