رئیس سازمان امور اجتماعی کشور:

قرارگاه بازسازی در مناطق آسیب دیده ایجاد می‌شود

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از ایجاد قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده خبر داد.

قرارگاه بازسازی در مناطق آسیب دیده ایجاد می‌شود
کد خبر: 284829
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۵ ۱۲:۵۴:۰۰

اعتمادآنلاین| تقی رستم وندی رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در حاشیه صد و پانزدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور اظهار کرد :جلسه امروز بدون حضور وزیر کشور برگزار شد زیرا وزیر کشور و سه نفر از وزرای دیگر برای پاسخگویی و توضیحات در خصوص سیل کشور در مجلس هستند.


وی با بیان اینکه بر حسب وظیفه در شورای اجتماعی به طور جامع بحث حوادث اخیر را بررسی و آن را از ابعاد اجتماعی سنجیدیم گفت: نقاط قوت و نعمتی که بارش اخیر در کشور داشت و همچنین آسیب‌هایی که به طور طبیعی ناشی از چنین حوادثی است باید سنجیده شود البته این حادثه اخیر علاوه بر آنکه موجب همبستگی ملی در کشور شد، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را نیز ارتقاء داد.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به خسارات وارده ناشی از سیل و خانوارهایی که خانه‌های خود را از دست داده و مجبور به مهاجرت شده‌اند، گفت: ایجاد فاصله بین خانواده‌ها در کنار از دست دادن اموال و دارایی می‌تواند منشاء برخی آسیب‌های روانی و اجتماعی تلقی شود.


رستم‌وندی اضافه کرد: از ابتدای حادثه دستگاه‌های حاکمیتی اصلی حوزه سلامت روان، بهداشت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی فعال بودند و مداخلات جدی داشتند تا آنجایی که در جلسه گزارش داده شد وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان مسئولیت اصلی را دارد، سازمان بهزیستی، کمیته امداد و هلال احمر که خدمات مددکاری اجتماعی‌ اراده می‌دهند از ابتدای این بحران طبیعی اخیر بیش از 1600 مددکار مشاور و روانشناس را به خدمت گرفتند. بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده مثلاً در خوزستان که مشکل آنها حادتر است در 10 شهر عمده‌ای که آسیب بیشتری دیده‌اند، مددکاران و روانشناسان به طور فعال با مردم در اردوگاه ها و محل استقرار آنها در ارتباطند و مشکلات آنها را رصد می کنند و به مراکز تخصصی ارجاع می‌دهند.

رستم وندی در ادامه بیان کرد: گام دوم ایجاد هماهنگی بیشتر بین فعالیت‌های تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد بود. حدود 350 تشکل به طور ویژه از ابتدای این بحران در مناطق آسیب دیده فعالیت داشتند و در حقیقت انواع و اقسام خدمات خود را در اختیار مردم قرار دادند. این سازمانهای مردم نهاد عمدتا آنهایی هستند که دارای مجوز رسمی از دستگاه‌های دولتی هستند؛ البته گروه های بسیای از مردم به شکل مستقل و داوطلب مشارکت داشتند که از عدد و رقم خارج است. در حقیقت کل ملت ما درگیر کمک به هموطنان در استان های آسیب دیده هستند.


رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در ادامه گفت: در حادثه اخیر سازماندهی منسجم و برنامه‌ریزی منسجم تری نسبت به حوادث گذشته داشتیم به گونه‌ای که هم در سطح ملی و هم در سطح استانی مدیریت‌های خاصی را مشخص کردیم. مشکلات و آسیب‌هایی که قبلا در حوزه جمع آوری کمک‌های مالی وجود داشت در این حادثه اخیر کمتر مشاهده می شود.


وی تصریح کرد: از دیروز قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده و کمیته‌های ذیل آن با ریاست وزیر کشور تشکیل شد؛ از جمله این کمیته‌ها، کمیته برآورد خسارت، بازسازی و نوسازی ، اجتماعی و کمیته نظارت و بازرسی هستند. در کمیته‌هایی که ذیل قرارگاه بازسازی و نوسازی است به شکل تخصصی با دعوت از دستگاه‌های دخیل در این ماجرا، بررسی‌های لازم به مرور زمان انجام می شود.


وی در پایان گفت: بر اساس مصوبه جلسه امروز مقرر شد ذیل همین کمیته اجتماعی که در قرارگاه بازسازی تشکیل شده، یک طرح جامع بازتوانی و حفظ سلامت روان و کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل شود. افراد یا گروه‌هایی هم هستند که در چنین فضاهایی تلاش می کنند از آب گل آلود ماهی بگیرند و نارضایتی مردم را تبدیل به تنش اجتماعی کنند لذا باید تلاش کنیم که در عین ارائه خدمات معیشتی ـ اقتصادی به مردم در حوزه سلامت روان هم به آنها خدمات دهیم.در همین راستا از ابتدای بحران 1600 مددکار در این حوزه فعالند که تا پایان سال تلاش می‌کنیم با یک تقسیم کار ملی با همین قوت و انرژی در خدمت مردم باشیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها