رئیس شورای تامین دام کشور:

گوشت وارداتی با ارز نیمایی از اردیبهشت ماه توزیع می‌شود / دام زنده 33 هزار تومان شد

رئیس شورای تامین دام کشور پیش بینی کرد با وفور عرضه دام زنده داخلی و وارداتی، قیمت دام زنده و لاشه گوسفند، در روزهای آینده به ترتیب تا حدود 28 و 65 هزار تومان کاهش داشته باشد.

گوشت وارداتی با ارز نیمایی از اردیبهشت ماه توزیع می‌شود / دام زنده 33 هزار تومان شد
کد خبر: 285480
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۰:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| این در حالی است که طبق یک نظرسنجی تلویزیونی، 88 درصد مردم نتوانسته اند گوشت وارداتی یارانه ای تهیه کنند. همچنین بنا به اعلام مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صمت توزیع گوشت وارداتی با ارز 4200 تومانی رو به پایان است و از ابتدای اردیبهشت ماه، این محصولات وارداتی با نرخ ارز نیمایی عرضه خواهند شد که در هر حال قیمتی پایین تر از نرخ های بازار خواهند داشت.


چندی پیش بود که دبیر ستاد تنظیم بازار از توقف واردات گوشت قرمز با ارز 4200 تومانی خبر داده بود. دیروز مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در گفت وگو با فارس، با اشاره به مصوبه ستاد تنظیم بازار در این‌باره، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه کمبود و تامین این کالا وجود داشت تصمیم گرفته شد واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی انجام شود تا این اقلام به وفور و به اندازه تامین نیاز کشور وارد شود. در این زمینه پیش‌بینی می‌شود عرضه این محصولات از اردیبهشت ماه آغاز شود.


محمد قبله تصمیم برای توقف واردات گوشت با ارز 4200 تومانی را غیر قانونی ندانست و اظهار کرد: تعداد کالاهای اساسی در هر سال را دولت مصوب می‌کند و ممکن است تعداد کالاهای اساسی که باید با ارز 4200 تومانی وارد شود برحسب شرایط افزایش یا کاهش یابد.


وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای وجود دارد تا گوشت حاصل از واردات با ارز نیمایی با قیمت ارز بازار آزاد به دست مصرف کننده نرسد، گفت: برنامه خاصی وجود ندارد و فرض بر این است که همه متقاضیان واردات گوشت قرمز بتوانند ارز مورد نیاز خود را برای واردات این کالا تامین کنند و واردات انجام دهند. قبله با تاکید بر این که عرضه گوشت وارداتی با ارز نیمایی باید براساس ضوابط سازمان حمایت باشد، گفت: شبکه توزیع یا جامعه هدف خاصی برای عرضه این گوشت تعیین نشده است. بنابراین اعلام برخی فروشگاه های زنجیره ای مبنی بر این که از ابتدای اردیبهشت ماه ،گوشت تنظیم بازاری عرضه می کنند، اقدامی خودسرانه و برای جلب نظر مشتری است. چرا که پس از واردات گوشت با نرخ ارز نیمایی، این فروشگاه ها و شبکه های توزیع منعی برای عرضه ندارند. مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم گوشت با ارز 4200 تومانی عرضه می‌شود گفت: در حال صفر کردن تمام حواله‌های گوشت وارداتی با ارز 4200 تومانی هستیم که تا پایان اسفند سال گذشته صادر شده است. قبله قیمت عرضه گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی را منوط به اعلام سازمان حمایت دانست و افزود: قطعا قیمت آن از قیمت گوشت عرضه شده در بازار کمتر خواهد بود.

88 درصد مردم گوشت یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند!


در حالی قرار است از ابتدای اردیبهشت ماه، عرضه گوشت وارداتی با نرخ ارز نیمایی آغاز شود که تجربه عرضه گوشت با نرخ ارز 4200 تومان، با انتقادات زیادی همراه بود و این محصولات به طور عادلانه بین مردم توزیع نشد. در این زمینه، برنامه پایش دو شب قبل، نظرسنجی انجام داد و از مخاطبان خود پرسید: آیا در یک سال اخیر گوشت وارداتی با نرخ دولتی به دست شما رسیده است؟ نتایج این نظرسنجی نشان داد که 88 درصد مردم به این سوال پاسخ منفی داده اند.

چشم انداز کاهشی قیمت گوشت در بازار


در همین حال، رئیس شورای تامین دام کشور گفت: با وفور عرضه دام زنده داخلی و وارداتی، قیمت دام زنده به طور متوسط در هرکیلوگرم به 33 هزارتومان رسیده که 10 هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش نشان می دهد. منصور پوریان اظهارکرد: اکنون هرکیلوگرم لاشه گوسفندی به طور متوسط بین 69 تا 76 هزارتومان در کشور عرضه می شود. این در حالی است که اواخر سال 97 قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی 45 هزارتومان و لاشه گوسفندی نزدیک به 93 هزارتومان بود که لاشه در سطح بازار با قیمت هایی بیش از 120 هزارتومان به دست مصرف کنندگان می رسید. به گفته پوریان، انتظار می رود با توجه به وضعیت عرضه مناسب دام زنده تولید داخلی، دام زنده و گوشت قرمز وارداتی در روزهای آینده، قیمت هرکیلوگرم دام زنده به 28 تا 29 هزارتومان و لاشه گوسفندی به 65 هزارتومان برسد. حتی روند کاهشی قیمت ها به گونه ای است که دولت باید چاره ای برای خرید تضمینی این محصول از دام پروران داخلی و انجماد یا صادرات مازاد داشته باشد، در غیر این صورت احتمال ضرر و زیان دامداران در ماه های آینده وجود دارد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها