کد خبر: 284584
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۱۰:۴۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین گزارش می‌دهد؛

چرا دلارهای نفتی عربستان در عراق خرج می‌شود؟/ آیا سعودی‌ها به دنبال عملیاتی کردن پروژه نجات بغداد هستند؟/ آیا استراتژی عادل عبدالمهدی در قبال عربستان سیاست لبخند و آغوش است؟

تلاش‌های دیپلماتیک عربستان برای نفوذ در عراق در شرایط فعلی و به ویژه بعد از آنکه طرح پروسه وهابی تشکیل دولت اسلامی در موصل با شکست مواجه شد، سرعت بسیار زیادی به خود گرفته است.

چرا دلارهای نفتی عربستان در عراق خرج می‌شود؟/ آیا سعودی‌ها به دنبال عملیاتی کردن پروژه نجات بغداد هستند؟/ آیا استراتژی عادل عبدالمهدی در قبال عربستان سیاست لبخند و آغوش است؟
کد خبر: 284584
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۱۰:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تلاش‌های دیپلماتیک عربستان برای نفوذ در عراق در شرایط فعلی و به ویژه بعد از آنکه طرح پروسه وهابی تشکیل دولت اسلامی در موصل با شکست مواجه شد، سرعت بسیار زیادی به خود گرفته است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، پس از یک دوره مخالفت‌های صریح و علنی که عربستان با رویکرد سیاسی و اجتماعی بغداد و حمایت شفاف از شکل‌گیری ساختاری مغایر با دولت فعلی این کشور داشت، ناگهان ریاض موضع متفاوتی در پیش گرفته و به شکلی کاملا غافلگیرکننده رویه خود را در تعامل با بغداد تغییر داده است.

با نگاهی به عملکرد دولت سعودی بخصوص بعد از آزادی موصل از دست داعش شاهد آن هستیم که سعودی‌ها با داعیه کمک به بازسازی عراق و بازگرداندن این کشور به آغوش عربی که گاه از سوی کارشناسان این کشور به عنوان نجات بغداد از چنگال ایران تفسیر می‌شود، امتیازات قابل توجهی را به این کشور اختصاص داده‌اند.

یکی از آخرین امتیازات داده شده به عراق نشست گفت‌وگوی عراق با شورای همکاری خلیج فارس جهت فراهم کردن زمینه همکاری گسترده با بغداد بود که چند روز پیش برگزارشد.

البته در مقابل این دیدگاه، برخی کارشناسان عراقی معتقدند که با وجود آنکه دولت عادل عبدالمهدی، سیاست لبخند و آغوش باز را درقبال عربستان در پیش گرفته و این سیاست با سفر نخست‌وزیر عراق به ریاض به نقطه اوج خود خواهد رسید، اما پرونده‌های پیچیده‌ای در روابط دو کشور وجود دارد که همچنان سایه سنگین خود را بر دوستی‌های جدید باقی نگه خواهد داشت.

به گفته این کارشناسان، مردم عراق هرگز نقش عربستان را در جنگ طایفه‌ای و مذهبی عراق، شکل‌گیری داعش و قتل‌عام‌های صورت گرفته در کشورشان فراموش نخواهند کرد.

از سوی دیگر این مساله را باید مورد توجه قرار داد که حمایت صریح رسانه‌ای و لجستیکی ریاض از تلاش‌های جدایی‌طلبانه منطقه کردنشین عراق هم برای بغداد امری فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسد.

حال در چنین شرایطی تلاش عربستان برای احیای روابط دوستانه با عراق چه دلایلی دارد؟

به اعتقاد کارشناسان عراقی، عملیاتی کردن توافق انتقال محکومین و زندانیان بین دو کشور، یکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که ریاض تلاش دارد تا در احیای روابط خود با عراق آن را حل و فصل کند.

پیش‌بینی رسانه‌های عراقی حکایت از آن دارد که سعودی‌ها در سفر عبدالمهدی به ریاض بیشترین فشار خود را برای اجرایی کردن این توافق وارد خواهند کرد تا از این طریق داعشی‌های خود را که پس از شکست در عراق دستگیر شده یا توسط کردهای سوریه تسلیم بغداد شده‌اند بعد از محاکمه و پیش از تاثیرپذیری از شرایط زندان‌های عراق، تحویل بگیرند.

ریاض امیدوار است در سایه موفقیتی که در پارلمان عراق از طریق تصویب این قانون به دست آورده به این مهم نایل آید تا بتواند حداقل با حفظ این جنگجویان در صورت نیاز از آنها در آینده نیز علیه عراق یا هر کشور دیگری استفاده کند.

امروز ریاض بعد از همسو کردن شمار قابل توجهی از شخصیت‌های عراقی که اتفاقا در آخرین انتخابات این کشور نیز موفقیت‌های قابل توجهی به دست آوردند، به دنبال ادامه به‌کارگیری این راهبرد علیه تمام عراق از طریق دلارهای نفتی است.

ساخت مجموعه بزرگ ورزشی یا انتقال یک میلیارد دلار کمک به بانک مرکزی عراق تا حضور صدها سرمایه‌گذار عربستانی در عراق می‌تواند بخشی از کوه یخی برنامه‌هایی باشد که سعودی‌ها برای عراق تدارک دیده یا شاید به نمایندگی از کشورهای دیگر مسئولیت اجرای آن را عهده‌دار شده‌اند، در حالی که طرح‌های دیگری همچون تقسیم فدراتیو عراق و تشکیل منطقه خودمختار سنی در مرکز آن می‌تواند بخش میان‌مدت آن محسوب شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها