مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات اعلام کرد؛

هجوم آفت ملخ‌ به 6 استان جنوبی کشور/ اعتبار مبارزه با ملخ جذب نشد

سعید معین مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه ملخ‌ها به 6 استان جنوبی کشور حمله کرده و موج گسترده هجوم جدید ملخ‌ها در راه است، عنوان کرد: این ملخ‌ها از شبه‌جزیره عربستان به کشور ما وارد شده است.

هجوم آفت ملخ‌ به 6 استان جنوبی کشور/ اعتبار مبارزه با ملخ جذب نشد
کد خبر: 285294
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۱۵:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: حجم گسترده‌ای از ملخ صحرایی یا دریایی که خطرناک‌ترین نوع ملخ است، به استان‌های جنوبی کشور حمله کرده و گستره وسیعی از خاک این منطقه را تحت هجوم خود در آورده‌اند.

وی افزود: این ملخ‌ها که از شبه‌جزیره عربستان وارد کشور شده‌اند 6 استان جنوبی کشور یعنی خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان را مورد هجوم قرار داده‌اند و در سطح 150 تا 200 هزار هکتار باید با این ملخ خطرناک مبارزه شود.

به گفته وی، این ملخ‌ها بسیار خطرناک هستند و در مسیر خودشان هر نوع گیاهی را کامل می‌خورند و از بین می‌برند. این ملخ‌ها در سال‌های دور چندین بار به کشور ما حمله کردند و کشور را به مرحله قحطی رسانده‌اند که حتی شعر «معروف ملخ بوستان خورد و مردم ملخ» برگرفته از این حملات ملخ‌ها به کشور است. آخرین حمله ملخ‌ها در سال‌های 40 و 42 به کشور بوده که محصولات بسیاری از استان‌های کشور را از بین برده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: ورود ملخ‌های صحرایی به کشور از 8 بهمن ماه از شبه جزیره عربستان که شامل کشورهای عربستان، قطر و عمان است، آغاز شده و به مناطق جنوبی کشور رسیده‌اند. عملیات مبارزه از همان لحظه‌ها آغاز شده و تاکنون اجازه خسارت به محصولات زراعی داده نشده است.

از معین سؤال شد که اگر از زمان ورود ملخ‌ها چندین ماه می‌گذرد، پس طی این مدت اینها چه خورده‌اند که به محصولات خسارتی وارد نشده است، گفت: این ملخ‌ها برای جفت‌گیری و تخم‌ریزی به این منطقه آمده‌اند و در این مرحله آنها معمولاً چیزی نمی‌خورند، ضمن اینکه به محض ورود آنها در همان مراحل ابتدایی با آنها مبارزه شده و اجازه خسارت نداده‌ایم. دلیل اینکه این ملخ‌ها از همان موقع تاکنون در این منطقه بوده‌اند این است که ورود دسته دسته ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان ادامه دارد.

وی گفت: این ملخ‌ها به خاطر مسیر باد مرطوبی که از شبه جزیره عربستان به سمت کشور ما در جریان است آمده‌اند و به کشور ما وارد شده‌اند.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات ابراز نگرانی کرد که این موج جدید ورود این ملخ‌ها اردیبهشت ماه خواهد بود که در حجم گسترده و 5 تا 10 برابر ملخ‌های فعلی که الان وارد شده‌اند و در دسته‌های 50 میلیون عددی وارد کشور خواهند شد.

معین از تأمین اعتبار برای مبارزه با ملخ‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت: در حالی که ستاد بحران تصویب کرده بود 12 میلیارد تومان برای مبارزه با این ملخ‌ها اعتبار داده شود، این رقم به 10 میلیارد تومان کاهش یافت و هنوز نتوانسته‌ایم این اعتبار را از دولت دریافت کنیم.

وی گفت: شرایط بسیار حساس است ما باید در بدو ورود اجازه تخم‌ریزی به ملخ‌ها را ندهیم. اگر هر کدام از این ملخ‌ها اگر تخم‌ریزی کنند. هر ملخ 300 تا 400 تخم می‌گذارد و می‌تواند برای کشور فاجعه‌بار باشد.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات تأکید کرد: هر چه زودتر دولت این اعتبار را برای مبارزه با این ملخ‌های صحرایی که خطرناک بودن آن برای دنیا محرز است، اقدام کنند و هر گونه کوتاهی می‌تواند امنیت غذایی را به ویژه اینکه در فصل برداشت محصولات اساسی مانند گندم هستیم، با خطر جدی مواجه کند.

معین گفت: دسته‌های ملخی که وارد کشور شده معمولاً در دسته‌های 20 میلیون بوده و تا این تاریخ توانستیم 33 هزار هکتار از این اراضی که ملخ‌ها حمله کرده‌اند، مبارزه کنیم اما لازم است با توجه به حجم ورود ملخ‌ها سطح مبارزه به 150 تا 200 میلیون هکتار برسد.

وی گفت: در حال حاضر دسته‌های 50 میلیونی به سمت شمال عربستان می‌رود که قطعاً به کشور ما خواهند آمد، نگرانی ما برای موج دوم ورود ملخ‌ها به کشور است این ملخ‌ها روزانه 200 تا 400 کیلومتر و تا ارتفاع 1700 متر پرواز می‌کنند.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات تأکید کرد: کانون این ملخ‌ها در شرق آفریقا بوده و به جهت خشکسالی‌های چند سال گذشته جمعیت آنها کاهش یافته بود اما با بارندگی‌های مناسب سال 97 جمعیت آنها دوباره افزایش قابل توجهی یافت و مسیر حرکت خود را از دریای سرخ به سمت عربستان و از آنجا به سمت کشور ما آغاز کرده‌اند.

از معین سؤال شد که آیا سیل‌های اخیر در ورود این ملخ‌ها به کشور تأثیرگذار بوده است، گفت: به دلیل اینکه سیل‌های اخیر همراه با بارندگی و باد بوده ورود آنها را به کشور تسهیل کرده است. این ملخ‌ها خود را به جریان باد سپرده و با تحمل کمترین فشار و مقاومتی خود را به کشور ما رساند‌ه‌اند.

این مقام مسئول همچنین تأکید کرد: عربستان درباره مبارزه با ملخ‌های صحرایی شیطنت به خرج داده و بدون اینکه مبارزه جدی داشته باشد، اجازه داده که آنها به ایران بیایند.

از وی سؤال شد که آیا عربستان عمداً این کار را انجام داده است، گفت: طبیعی است این آمارها و اطلاعات مسیر باد در اختیار آنها گذاشته می‌شود و چون مسیر بادها مشخص بود که از عربستان به سمت ایران است، آنها قطعاً می‌دانستند مسیر بعدی این ملخ‌ها کشور ما خواهد بود، بنابراین مبارزه جدی نکرده‌اند، به خاطر همین این ملخ‌ها به سمت کشور ما سرازیر شده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها