کد خبر: 285187
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۱۲:۲۰:۳۱
| |

دبیر جشنواره مطرح کرد؛

سعی کردیم هزینه‌ها را کاهش دهیم

مهدی قربانپور دبیر جشنواره «وارش» تأکید کرد که توجه به پتانسیل‌های بومی در دستور کار این رویداد سینمایی قرار دارد.

سعی کردیم هزینه‌ها را کاهش دهیم
کد خبر: 285187
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۱۲:۲۰:۳۱

اعتمادآنلاین| صبح امروز دوشنبه 26 فروردین ماه نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین المللی فیلم «وارش» با حضور اهالی رسانه در خانه هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری مهدی قربانپور دبیر این دوره از جشنواره با اشاره به وقفه 4 ساله برگزاری این جشنواره عنوان کرد: هرچند جشنواره «وارش» وقفه 4 ساله‌ای داشته است اما امسال در استان مازندران برگزار می‌شود چراکه همیشه اداره ارشاد مازندران برگزارکننده آن بوده است. با این وجود ما از سازمان‌های مختلف دعوت کرده‌ایم که با ما در برگزاری این جشنواره مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به اتفاقات ناگواری که امسال در سراسر ایران رخ داد، سعی کردیم با ایجاد کمپین رسانه‌ای به بهبود شرایط کشور کمک کنیم، اظهار کرد: جشنواره «وارش» سعی کرده هزینه‌های خود را کاهش دهد به طوری که ما روزهای سختی را گذرانده‌ایم تا این جشنواره احیا شود. در همین راستا اولین کار ما توجه به زیرساخت‌ها بود. برای مثال «وارش» تنها جشنواره‌ای است که کاخ تعریف شده دارد و هرچند می‌دانیم این کاخ ضعف‌هایی ما امیدواریم بتوانیم آنها را به حداقل برسانیم.

توجه به نگاه‌های مستقل

قربانپور ضمن بیان این مطلب که در نظر داریم به سال‌های اوج جشنواره برگردیم، مطرح کرد: ما اعتقاد داریم اگر تلاش جمعی نباشد اتفاق به درستی شکل نمی‌گیرد از همین رو یکی از اهداف جشنواره توجه به نگاه‌های مستقل است درواقع ما می‌خواهیم در کنار اینکه دولت سرمایه‌گذار اصلی جشنواره است نگاه‌های مستقل را هم در کنارمان داشته باشیم.

به گفته وی، سیاست‌های جشنواره امسال به درستی شکل می‌گیرد و توجه به سنت‌ها و فرهنگ عامه از دیگر رویکردهای جشنواره است و فیلم‌ها با این محور در جشنواره نمایش داده می‌شوند.

دبیر جشنواره با بیان اینکه مرور فیلم‌های مردم شناسی آذربایجان از جمله بخش‌های مهم امسال و رئیس فستیوال آذربایجان مهمان ماست، توضیح داد: بخش بین الملل ما بخش مهمی است که امسال توجه ویژه‌ای به آن داشتیم به طوری که فیلم‌های تولید شده پس از سال 2015 را در بخش میراث مشترک به نمایش می‌گذاریم و آثاری از پنج کشور حوزه کاسپین به نمایش درمی‌آید. ما فکر کردیم که جشنواره «وارش» باید با جشنواره‌های دیگر تفاوت داشته باشد و از آنجایی که ارتباط بین منطقه‌ای نداشته‌ایم توجه مان به این ارتباط جلب شده است.

اهدای نشان استاد رشیدی

وی درباره بخش «طرح نگاه» هم عنوان کرد: آثار این بخش مربوط به جغرافیای مازندران است و فیلمسازان این بخش راافرادی از داخل و خارج از استان تشکیل می‌دهد درباره نشان استاد رشیدی هم باید بگویم در نظر داریم در این جشنواره نشان استاد رشیدی بدهیم به طوری که سالنی به این موضوع هم اختصاص داده‌ایم ضمن اینکه چند نهاد مثل ایسفا در نظر دارند چنین جایزه‌ای بدهند.

قربان‌پور در بخش دیگر از صبحت هایش عنوان کرد: موسساتی مثل یونسکو و … در کنار ما هستند که به ما در برگزاری این جشنواره کمک می‌کنند جوایز این جشنواره هم توسط سازمان سینمایی تقبل می‌شود.

وی ضمن ارائه توضیحاتی درباره کارگاه‌های تخصصی این جشنواره عنوان کرد: یکی از کارگاه‌های ما توسط مدیر اجرایی جشنواره کازان برگزار می‌شود، از سوی دیگر یکی از بخش‌هایی که امسال به آن توجه کردیم، نگاه به پتانسیل بومی و جوان‌ترها است. در این حوزه باید عنوان کنم ما داوطلبانی داریم که در کنار مدیران جشنواره بوده‌اند و در برگزاری جشنواره کمک می‌کنند. از همین رو باید عنوان کنم همه جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شوند باید به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای توجه کنند. بخش دیگر هویت بصری جشنواره است که سعی کردیم از المان‌های بومی در پوستر و… و. استفاده کنیم ما امسال یک سالن سینمایی مردمی هم اضافه کرده‌ایم تا پاتوق مردم شود.

اطلاع آنلاین از آرای داوران

دبیر این رویداد هنری تصریح کرد: همیشه وقتی جشنواره برگزار می‌شود نگاه‌های مثبت و منفی درباره آن وجود دارد اما بخش رسانه‌ای ما به خوبی عمل کرده و فیلم‌ها و آثار ما در یک پرتال جامع لحاظ شده است. یک کار خوب دیگر که انجام داده‌ایم این است که همه فیلم‌ها در اختیار هیات داوران قرار گرفته و نظرات در پرتال گنجانده شده است به طوری که دبیر می‌توانست به طور آنلاین از آرا با خبر شود.

قربانپور اظهار کرد: وظیفه ما این است آثاری که از جای‌جای ایران می‌آید بررسی کنیم که بخشی از آن ممکن است فیلم هنرجویی باشد کسی که تلاش می‌کند وارد این وادی شود باید به تلاش آن توجه و به صورت عادلانه بررسی کنیم. ما به فیلم‌های فیلمسازان جوان در بخش‌های مختلف توجه کردیم که می‌توانیم شاهد آثار آنها در جشنواره باشیم.

دبیر این رویداد سینمایی با اشاره به وقفه چهار ساله این جشنواره بیان کرد: بخشی از این وقفه به خاطر ناهماهنگی و عدم برقراری ارتباط با سازمان سینمایی و بخشی به خاطر مشکلات مالی بوده است. می دانم جشنواره‌های مهمتری هستند که آنها هم دچار همین مشکل شده‌اند با این وجود تلاش می‌کنیم جشنواره به صورت مداوم برگزار شود و فکر می‌کنم جشنواره پایدار باشد.

وی درباره ثبت جنگل‌های هیرکانی در یونسکو هم توضیح داد: فکر می‌کنم امسال با نمایش هشت فیلمی که در این بخش داریم بتوانیم کمک کنیم که پرونده جنگل‌های هیرکانی در یونسکو ثبت شود.

قربانپور درباره هواپیمایی «وارش» که یکی از اسپانسرهای جشنواره است، گفت: این هواپیمایی قرار است بخش بین‌الملل و جابجایی مهمانان خارجی را انجام دهد و می‌تواند بار هزینه‌ای جشنواره را کاهش دهد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها