کد خبر: 284487
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۴:۲۳:۰۰
| |

بورس در آستانه فتح قله تاریخی

در حالی امروز نماگر اصلی بازار به قله تاریخی خود نزدیک شد که نگرانی‌ها از افزایش ریسک‌های سیستماتیک ناشی از مسایل کلان اقتصادی وجود دارد. امروز بسیاری از سهم‌های شاخص‌ساز با رشد قیمت مواجه شدند و در برخی از آن‌ها شاهد صف‌های خرید بودیم.

بورس در آستانه فتح قله تاریخی
کد خبر: 284487
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۴:۲۳:۰۰

اعتمادآنلاین| با باز شدن معاملات بازار سهام در اولین روز هفته، قیمت بیشتر سهم‌ها و مخصوصاً سهم‌های شاخص‌ساز با رشد مواجه شد و توانست به رقم تاریخی 195 هزار و 480 واحدی نزدیک شود با ورود نماگر اصلی به کانال تاریخی 195 هزار واحدی بسیاری انتظار دارند که این شاخص برای اولین بار در تاریخ بازار سرمایه سقف 200 هزار واحدی را رد کند.

هر چند که این افزایش مداوم می‌تواند سبب شود بازیگران بازار سهام سود بیشتری را به دست آورند اما از طرفی این افزایش‌ها به دلیل سیگنال‌هایی مانند افزایش تولید شرکت‌ها و رونق اقتصادی حاصل نشده است بلکه ناشی از ریسک‌های سیستماتیکی است که قیمت ارز را در طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته با رشد مواجه کرده است.

بیشتر شرکت‌های صادرات محور در این روزها شاهد افزایش قیمت سهام‌شان هستند اما در عین حال اگر قیمت دلار افزایش نیابد و به ثبات برسد و شاخصه‌های اقتصادی و سیاسی نیز با ثبات باشند شاخص کل نیز با احتمال بالایی با اصلاح روبرو خواهد شد.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران 1224 واحد رشد کرد و به رقم 195 هزار و 202 واحدی رسید. همچنین شاخص کل هم وزن 683 واحد افزایش یافت و تا رقم 38 هزار و 860 واحدی بالا رفت. شاخص آزاد شناور نیز با 1195 واحد افزایش تا رقم 220 هزار و 435 واحدی بالا رفت و شاخص بازار اول و بازار دوم 857 و 2649 واحد رشد کردند.

امروز نماد شرکت‌های معدنی و صنعتی چادرملو، گسترش نفت و گاز پارسیان، گروه مپنا هر کدام به ترتیب 261، 194 و 165 واحد تأثیر مثبت روی شاخص‌های بازار سرمایه داشتند، اما در طرف مقابل ملی صنایع مس ایران، پتروشیمی پارس و بانک ملت هر کدام به ترتیب 95، 82 و 74 واحد شاخص‌های بازار سرمایه را کاهش دادند.

امروز علی‌رغم رشد تقریباً نیمی از سهام‌های گروه خودرویی شاخص‌سازهایی همچون ایران خودرو و سایپا روی شاخص‌های بازار سهام تأثیر کاهنده داشتند. در این گروه 615 میلیون سهم به ارزش بیش از 98 میلیارد و 700 میلیون تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

امروز گروه سیمان نیز از ارزش معاملات نسبتاً بالایی برخوردار شد؛ به طوری که حجم معاملات آن به رقم 506 میلیون سهم و اوراق مالی رسید و ارزش معاملات از رقم 175 میلیارد تومان عبور کرد.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی تمام سهم‌ها یکدست با رشد قیمت مواجه شدند و در برخی از آنها صف خرید شکل گرفت، اما در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با کاهش قیمت مواجه شد. حجم معاملات این گروه حدود 59 میلیون سهم و ارزش معاملات آن به حدود 47 میلیارد تومان رسید.

در گروه فلزات اساسی نوسان قیمت بیشتر سهم‌ها کمتر از سه درصد بود. برخی از سهم‌ها توانستند بیش از چهار درصد نوسان قیمت را تجربه کنند. در این گروه 174 میلیون سهم به ارزش 89 میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم 1,075 میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم 3.3 میلیارد سهم و اوراق مالی را رد کرد. همچنین تعداد معاملات امروز به عدد 290، 1451 رسید.

آیفکس نیز با 2.86 واحد رشد رقم 2473 را تجربه کرد. ارزش معاملات فرا بورس ایران به عدد 577 میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن 1.1 میلیارد سهم و اوراق مالی بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها