محمد محسنی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد؛

آیا راننده مسبب حادثه ملزم به برگرداندن خسارت به شرکت بیمه است؟

مدتی پیش با یک ماشین تصادف کردم که مقصر شناخته شدم و منجر به فوت و جرح دو نفر از سرنشین‌های خودرو مقابل شد. آیا بیمه دیه دو نفر را کامل پرداخت می‌کند یا من که مقصر بوده‌ام باید هزینه‌ها را بپردازم؟

آیا راننده مسبب حادثه ملزم به برگرداندن خسارت به شرکت بیمه است؟
کد خبر: 284772
|
۱۳۹۸/۰۱/۳۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: با سلام؛ مدتی پیش با یک ماشین تصادف کردم که مقصر شناخته شدم و منجر به فوت و جرح دو نفر از سرنشین‌های خودروی مقابل شد. آیا بیمه دیه دو نفر را کامل پرداخت می‌کند یا من که مقصر بوده‌ام باید هزینه‌ها را بپردازم؟

پاسخ: محمد محسنی، وکیل پایه یک دادگستری : درماده 14 قانون «بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه» پیش‌بینی شده زمانی که حادثه رانندگی رخ می‌دهد و این حادثه منجر به فوت یا جرح می‌شود و کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس علت اصلی وقوع تصادف را یکی از تخلفات رانندگی حادثه‌ساز تشخیص می‌دهد بیمه‌گر قانونا ملزم می‌شود تا خسارت زیان‌دیده را بدون هیچ شرط و یا اخذ تضمینی به طور کامل پرداخت کند و پس از آن می‌تواند با توجه به اینکه این چندمین حادثه از نوع تخلفات رانندگی حادثه‌ساز آن راننده است از 2.5 تا 10 درصد از خسارت‌های منجر به جرح و فوت را از مسبب حادثه بگیرد.

با توجه به توضیحات داده شده در سوال، اگر شما در اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز هستید شرکت بیمه می‌تواند با توجه به بند الف ماده 14 قانون ذکرشده برای بازیافت معادل دو و نیم درصد (2.5 درصد) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت‌شده، به شما مراجعه کند.

***

‌پایگاه خبری «اعتمادآنلاین» در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام با آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در «اعتمادآنلاین» پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها