درخشش انیمیشن و مستند ایران در سالی که گذشت

آثار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در سال 97 بیست جایزه جهانی کسب کرده‌اند که کارنامه قابل قبولی در این حوزه به حسا می‌آید.

درخشش انیمیشن و مستند ایران در سالی که گذشت
کد خبر: 284576
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۴ ۱۹:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| در سال 1397 فیلم‌های تولیدی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 122 حضور بین‌المللی را تجربه کردند که حاصل آن 20 جایزه از جشنواره‌های جهانی برای این فیلم‌ها بود.


از جمع این 20 جایزه بین‌المللی، 11 جایزه به مستندهای تولیدی این مرکز اختصاص یافت و سهم آثار انیمیشن هم 9 جایزه بود.


مستند «بافندگان خیال» ساخته سیدمحمدصادق جعفری یکی از موفق‌ترین مستندهای تولید شده در مرکز بود که سال گذشته موفق به دریافت 4 جایزه بین‌المللی از جشنواره فیلم آسیایی آمریکایی «هوستون»، «ویلاریل» پرتغال، «آرک» آلمان و «دربی» انگلیس شد. این مستند در سال 96 هم موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌های «موندنس» معروف به جشنواره کن آمریکایی و «کاردیف» ولز شده بود.


انیمیشن «آلفابت» به کارگردانی کیانوش عابدی با کسب سه جایزه، روی سکوی دوم موفق‌ترین فیلم‌های بین‌المللی مرکز گسترش در سال گذشته قرار گرفت.

این فیلم در جشنواره «الفیس» اسپانیا، «ریوولشن می» و انجمن هنرمندان آمریکا موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن شد.


مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» ساخته رضا فرهمند هم ضمن قرار گرفتن در جمع هفت فیلم مستند شاخص هفته منتقدان جشنواره «لوکارنو» سوییس و فهرست بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره «لایپزیگ» آلمان، برنده جایزه اصلی جشنواره بین‌المللی «نشانه‌های شب» پاریس و جایزه بهترین مستند جشنواره فیلم‌های ایرانی «پراگ» جمهوری چک شد.


مستند «سارا» به کارگردانی هادی شریعتی هم موفق به دریافت نشان ویژه بهترین مستند از جشنواره «لاک‌سیتی» هند و نشان برنز بهترین فیلم از جشنواره «کویین‌پالم» آمریکا شد.


متهمین دایره بیستم (حسام اسلامی)، لوتوس (محمدرضا وطن‌دوست)، فصل بادهای گرم (حسین ریگی)، پیشخدمت (فرنوش عابدی)، داش‌آکل (هاجر مهرانی)، آدم خانگی (مرضیه ابرار پایدار)، روباه (صادق جوادی)، بالانس (برزان رستمی) و پروانگی (علی عزیزی) هم از جمله آثاری بودند که موفق به کسب یک جایزه بین‌المللی در سال 97 شدند؛ از جمله دریافت جایزه نگاه هنری از شانزدهمین جشنواره «بیگ‌اسکای» آمریکا که به مستند «لوتوس» اهدا شد، همین‌طور جایزه بهترین فیلم جشنواره «حقوق بشر» پرتغال که از آن «فصل بادهای گرم» شد و نشان بهترین انیمیشن جشنواره «موندنس» آمریکا که به انیمیشن «بالانس» رسید. «داش‌آکل» هم برنده جایزه مستقل فیلم لندن شد.


حضور آثار مرکز گسترش در جشنواره‌های معتبر ایدفا، برلین و شفیلد در بخش حضورهای بین‌المللی سال 97، نمایش «دلبند» در بخش مسابقه جشنواره جهانی «ایدفا» و حضور این مستند در جشنواره فیلم «برلین» و «لایپزیگ» آلمان، همچنین نمایش «لوتوس» در بیست و پنجمین جشنواره فیلم «شفیلد» انگلستان موفقیت‌های مهمی را برای سینمای ایران رقم زد.


30 فیلم تولیدی مرکز گسترش، جمعاً 122 حضور بین‌المللی را تجربه کردند که در این بخش کیانوش عابدی کارگردان انیمیشن «آلفابت» با 29 حضور در جشنواره‌های جهانی، روی سکوی اول ایستاد.


انیمیشن «آدم خانگی» ساخته مرضیه ابرار پایدار هم که سال 96 در جایگاه چهارم حضورهای بین المللی آثار «مرکز گسترش» در جشنواره‌های خارجی قرار گرفته بود، در سال 97 با 17 حضور در جشنواره‌های برگزار شده کشورهای اسپانیا، آلمان، انگلیس، آمریکا، مکزیک، بلغارستان، چین و… حائز رتبه دوم این جدول شد.


انیمیشن «روباه» به کارگردانی صادق جوادی با 11 حضور بین‌المللی رتبه سوم را کسب کرد. «لوتوس» ساخته محمدرضا وطن‌دوست هم در 10 فستیوال خارجی شرکت کرد و در این لیست چهارم شد.


«بافندگان خیال» به کارگردانی سیدمحمدصادق جعفری هم که سال 96 رتبه دوم را در جدول حضورها از آن خود کرده بود، در سال 97 با هفت حضور بین‌المللی جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد.


مستندهای «زنانی با گوشواره‌های باروتی» ساخته رضا فرهمند و «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی با 5 حضور بین‌المللی در رده ششم جدول قرار گرفتند.
«در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی و «یک کیلو بال مگس» ساخته رضا سبحانی چهار حضور بین‌المللی داشتند تا هفتم شوند.


«متهمین دایره بیستم» به کارگردانی حسام اسلامی، «سارا» ساخته هادی شریعتی و انیمیشن «بالانس» به کارگردانی برزان رستمی با سه حضور بین‌المللی، «پیشخدمت» (فرنوش عابدی)، «داش‌آکل» (هاجر مهرانی)، «اوسیا» (علیرضا دهقان)، «بانو قدس ایران» (مصطفی رزاق‌کریمی) با 2 حضور در فستیوال‌های جهانی، به ترتیب جایگاه‌های هشتم و نهم این جدول را به خود اختصاص دادند.


«صدای سکوت» (پناه‌برخدا رضایی)، «والسی برای تهران» (زینب تبریزی)، «شبانکاران» (امیرمحمد خوارزمی)، «مانکن‌های قلعه‌حسن‌خان» (سام کلانتری)، «قلمرو سلطان» (روح‌الله مولوی)، «مادرم ایل من» (عزت‌الله پروازه)، «واریته بلوچی» (پیروز کلانتری)، «فصل بادهای گرم» (حسین ریگی)، «پسران سندباد» (رضا حائری)، «چند گره دورتر» (منصور فروزش)، «درخت پرتقالی» (امیرهوشنگ معین)، «ناخدا سلیمان» (سعادتعلی سعیدپور)، «صندلی» (محمد فیض‌آبادی) و «پروانگی» (علی عزیزی) با یک حضور بین‌المللی در رتبه دهم جدول قرار گرفتند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها