تلاش دختران ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌؛ خستگی ناپذیر!

گاردین به تازگی در گزارشی تصویری روایتی از تلاش دختران ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌ها را منتشر کرده است. این گزارش با تصاویری از فروغ علایی، عکاس ایرانی برنده جایزه ورلدپرس همراه است.

تلاش دختران ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌؛ خستگی ناپذیر!
کد خبر: 285318
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۶ ۱۶:۰۰:۵۶

اعتمادآنلاین| ‎ گاردین به تازگی در گزارشی تصویری روایتی از تلاش دختران ایرانی برای ورود به ورزشگاه‌ها را منتشر کرده است. این گزارش با تصاویری از فروغ علایی، عکاس ایرانی برنده جایزه ورلدپرس همراه است.

بنا بر یک قانون نانوشته ورود زن‌‍‌ها به ورزشگاه‌ها در ایران ممنوع است. علی‌رغم تلاش‌های زیاد دولت‌ها و برخی نمایندگان مجلس همچنان درهای ورزشگاه‌های فوتبال و والیبال (در مسابقات مهم) به روی زنان ایرانی بسته است. هنوز چرایی این ممنوعیت عجیب معلوم نیست و مشخص نیست نهادها با چه متر و معیاری مانع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها می‌شوند ولی هرچه هست زنان ایرانی قطعا از دیدن مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌ها محروم هستند.

در مورد سایر ورزش‌ها هم گهگاهی تصاویری تز حضور زنان در ورزشگاه‌های مسابقات بسکتبال یا والیبال دیده می‌شود ولی هرجا مسابقات با پوشش رسانه‌ای فراوان همراه باشد از حضور زنان در آن ورزشگاه‌ها جلوگیری می‌شود. برای مثال تا پیش از حضور تیم ملی والیبال ایران در لیگ جهانی والیبال، زنان به راحتی به ورزشگاه می‌رفتند و این رقابت‌ها را تماشا می‌کردند. کما اینکه تصاویر حضور زنان در بازی ایران و ژائن سال 91 که منجر به حضور ایران در لیگ جهانی شد در خبرگزاری‌ها موجود است. اما هم اینکه ایران به مسابقات جهانی راه یافت به یکباره از حضور زنان در ورزشگاه‌ها جلوگیری شد.

فشارهای نهادهای بین‌المللی هم در این سال‌ها تنها توانست پای زنان گزینش شده را به ورزشگاه‌ها باز کند و تنها این حضور پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا بود که برای ساعتی پای زنان را به ورزشگاه آزادی باز کرد. با این حال همچنان درهای ورزشگاه‌ها در سایر رقابت‌ها بر روی زنان بسته ماندذه است.

با این حال دختران ایرانی بیکار ننشسته‌اند! یکی دو سالی است که تصاویری از دخترانی که با گریم و گذاشتن ریش و سبیل خودشان را به ورزشگاه‌ها می‌رسانند در رسانه‌ها منتشر شده است. اتفاقی که سرانجام منجر به حضور ماموران زن در ورودی ورزشگاه‌ها برای برخی از بازی‌ها شد. با این حال دختران خستگی‌ناپذیر از پا ننشسته‌اند و از هر روزنی خودشان را به ورزشگاه می‌رسانند.

گاردین به تازگی در گزارشی با تصاویری از فروغ علایی به داستان زنان ایرانی که برای ورود به ورزشگاه‌ها تلاش می‌کنند پرداخته است. گاردین در این گزارش داستان زینب را روایت می‌کند. یک هوادار دو آتشه پرسپولیس که از اهواز خودشان را به تهران رسانده تا با گریم و تغییر قیافه در هیبت یک پسر وارد ورزشگاه شود.

فروغ علایی به تازگی به خاطر یکی از این تصاویر جایزه سالانه ورلد پرس را از آن خود کرده است.

هوادار زن پرسپولیس

هوادار زن پرسپولیس

هوادار زن پرسپولیس

هوادار زن پرسپولیس

هوادار زن پرسپولیس

منبع: سایت آزادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها