کد خبر: 284575
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۸:۲۹:۳۷
| |

استاندار قزوین در دیدار با هنرمندان اعلام کرد:

استان قزوین نیازمند ساخت پردیس سینمایی است

استاندار قزوین گفت: استان قزوین باید ازنظر فرهنگی و هنری تقویت شود و در عرصه سینما و تئاتر نیازمند ساخت پردیس سینمایی در استان هستیم.

استان قزوین نیازمند ساخت پردیس سینمایی است
کد خبر: 284575
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۸:۲۹:۳۷

اعتمادآنلاین| ‌ عبدالمحمد زاهدی در دیدار با هنرمندان که عصر امروز در دفتر استاندار برگزار شد، تصریح کرد: خداوند زمانی که عالم را خلق کرده است بخشی از خلاقیت خود را به ذرات عالم هستی بخشیده است؛ هنر درواقع بالاترین سطح انسانیت یک انسان و پدیده‌ای است که در طول تاریخ تأثیرگذار بوده است.


او افزود: ما در فرهنگ اساطیری خودمان نمونه‌های فراوانی مانند سیاوش و اسفندیار داریم که با هنر به تاریخ عرضه شدند؛ همچنین در فرهنگ دینی خودمان حادثه‌ای به نام عاشورا داریم که در عرصه‌های مختلف هنری ازجمله موسیقی، شعر، سینما و تئاتر تأثیر بسیاری گذاشته است.

استاندار قزوین اشاره کرد: اثرگذاری عاشورا به‌قدری زیاد است که بعضی از هنرمندان که به‌ظاهر مذهبی هم نبودند ولی یک رگه‌های از عاشورا را در آثار آن‌ها مشاهده می‌کنیم، از طرفی تأثیر عاشورا را نه‌تنها در روز حادثه بلکه در تاریخ بعد از عاشورا و در طول تاریخ مشاهده می‌کنیم.

او بیان کرد: در هنر انقلاب اسلامی بزرگانی مانند شهید آوینی داشتیم که یادشان را همواره گرامی می‌داریم، معتقدم که زبان هنر زبانی است که ممکن است هر کسی آن را متوجه نشود.

زاهدی بیان کرد: ممکن است هر فردی که تابلو خوشنویسی را ببیند یا با شنیدن یک شعر لذت ببرد اما ممکن نیست هر فردی این‌ها را توصیف کند، لازم نیست مخاطب هنر از اصول اولیه آن آگاهی داشته باشد؛ هنر بر روی روح و رفتار یک فرد تأثیر می‌گذارد درواقع هنر رفتار انسان را تلطیف می‌کند.

او خاطرنشان کرد: نیاز اساسی ما تولید هنر است درواقع آنچه ما در حوزه ادبیات و هنر به آن نیاز داریم این است که روح جامعه را تلطیف کنیم؛ هنر رفتار انسان‌ها را تلطیف می‌کند برای مثال کسی که شب یک تئاتر می‌بیند یا موسیقی می‌شنود فردا باانرژی بهتری بر سرکار حاضر می‌شود.

استاندار قزوین عنوان کرد: انسان موجودی بی‌نهایت است و نابود نمی‌شود بلکه به دنیایی که بوده بازمی‌گردد پس هنر هم دائمی است و جایی تمام نمی‌شود، ما گرفتار محدودیت‌هایی هستیم که نمی‌توانیم از هنر به‌صورت کامل بهره ببریم.

زاهدی در پایان با اشاره وضعیت فرهنگی قزوین تأکید کرد: استان قزوین نیازمند پردیس سینمایی است و از استانی به این وسعت انتظار می‌رود که فضای فرهنگی بالایی داشته باشد و کار فرهنگی بیشتری صورت بگیرد.

واگذاری زمین پردیس سینمایی در مرحله نهایی است

رئیس حوزه هنری استان قزوین گفت: برای ساخت پردیس سینمایی راه و شهرسازی قدمی برداشته و زمین پردیس سینمایی به مرحله نهایی واگذاری رسیده است، ادامه روند ساخت پردیس نیاز به دستور استاندار دارد.

علی هوشمند در مراسم دیدار هنرمندان با استاندار قزوین که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: در سال گذشته فعالیت‌های فرهنگی و هنری مختلفی برگزار شد که می‌توان به رخداد عظیم کنگره شهدا، آئین تجلیل از دفاتر تئاتر مسجد، محفل ویژه بزرگداشت آیت‌الله باریک‌بین، برگزاری اردوی عکاسی تور هنر و صنعت، ساخت و طراحی مستند دو مدافع حرم الیاس چگینی و محمدرضایی، چهل مسجد و چهل نمایش، چاپ مجموعه داستان اشاره کرد.

او در ادامه با اشاره به دغدغه‌های هنرمندان قزوینی اظهار کرد: پردیس سینمایی شهر قزوین دو سالی بلاتکلیف بود که با حضور استاندار فعلی، راه و شهرسازی قدمی برداشت و زمین پردیس به مرحله نهایی واگذاری رسیده است.

رئیس حوزه هنری استان قزوین افزود: هرچند شرایط اقتصادی دولت خاص است اما ادامه روند ساخت پردیس نیاز به دستور استاندار دارد، همچنین درخواست دارم که نشست دوسویه استاندار با هنرمندان برگزار شود که هنرمندان بتوانند دغدغه‌های خود ازجمله بحث انجمن تئاتر را مطرح کنند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از مطالبات هنرمندان حوزه هنری در حوزه سینما و مربوط به پروژه شهید لشگری با عنوان 6410 است، پروژه‌ای که دو سال است درگیر آن هستیم و بخش پژوهشی آن انجام‌شده و برای شروع ساخت نیاز به حمایت دارد.

هنرمندان قزوینی همچنان در انتظار ساخت سالن تئاتر

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ما از سال 64 درخواست تأسیس سالن تئاتر در قزوین را داشتیم که هنوز به نتیجه نرسیده است از استاندار می‌خواهیم با ساخت سالن تئاتر از خود یک یادگاری به‌جای بگذارد.

محمدعلی ساربان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در مراسم دیدار هنرمندان با استاندار قزوین که به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: من متولد شهر قزوین هستم و در کوچه‌های خاکی قزوین بازی کردم و هنرنمایشی را در این شهر آموختم و تصمیم گرفتم که یک بازیگر شوم؛ از هنرمندان قزوین یاد گرفتم که چگونه پا روی صحنه بگذاریم و بعد از فارغ‌التحصیلی افتخاراتی برای خودم کسب کنم.

وی افزود: هرگز زادگاه خودم را فراموش نمی‌کنم، آن زمان که در شهر 15 هزارنفری قزوین زندگی می‌کردم در این شهر پنج سینما داشتیم و هر شب سینماها پر از تماشاگر بود؛ تماشاگرانی که به‌موقع به مسجد هم می‌رفتند و با شوق در امامزاده‌های قزوین حضور پرشور داشتند.

ساربان تأکید کرد: قزوینی‌ها هم هنر داشتند هم‌مکتب و اعتقاداتشان را حفظ می‌کردند، شهر قزوین در حال حاضر فقط دو سینما دارد که سینما بهمن با حمایت حوزه هنری فعال است و سینما مهتاب نیز به ضرب و زور خودش را حفظ کرده است.

او عنوان کرد: قزوین باید سالن‌های سینمایی مختلف و متعددی داشته باشد، در سال 1364 از استاندار وقت خواستم که سالن تئاتر برای شهر قزوین تأسیس کند و آن زمان قول دادند که سالن تئاتر ساخته شود و بخشی از پروژه هم انجام شد اما هرگز به سامان نرسید.

این بازیگر یادآور شد: بعد از گذشت چند دهه هنوز هنرمندان قزوین سالنی در شأن خودشان و جایی برای ارائه هنر ندارند، به محض ورود به تنها سالن تئاتر شهر غمگین می‌شوم چراکه آن سالن برای هنرمندان کوچک است.

او تأکید کرد: تقاضا دارم که استاندار فعلی از حضور خود در قزوین برای ما یک سالن تئاتر به یادگار بگذارند که قابلیت اجرای تئاتر، نمایش فیلم و اجرای موسیقی را داشته باشد چراکه این خوراک جامعه ما است و اگر جامعه‌ای این خوراک را دریافت نکند بیمار می‌شود.

ساربان بیان کرد: ما عاملین ایجادکننده شادی هستیم و باید موج شادی و سرور در جامعه ایجاد کنیم اما نیازمند ابزار کار هستیم که این موضوع نیز نیاز به همت و همدلی مسئولین دارد.

منبع:‌ ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها