کد خبر: 285024
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۰۸:۵۰:۰۰
| |

عبدالصمد رحمتی، کارشناس ارشد حوزه انرژی:

خریداران نفت ایران به دنبال تمدید معافیت‌ هستند/ تحریم نفت ایران و تابوی قیمت بنزین در ایالات متحده

عبدالصمد رحمتی کارشناس ارشد حوزه انرژی با بیان اینکه کشورهای چین، هند و ترکیه به خرید و درخواست جهت تمدید معافیت‌ها ادامه خواهند داد، عنوان کرد: کاهش عرضه حدود 1.5 میلیون بشکه باعث تاثیرگذاری مستقیم بروی بنزین می‌شود که برای دونالد ترامپ بسیار حائز اهمیت است.

خریداران نفت ایران به دنبال تمدید معافیت‌ هستند/ تحریم نفت ایران و تابوی قیمت بنزین در ایالات متحده
کد خبر: 285024
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۰۸:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالصمد رحمتی درخصوص تاثیر قیمت بنزین در ایالات متحده بر تصمیمات نفتی ترامپ علیه ایران گفت: یکی از مهمترین موضوعات در خصوص تحریم نفتی ایران و ونزوئلا این بوده که سیکل انرژی دنیا یعنی روند تغییرات عرضه و تقاضا بهم می‌ریزد و کاهش عرضه آن‌هم در حدود 1.5 میلیون بشکه به دلیل تحریم‌های شدیدتر بر ایران و ونزوئلا باعث تاثیر گذاری مستقیم بروی قیمت سایر فرآورده‌های انرژی به خصوص بنزین می‌شود که برای دونالد ترامپ بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: پیش از این همواره بر این نکته تاکید شده بود که ترامپ باید ابتدا تضمین دهد با کاهش تولید و تحریم ایران هیچ اتفاقی در عرضه انرژی بوجود نمی‌آید، کشورهای خریدار دچار آسیب نمی‌شوند، قیمت‌ها خیلی بالا و پایین نمی‌شود و امنیت رشد اقتصادی جهان دچار مشکل نخواهد شد.

وی تصریح کرد: ایران چهارمین کشور تولیدکننده و یکی از قدرت‌های اوپک محسوب می‌شود. زمانی که انتخابات مجلس امریکا برگزار می‌شد و بحث جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها پیش آمد، گفتند ممکن است تصمیم ترامپ در آن مقطع زمانی منجر به کاهش عرضه و افزایش قیمت شود و بصورت مستقیم روی بنزین تاثیر بگذارد. در تمام کشورها به محض اینکه قیمت بنزین بالا می‌رود تاثیر مستقیم خود را می‌گذارد. البته در ایالات متحده عرضه انرژی و سیستم مالیات نسبت به خاورمیانه متفاوت است اما روی وسایل نقلیه و جابجایی ماشین آلات تاثیرگذار است، در هر حال ایالات متحده تحریم‌ها را اعمال کرد و برای جلوگیری از هرگونه مشکل درعرضه و تقاضای انرژی به 8 کشور، مجوز خرید نفت از ایران را داد، هر چند مجوزها مدیریت شده بود و برخی از مشتریان ما با احتیاط خرید می‌کردند و بعد از چند ماه پای مذاکره آمدند چون هنوز تردید داشتند که معافیت برای 6 ماه آینده تمدید خواهد شد یا خیر.

این کارشناس ارشد حوزه انرژی در ادامه گفت: تقاضای جهانی نفت در ماه ژانویه و برای سه ماهه نخست سال 2019 حدود 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود که این مقدار در طول سال 2019 به حدود 2 میلیون بشکه در روز برسد. یکی از مواردی که ممکن است قیمت نفت را تغییر دهد این است که آیا دونالد ترامپ معافیت‌هایی را که برای هشت کشور واردکننده نفت ایران در نظر گرفته بود، تمدید خواهد کرد یا خیر، که البته این موضوع تا 12 اردیبهشت‌ماه سال جاری مشخص خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به کاهش تولید اعضای اوپک و غیر اوپک و همچنین شرایط کنونی ونزوئلا، بازار نفت قطعاً توانایی حذف 1.5 میلیون بشکه نفت ایران و ونزوئلا را بدون تأثیر گذاشتن روی قیمت بنزین نخواهد داشت که این موضوع خط قرمزی برای ترامپ به حساب می‌آید و حتی ممکن است به لحاظ تاثیرات ژئوپلیتیک وضعیت را بدتر کند.

رحمتی خاطرنشان کرد: همانگونه که تنش داخلی لیبی در بازار جهانی نفت و قیمت آن تاثیرگذار است تحریم‌های نفتی ایران نیز تاثیر منفی شدیدتری خواهد داشت بنابراین به نظر می‌رسد به دلیل شکست در به صفر رساندن یکباره صادرات نفت ایران، روال تحریم با نظر خزانه داری انجام شود. کابینه ترامپ از جمهوری خواهان دیکتاتور و سرمایه داری تشکیل شده که در شرکت‌های بزرگ نفتی بین المللی سهم دارند و نظراتی مخالف خزانه‌داری امریکا داشتند، در آن زمان می‌گفتند ایران می‌بایست یکباره تحریم شود و فروش نفت آن به شدت پایین بیاید اما نظر خزانه داری این بود که مرحله به مرحله و همانند زمان اوباما تحریم‌ها پیگیری شود و ایران را تحت فشار قرار دهند تا شرایط بازار هم بحرانی نشود.

وی تاکید کرد: حال به نظر می‌رسد از میان 8 کشور خریدار، کشورهای کره جنوبی، ژاپن، یونان، ایتالیا و تایوان به دلیل تاثیر پذیری زیاد از تصمیمات ایالات متحده، خرید خود را زودتر کاهش و قطع کنند اما کشورهای چین، هند و ترکیه به خرید و درخواست جهت تمدید معافیت‌ها ادامه خواهند داد که مهم‌ترین دلایل آن سهل الوصول بودن و ارزان‌تر تمام شدن خرید نفت از ایران و سایر موضوعات سیاسی و منطقه‌ای است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها