کد خبر: 284078
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۴:۲۰:۰۰
| |

سودان؛ یک کودتا و چند ابهام

البشیر هنگام خداحافظی از قدرت گفت: علی برکت‌الله

با وجود گذشت بیش از 24 ساعت از برکناری عمر حسن البشیر اخبار ضد و نقیض زیادی در رابطه با سرنوشت او، محل نگهداری و نحوه برکناری‌اش در رسانه‌های مختلف جهان منتشر می‌شود.

البشیر هنگام خداحافظی از قدرت گفت: علی برکت‌الله
کد خبر: 284078
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۳ ۱۴:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با وجود گذشت بیش از 24 ساعت از برکناری عمر حسن البشیر اخبار ضد و نقیض زیادی در رابطه با سرنوشت او، محل نگهداری و نحوه برکناری‌اش در رسانه‌های مختلف جهان منتشر می‌شود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، خبرگزاری اردنی عمون با انتشار یک کلیپ صوتی با صدای یک زن ناشناس ادعا کرد عمر حسن البشیر دیشب به فرودگاه خارطوم منتقل و با یک هواپیما به عربستان سعودی منتقل شده است.

این خبرگزاری با استناد به گفته‌های این زن که ادعا می‌کند برادرش جزو افرادی بود که البشیر را به فرودگاه منتقل کرده، اعلام کرد کشورهای قطر، ترکیه و امارات متحده عربی حاضر به میزبانی از البشیر نشدند.

در این حال اسکای‌نیوز در گزارش مفصلی در مورد نحوه برکناری البشیر اعلام کرد: البشیر در مقابل حکم برکناری اش مقاومت کرده و از جلسه ای که به همین منظور تشکیل شده بود خارج شد تا برای اولین بار از زمان تصدی فرماندهی کل قوای مسلح سودان ، این نشست بدون حضور وی برگزار شود.

این شبکه تلویزیونی به نقل از اطرافیان البشیر خبرداد او در حالی از جلسه خارج شد که نسبت به وجود توطئه‌ای علیه خود دچار شک و تردید شده بود.

عثمان باونین، رئیس حزب کنگره باجا، یکی از احزاب مخالف البشیر به نقل از منابع آگاه می‌گوید: البشیر به سرعت از جلسه ارتش خارج و تحت شدیدترین تدابیر حفاظتی خود را به کاخ ریاست جمهوری رساند.

با این حال این شبکه تلویزیونی تاکید می‌کند هنوز نمی‌تواند به طور قاطع تاکید کند البشیر از قصد ارتش و سازمان اطلاعات برای اقدام علیه خود اطلاع پیدا کرده بود یا خیر. با این حال او به سوی شهر «العیلفون» واقع در شرق خارطوم که در آن یک مزرعه دارد رهسپار شد.

یکی از رهبران ائتلاف ملی ناسیونالیستی «اخلاص» هم خبر داد بسیاری از سرمایه‌داران طرفدار البشیر در این شهر حضور دارند، اما ظاهرا بعد از آنکه ارتش از خروج البشیر از کاخ ریاست جمهوری مطلع شد او را تعقیب و در حومه این شهر دستگیر کرد.

این رهبر اخلاص افزود: یک واحد از نیروهای واکنش سریع گارد ریاست جمهوری سودان کار تعقیب و دستگیری البشیر را انجام داد.

لینا یعقوب، روزنامه‌نگار سودانی هم اعلام کرد ارتش سودان تمامی محافظان البشیر را تغییر و محافظان جدیدی برایش قرار داد، در حالی که از لحظه اعلام بیانیه ارتش، حریم هوایی سودان هم به طور کامل بسته اعلام شد.

از سوی دیگر مخالفان البشیر و فعالان مدنی که تظاهرات علیه او را از چهار ماه پیش هدایت می‌کنند با ناکافی اعلام کردن اقدامات صورت گرفته علیه البشیر تاکید کردند باید سرنوشت البشیر به طور دقیق و شفاف برای مردم مشخص شود.

صدیق الصادق المهدی یکی از رهبران حزب امت و از مخالفان البشیر با تاکید بر این مسئله افزود: گفته‌های رهبر کودتا در مورد سرنوشت البشیر ناکافی است، بخصوص که نباید فراموش کنیم رهبر کودتا خود توسط رئیس‌جمهور معزول، منصوب شده است.

او افزود: ما احتمال می‌دهیم که تمامی این سخنان صرفا برای مهار خشم مردم و تظاهرات‌کنندگان بوده باشد.

از سوی دیگر سی‌ان‌ان در پایگاه اطلاع‌رسانی خود در رابطه با لحظات آخر حضور البشیر در قدرت نوشت: فرماندهان چهار ساختار امنیتی سودان ساعت سه‌ونیم بامداد روز پنجشنبه به مقر اقامت البشیر آمده و به او اطلاع دادند در سایه افزایش خشم و اعتراضات مردمی راهی جز کناره‌گیری از قدرت ندارد.

این شبکه تلویزیونی آمریکایی به نقل از منابعی که از مشروح این نشست مطلع هستند افزود: البشیر به سرعت با این امر موافقت کرد و در پاسخ به درخواست فرماندهان دستگاه‌های امنیتی‌اش گفت: «علی برکت‌الله».

گفتنی است با وجود آنکه برکناری البشیر وارد دومین روز خود شده است صحنه سیاسی سودان همچنان در رابطه با سمت و سوی دولت نظامی جدید، اعضای این دولت و نحوه تعامل با مشکلاتی که مردم نسبت به عملکرد البشیر داشتند، دچار ابهام است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها