محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران:

زیرساخت‌های تهران آمادگی مقابله با سیل را ندارد

رییس شورای شهر تهران گفت: واقعیت این است که در حوزه زیرساختها نیز در جنوب تهران آسیبهای جدی در مقابل سیل وجود دارد و بر همین اساس درصورت وقوع بارندگی های فراتر از میزان انتظار ممکن است به انتقال روان آبها شمال و مرکز تهران به مناطق فرو رفته در جنوب تهران و خسارات سنگین را وارد می‌کند.

زیرساخت‌های تهران آمادگی مقابله با سیل را ندارد
کد خبر: 284601
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۰۸:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محسن هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای یکصدو سی و پنجمین جلسه شورا گفت: آغاز سال جدید با رخدادهای داخلی وخارجی متعددی برای کشور همراه شده است و ایران در حال تجربه فروردین پرحادثه ای است، بارش های کم سابقه که در سه هفته نخست فروردین امسال در بسیاری از مناطق کشور به اندازه کل سال 1396 شاهد بارندگی بوده ایم و طبیعی است این میزان بارندگی منجر به روان آب ها ، آبرگرفتگی وسیلاب می‌شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بروز خشکسالی در دهه های گذشته گفت: خشکسالی ها موجب شده بود تا در بسیاری از نقاط کشور به مسیل ها و سیستم جمع آوری، جذب و هدایت آبهای سطحی بی توجهی شود ، هم به بستر رودخانه ها و مسیر عبور آب تعرض گردید و هم پروژه های کلیدی آبخیز داری و آب خوان داری که عامل جذب و ذخیره روان آبها در سفره های زیرزمینی هستند با کمبود منابع به رکود گرایید و نتیجه این غفلت را با خسارت سنگین سیل امسال که بالغ بر دهها هزار میلیارد تومان برآورد می شود، کشور ومردم تحمل کردند و این موضوع نشان می دهد در صورت توجه به توسعه زیرساختها ، چندین برابر سرمایه گذاری انجام شده، می توان استفاده کرد و از خسارات سنگین نیز جلوگیری بعمل می آید.

محسن هاشمی با بیان اینکه در تهران با تدریجی بودن بارش ها و همچنین هشیاری و آمادگی مدیریت شهری بویژه همکاران بخش خدمات شهری، خسارات و اختلال روان آبها در حداقل ممکن مدیریت شده است افزود: از امکانات لجستیکی و مدیریت بحران تهران نیز کمکهای قابل توجهی به استانهای سیلزده بویژه گلستان، خراسان شمالی ، لرستان و خوزستان در حال ارائه می باشد که امروز طرح مربوط به تقویت این کمکها نیز در صحن شورا مطرح می شود.

وی یادآور شد: تجربه سیل امسال، درسهای پرهزینه وگران قیمتی را برای ما بهمراه داشت و نشان داد که صیانت از محیط زیست و بسترهای رودخانه ها ومسیل ها، هم در بعد قانون گذاری دچار ضعف وعدم بازندارندگی وهم در بعد اجرا آلوده به تخلف وتسامح عوامل اجرایی با زمینخواران و متخلفان است که در هر دو حوزه نیازمند اصلاح هستیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در حوزه زیرساختها نیز در جنوب تهران اسیبهای جدی در مقابل سیل وجود دارد افزود: درصورت وقوع بارندگی های فراتر از میزان انتظار ممکن است به انتقال روان آبها شمال و مرکز تهران به مناطق فرو رفته در جنوب تهران و خسارات سنگین بیانجامد که در این مورد بایست موضوع از طریق همکاری نهادهای مسئول نظیر سازمان آب و فاضلاب ، وزارت نیرو و

شهرداری تهران مورد پیگیری ویژه قرار گیرد تا اقدامات حفاظتی از مناطق فرورفته تهران پیش بینی شود.

وی ادامه داد: در سالجاری تشدید بارندگی می تواند فرصتی برای احیا محیط زیست، زنده شدن مجدد اراضی کشاورزی دچار خشکسالی و جان گرفتن تالابها، دریاچه ها و رودخانه های خشکیده شود و نباید با شتابزدگی در تصمیم گیری، ذخائر ارزشمند آبی کشور را به مثابه یک تهدید نگریست.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به اقدام بی سابقه و فاقد توجیه دولت ایالات متحده علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: اگر چه این اقدام با طرح موضوع تروریسم دولتی، تهدیدی علیه جمهوری اسلامی به شمار می آید اما مانند شمشیری دولبه عملکرده و فعالیتهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در سراسر جهان بویژه خاورمیانه را نیز می تواند بعنوان مصادیق تروریسم دولتی شامل شود.

محسن هاشمی افزود: این اقدامات شتابزده در راستای طرح مثلث عبری، عربی و افراطی در آمریکا صورت می گیرد و باید پاسخ آن با اقتدار توام با هوشیاری وعقلانیت داده شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه خاطر نشان ساخت: هرگونه واکنش هیجانی در راستای طرح دشمنان کشور برای همراه سازی دولتها و قدرتهای بین المللی با اقدام علیه ایران و خروج از حالت انزوای فعلی است که مخالفان ایران در صحنه های بین المللی بدلیل بدعهدی و توطئه آمریکا می باشد.

وی همچنین در خصوص طرح جدایی ری از تهران گفت: روز گذشته خبری به دستم رسید اما اطلاعاتی در این خصوص ندارم. لذا تا اطلاعاتم در خصوص این طرح کامل نباشد و ندانم چه چیزی در این طرح مطرح شده است، نمی‌توانم در خصوص آن اظهار نظر کنم. عموماً تلاش می‌کنم تا زمانی که از طرحی به طور کامل اطلاع نداشته باشم درباره آن حرف نزنم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها