کد خبر: 285316
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

کارشناس حقوقی «اعتمادآنلاین» پاسخ می‌دهد:

نحوه تقسیم ارث در صورت وجود تعدد زوج‌ها چگونه است؟

با سلام و احترام؛ بنده پس از فوت همسرم متوجه شدم که همسرم در طول زندگی مشترک با من همسر دیگری اختیار کرده و فرزندی نیز از ایشان داشتند. با توجه به اینکه من فرزندی ندارم، می‌خواهم بدانم نحوه محاسه سهم ارث زنان به چه نحو است و آیا من می‌توانم مهریه خود را نیز از ماترک مطالبه کنم؟

نحوه تقسیم ارث در صورت وجود تعدد زوج‌ها چگونه است؟
کد خبر: 285316
|
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| میراندا مهدوی- پرسش مخاطبان اعتمادآنلاین: با سلام و احترام؛ بنده پس از فوت همسرم متوجه شدم که همسرم در طول زندگی مشترک با من همسر دیگری اختیار کرده و فرزندی نیز از ایشان داشتند. با توجه به اینکه من فرزندی ندارم، می‌خواهم بدانم نحوه محاسه سهم ارث زنان به چه نحو است و آیا من می‌توانم مهریه خود را نیز از ماترک مطالبه کنم؟

کارشناس حقوقی اعتمادآنلاین پاسخ می‌دهد: بر اساس ماده 861 قانون مدنی، زن پس از مرگ همسرش ارث می‌برد؛ به شرط اینکه در عقد دایم او بوده و قبل از مرگ شوهرش، زنده باشد؛ همچنین بر اساس ماده 942 قانون مدنی محاسبه ارث در صورت فوت مردی که دارای تعدد زوجات است، اگر فرزند نداشته باشند یک چهارم و در صورت داشتن فرزند یک هشتم ترکه که تعلق به زوجه دارد بین همه آنان به طور مساوی تقسیم می‌شود.

بنابراین در صورت وجود فرزند چه از ناحیه شما و چه همسر دیگر متوفی سهم ارث زنان یک هشتم است که به‌طور مساوی تقسیم می‌شود. همچنین شما می توانید مهریه خود را از ماترک مطالبه کنید. برای انجام این امر شما باید به دادگاه خانواده و یا اداره ثبت مراجعه کنید. دادگاه و اداره ثبت نیز بر اساس اموال باقیمانده از متوفی، مهریه را پرداخت خواهند کرد.‌

***

پایگاه خبری «اعتمادآنلاین» در راستای انجام رسالت آگاهی‌بخشی به جامعه و ارتقای سطح دانش شهروندان نسبت به امور شهری و مسئولیت‌های قانونی موثر بر آن همچنین ارایه خدمات مشاوره‌ حقوقی رایگان با همکاری وکلای برتر دادگستری، قضات با تجربه و اساتید برجسته حقوقی، به پرسش‌ها و سوالات مخاطبان و شهروندان گرامی در این حوزه پاسخ می‌دهد.

شما می‌توانید سوالات و مشکلات حقوقی خود را از طریق تلگرام به آی‌دی @Modiretemad با ما در میان بگذارید، مشاوران حقوقی ما در «اعتمادآنلاین» پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها