کد خبر: 284232
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۰۹:۰۷:۰۰
| |

آخرین گزارش از وضعیت سیل، امدادرسانی و خسارت‌ها در ایران؛

شناسایی 24 شایعه‌کننده فضای مجازی/ ارسال 6 تُن دارو و سرنگ به مناطق سیل زده خوزستان/ حضور نیروهای اورژانس با اسب

پاکبان‌ها در خیابان‌های پلدختر و معمولان حضور فعالی دارند و این روزها در حال جمع‌آوری زباله‌هایی هستند که در نبود سطل‌هایی که سیل با خود برده در خیابان رها شده‌اند.

شناسایی 24 شایعه‌کننده فضای مجازی/ ارسال 6 تُن دارو و سرنگ به مناطق سیل زده خوزستان/ حضور نیروهای اورژانس با اسب
کد خبر: 284232
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۰۹:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ده‌ها نفر از پاکبانان از شهرداری شهرهایی چون تهران، خرم‌آباد و … به شهرهای سیل زده اعزام شده‌اند تا نسبت به جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر اقدام کنند.

پاکبان‌های خستگی‌ناپذیر مناطق سیل‌زده

اسماعیل جوان حدوداً 20 ساله‌ای است که با چهار پنج نفر دیگر و با بیل‌هایی که دست گرفته‌اند، گل و لای را از جوهای پلدختر خالی می‌کنند، لباس سبز پوشیده و می‌گوید: یک هفته است از خدمات شهری شهرداری منطقه 3 تهران به پل‌دختر آمده‌ایم. قبلش فراخوان دادند و گفتند هرکس داوطلب است برای اعزام به شهرهای سیل‌زده بیاید. خیلی‌ها اعلام آمادگی کردند و فکر کنم حدود 150 نفری به پلدختر آمده‌اند.

او ادامه می‌دهد: بعد که آمدیم چند خیابان را تقسیم کردند و دو سه خیابان اصلی شهر را به شهرداری تهران دادند اما آن قدر حجم گل و لای زیاد است که اگر بخواهیم روزی کمتر از 12 ساعت کار کنیم، کاری پیش نمی‌رود. شیفت کاری ما در پل دختر، از 6 صبح شروع می‌شود تا ساعت 12 ظهر ادامه دارد. دوباره از ساعت 3 بعدازظهر تا 9 شب کار می‌کنیم.

قدرشناسی مردم سیل زده پل‌دختر موضوعی است که اسماعیل روی آن تاکید می‌کند و می‌گوید: طوری گل توی خیابان‌ها نشسته بود که نمی‌شد از خانه‌ها بیرون آمد اما با همه سختی‌ها مردم لرستان هر لحظه که ما را می‌بینند، تشکر می‌کنند.

راستش کار در پل‌دختر بسیار دشوار است، اما قدردانی این مردم خستگی برای ما نمی‌گذارد.

محمد کارگر دیگری است که از منطقه 11 شهرداری تهران به پلدختر آمده، چهره‌اش نشان می‌دهد که از اهالی افغانستان است. او می‌گوید: مردم ایران برای ما کم نگذاشتند. همه جا کنار ما بودند و حالا این کمترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. بعضی از سطل‌های زباله را آب با خود برده یا آسیب‌دیده‌اند، ما زباله‌ها را از خیابان‌ها جمع می‌کنیم و گروهی دیگر هم گل و لای و لجن‌ها. بعضی از زباله‌ها اگر چند روز در یک جا بمانند بیماری ای جا می‌کنند، مگس و پشه هم جمع می‌شود و برای سلامتی مردم خوب نیست.

او درباره زباله‌های جمع‌آوری شده نیز می‌گوید: همه زباله‌ها را در کیسه جمع‌آوری می‌کنیم و حالا که راه باز شده با ماشین سنگین به بیرون منتقل می‌شود.

خداداد کارگر خدمات شهری خرم آباد است و در معمولان حضور دارد، می‌گوید: فعلاً زباله‌ها را جمع می‌کنیم تا شهر کثیف نباشد. وقتی غذا و چای و … توزیع می‌کنند، بعضی‌ها زباله‌اش را همانجا می‌ریزند و ما جمع می‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: یک کار سخت هم داریم و آن از چند روز دیگر آغاز می‌شود، خارج کردن نخاله‌ها و زباله‌های سنگین‌تر است که باید ببینیم خدمات شهری چه تصمیمی برایش خواهد گرفت اما تا هروقت که لازم باشد ما و ده‌ها پاکبان دیگر اینجا هستیم.

خداداد تاکید می‌کند: فضاهای شهر را هم باید تمیز کنیم که ان‌شاءالله از روزهای آینده کارمان را شروع می‌کنیم.

جمع‌آوری زباله در مناطق بحران زده یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها در مناطق درگیر بحران‌های طبیعی نظیر سیل و زلزله است که مدیریت بحران و دستگاه‌های بهداشتی تاکید زیادی بر آن دارند.

پاکبان

نفربرهای سپاه پاسداران جان سیل زدگان را نجات دادند

سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور افزود: هزاران نفر از افراد گرفتار در سیل در روستاهای استان خوزستان به کمک نفربرهای زرهی خشایار تیپ زرهی حضرت حجت نجات یافتند.


فرمانده نیروی زمینی سپاه با تاکید بر حضور پررنگ ادوات زرهی، ترابری و مهندسی نیروی زمینی سپاه در مناطق سیل زده تصریح کرد: بیش از 400 دستگاه از ادوات زرهی، مهندسی و ترابری نیروی زمینی سپاه در مناطق سیل زده استان خوزستان مشغول امدادرسانی هستند.


سردار پاکپور در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که با همه توان به امدادرسانی مردم عزیز استان خوزستان بشتابیم و این تکلیف انسانی و شرعی ما است.


افزایش بارش ها از اول فروردین در کشور و افزایش آورد آب از استان های بالادست به پشت سدهای خوزستان و در نتیجه رهاسازی آب از سد کرخه و دز باعث طغیان رودخانه های دز، کرخه و کارون و جاری شدن سیلاب در مناطق پایین دست استان شده است.


تاکنون بیش از 210 روستا و 6 شهر در استان خوزستان به دلیل خطر آبگرفتگی و سیل ناشی از طغیان رودخانه ها دستور تخلیه گرفته اند و امداد رسانی هوایی و زمینی به سیل زدگان ادامه دارد.


از روز گذشته نیز موج جدیدی از بارش ها وارد کشور شده است که بر اساس پیش بینی های هواشناسی احتمال تشدید سیلاب را ایجاد می کند.

نفربر

پاپ فرانسیس به سیل زدگان ایران کمک کرد

وزارت توسعه انسانی واتیکان در بیانیه ای اعلام کرد که کمک 100 هزار یورویی پاپ به سیل زدگان ایران، توسط سفارت واتیکان در مناطق سیل زده توزیع خواهد شد تا در عملیات امداد و خدمات به مردم مورد استفاده قرار بگیرد.


رهبر مذهبی کاتولیک ها پیش تر نیز ضمن ابراز همدردی با قربانیان سیل در ایران، با ارسال پیامی فاجعه سیل را به بازماندگان و قربانیان تسلیت گفت.


آغاز بارش شدید باران از تاریخ 28 اسفند 97 به جاری شدن سیل در 28 استان از 31 استان کشور منجر شد و تعداد 42 میلیون و 269 هزار و 129 نفر از ساکنان 253شهرستان را تحت تاثیر قرار داده و باعث خسارت گسترده به امکانات شهری از جمله مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان ها شده است.


این درحالی است که بسیاری از امکانات بهداشتی در مناطق سیل زده به طور کامل یا نسبی آسیب دیده و به علت قطع آب در این مناطق، احتمال خطر ناشی از شیوع بیماری های ناشی از آب آلوده، ناقلین و حشرات از جمله مالاریا، وبا و سایر بیماری های واگیر رو به افزایش است.


این گزارش با استناد به آمارهای وزارت بهداشت به وارد آمدن خسارت جدی به زیرساخت های سلامت در 17 استان به شدت آسیب دیده از سیل، اشاره کرده و می افزاید: تعداد 577 خانه بهداشت، 52 مرکز بهداشت، 201 مرکز جامع سلامت، 70 مرکز خدمات اورژانس، 24 کلینیک و 43 بیمارستان مناطق ذکر شده تحت تاثیر خسارت های ناشی از سیل قرار گرفته اند.

هلال احمر کمک نقدی از کشورهای خارجی نگرفت

علی اصغر پیوندی با اشاره به عملکرد هلال در سیل اخیر، با بیان اینکه سیل امسال بسیار ویرانگر بود، افزود: با این وجود کمک‌های غیر نقدی مثل پتو، چادر، ست بهداشتی و ... از کویت، ترکیه، آذربایجان، فرانسه، آلمان، ارمنستان، پاکستان و ... به ایران ارسال شده است.

وی با بیان این‌که خوشبختانه سیل در گلستان و مازندران فروکش کرده است، اظهار کرد: استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان همچنان درگیر سیل هستند و تاکنون 227 هزار نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند که بیش از 100 هزار نفر آنها در خوزستان هستند.

رییس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تاکنون بسته‌های غذایی 72 ساعته و یک ماهه و 47 هزار چادر توزیع شده است، تصریح کرد: تیم‌های درمان اضطراری نیز به مراکز سیل زده فرستاده شده و کمک‌های مردمی بسیار گسترده‌ای نیز داشتیم. تا به امروز 100 میلیارد تومان به سیل زدگان کمک مردمی شده است.

وی ادامه داد: ابعاد حادثه بسیار گسترده است و همچنان نیاز به کمک‌های مردمی داریم. تاکنون نیز بیش از 30 میلیارد تومان کمک مردمی در قالب اقلام خوراکی، بسته‌های بهداشتی، موکب و غیره شده است.

حضور نیروهای اورژانس با اسب در منطقه عشایرنشینان چذابه

مجتبی خالدی اظهار کرد: با توجه به سیلابی بودن برخی از مسیرها و عدم دسترسی به عشایر استان خوزستان، همچنین نبود فضای مناسب برای فرود بالگرد، برخی از تکنسین‌های اورژانس برای اعزام به منطقه عشایرنشینان چذابه با اسب به این منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: این عملیات در حالی انجام گرفت که مسیر رفت و آمد صعب العبور بود و تکنسین‌ها از سه اسب برای امدادرسانی به این چادرنشینان استفاده کردند.

اسب

شناسایی 24 شایعه‌کننده فضای مجازی در خصوص سیل

رئیس پلیس فتا استان خوزستان از شناسایی و معرفی 24 نفر از کاربران فضای مجازی که با پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند، خبر داد.

سرهنگ شاهین حسنوند با اعلام این خبر گفت: با توجه به انتشار شایعات و خبرهای کذب در فضای مجازی که منجر به نا امن شدن جو روانی جامعه شده بود، کارشناسان این پلیس با رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی 24 نفر از کاربرانی را که با پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند را شناسایی و به مرجع قضائی معرفی شدند.

ارسال 6 تُن دارو و سرنگ به مناطق سیل زده خوزستان

محموله 6 تُنی دارو و تجهیزات پزشکی یکبار مصرف از شرکت پخش سها هلال وابسته به سازمان تدارکات پزشکی به منظور کمک به هموطنان به مناطق سیل زده خوزستان ارسال شد.


این محموله شامل انواع دارو و سرنگ است که پس از ورود به استان خوزستان جمعیت هلال احمر به این استان تحویل خواهد شد تا پس از هماهنگی با مراجع ذیصلاح در اختیار هموطنان سیل زده خوزستانی قرار گیرد.


نخستین محموله این سازمان شامل اقلام زیستی و بهداشتی، سه ‌شنبه گذشته،(20 فروردین) به ارزش 5 میلیارد و 500 میلیون ریال به مناطق سیل زده لرستان و خوزستان ارسال شده بود و مسئولان سازمان تدارکات پزشکی و شرکت های تابعه، آمادگی کامل برای ادامه کمک رسانی به هموطنان سیل زده در سراسر کشور دارند.

دارو

اعزام پزشک به لرستان

حمیدرضا نظیفی مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان بیان کرد: با توجه به اعلام نیاز معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان، سازمان پزشکی قانونی کشور علی‎رغم کمبود شدید پزشک به اعزام 10 پزشک به شهرستان‌های سیل‌زده پلدختر و معمولان اقدام کرد.

وی ادامه داد: این پزشکان به مدت یک هفته تمامی امور درمانی منطقه را عهده‌دار هستند.

مدیرکل پزشکی قانونی لرستان تصریح کرد: در صورت نیاز و اعلام دانشگاه علوم پزشکی لرستان به پزشک، سازمان پزشکی قانونی مجددا گروه‌های جدید را اعزام خواهد کرد.

نظیفی عنوان کرد: در جریان دو سیل پنجم و دوازدهم فروردین ماه، متاسفانه 15 نفر جان باختند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها