کد خبر: 285481
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۰:۳۹:۲۹
| |

نگارش جزییات طرح اقدام متقابل علیه امریکا در کمیته ای ویژه؛

چه کسانی قانون اقدام متقابل علیه امریکا را نوشتند

محمد دهقان گفت:  در طرح  اقدام مقابل علیه امریکا تمام اطلاعاتی را  که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و حتی نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس به ما ارایه کردند  تجمیع  شد و ما توانسیم کار دقیقی  را انجام دادیم ،به عبارتی دیگر طرح اولیه  را  با استفاده از عبارات و اصطلاحات دقیق تر چکش کاری کردیم

چه کسانی قانون اقدام متقابل علیه امریکا را نوشتند
کد خبر: 285481
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۷ ۱۰:۳۹:۲۹

اعتمادآنلاین| امروز جزییات طرح دو فوریتی اقدام متقابل علیه امریکا برای تروریست خواندن سپاه پاسداران در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود.

تدوین جزییات این طرح از سوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به کمیته ویژه ای سپرده شده بود و این کمیته در 48 ساعت گذشته بصورت فشرده با مشورت نمایندگانی از سوی نهادهای نظامی و امنیتی وبرای تدوین جزییات آن تلاش کرده است . ما حصل جلسات دو روزه گذشته کمیته تدوین طرح اقدام متقابل علیه امریکا ارایه باید ها و شاید های دولت و نیروهای مسلح در قبال ارتش در 10 بند است .

محمددهقان ، علا الدین بروجردی ،حسین نقوی حسینی ، مجتبی ذالنوری ، جواد کریمی قدوسی ، حمید رضا حاجی بابایی وشوشتری و اعضای این کمیته هستند . در جلسات این کمیته نمایندگانی هم از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع ،وزارت اطلاعات ،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند.

از 7 عضو این کمیته 6 تن عضو فراکسیون ولایی مجلس هستند و تنها شوشتری به جریان سیاسی و فکر مقابل آنها یعنی فراکسیون امید تعلق دارد .

هرچند که حمید رضا حاجی بابایی محمد دهقان - رئیس و عضو فعال فراکسیون اصولگرایان ولایی- به عنوان طراحان این طرح در ترکیب کمیته حضور داشتند اما جای خالی محمد جواد فتحی ،طراح طرح سه فوریتی فراکسیون امید که بنا به دستور رئیس مجلس قرار بود در این طرح ادغام شود در جلسات این کمیته ویژه جای تامل دارد .

حسین نقوی حسینی ،نماینده ورامین و عضو این کمیته خبر داد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای تسهیل روند بررسی و تدوین طرح اقدام متقابل علیه امریکا در جلسه بعد از ظهر روز دوشنبه اش تصمیم به تشکیل کمیته ای 7 نفره گرفت.

نقوی حسینی با اعلام این خبر و با بیان اینکه درمذاکرات این کمیته نمایندگان دستگاه های مختلف و مرتبط حضور داشتند، ادامه داد: در دو روز گذشته کارها به صورت فشرده ادامه داشت و همه نظرات موثر در این باره استفاده شد . او در پاسخ به اینکه ایا طرح سه فوریتی فراکسیون امید که همزمان با این طرح به هیات رئیسه ارایه شده بود در این طرح ادغام شده است ؟تاکید کرد: طرح ها با هم ادغام نشده اند اما موادی از طرح سه فوریتی که مفید بود در تدوین جزییات طرح دو فوریتی اقدام متقابل علیه امریکا استفاده شده است و نهایتا یک قانون ده ماده ای تهیه شده که امیدواریم با رای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به کلیات آن، این طرح صبح سه شنبه- امروز- در دستور نشست علنی مجلس قرار گیرد.

علت تاخیر چه بود؟

دو فوریت طرح مذکور با رای اکثریت مجلس در جلسه بعد از ظهر سه شنبه مجلس به تصویب نمایندگان رسید و بر اساس آیین نامه داخلی بهارستان باید مجلس تا 72 ساعت بررسی جزییات ان را آغاز می کرد و انتظار این بود که بررسی جزییات این طرح در دستور کار دیروز مجلس باشد ، تاخیر مجلس به جزییات این طرح سبب شکل گیری موجی ازانتقادات و گلایه های برخی از موافقان طرح مذکور در نشست دیروز مجلس شده بود، چنانچه سیدمحمدجواد ابطحی ،نماینده خمینی شهر از حامیان دو آتشه طرح اقدام متقابل علیه امریکا که سه شنبه گذشته و بعد از تصویب این طرح دو فوریتی خودش را به تریبون ناطقان رساند و فریاد مرگ بر امریکایش صحن مجلس را فراگرفت ،در نشست علنی دیروز مجلس در تذکری از تاخیر در بررسی طرح در صحن علنی مجلس گفت: آئین نامه مجلس به طرح های دو فوریتی 3 روز بیشتر فرصت نداده است، طرح دو فوریتی تروریست خواندن نیروهای آمریکایی هنوز در کمیسیون گزارش داده نشده است. در صورتی که امروز باید مطرح می شد و هیچ کس هم به کمیسیون تذکر نداد. علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: تذکر داده شد منتها کارشان طول کشید، دیروز - یکشنبه - هم جلسه مفصلی داشتند و این کار را دنبال می کنند اما قاعدتا باید ظرف 3 روز می آمد.

کارگروه تدوین اقدام متقابل علیه امریکا چه کسانی بودند؟

محمد دهقان طراح طرح دو فوریتی اقدام متقابل علیه امریکا در تروریستی نامیدن سپاه پاسداران در گفتگویی از چگونگی روند تدوین جزییات طرح مذکور در کمیته ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخن گفت .

کمیته ای 7 نفره که محوریت آن بر دوش علا الدین بروجردی رئیس سابق کمیسیون بوده و در جای خالی طراحان طرح سه فوریتی فراکسیون امید بر گزار شده است .

مشروح گفتگوی ما محمد دهقان از چهره های شاخص اصولگرایان در بهارستان در پی می آید:

جمعی از نمایندگان بر این باورند که مجلس شورای اسلامی باید تا اعلام نظر کنگره امریکا در مورد اقدام دولت ترامپ برای تروریست نامیدن امریکا صبر کند و در صورت تایید این اقدام از سوی کنگره وارد میدان شوند و قانون اقدام متقابل را بنویسند، برغم این دیدگاه اما بررسی جزییات طرح دوفوریتی اقدام متقابل علیه سپاه در دستورکار امروز نشست مجلس است، به نظرتان بهتر نبود مجلس در بررسی جزییات این طرح کمی صبر می کرد؟

این اقدام دولت امریکا در راستای قانون مصوب کنگره است و در واقع تروریست نامیدن سپاه پاسداران اقدام اجرایی وزارت خارجه امریکا در حوزه اختیارات قانونی اش است که کنگره به آن محول کرده است . هرچند که ما معتقدیم وزارت خارجه امریکا دچار یک اشتباه فاحش شده است و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخش بزرگی از جمهوری اسلامی را تشکیل می دهد و در واقع یکی از ارگان کشور ماست را تروریست نامیده است و وارد فهرست گروه تروریستی اش کرده است و همین سبب می شود که این تصمیم بر خلاف مصوبه کنگره امریکا چرا که کنگره امریکا به وزارت خارجه اجازه تروریست نامیدن برخی گروه ها را به دولت داده است نه بخشی از ارکان حاکمیتی یک کشور است ؟!

با این اوصاف بهتر نبود مجلس برای ورود به جزییات طرح منتظر اعلام نظر کمیته می ماند؟

کنگره می توانست در یک هفته گذشته وارد میدان شود و جلوی این اشتباه فاحش را بگیرد ،اما وارد نشد .

همزمان با طرح دو فوریتی که در مجلس تصویب شد ، طرح سه فوریتی هم از سوی فراکسیون امید برای اقدام متقابل علیه امریکا ارایه شد که رئیس مجلس تاکید کرد در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان کمیسیون تخصصی دو طرح همزمان بررسی شوند و بعد از ادغام جزییات دو طرح در یک طرح واحد برای بررسی به صحن علنی ارجاع شود ، این ادغام صورت گرفته است ؟

در این طرح تمام اطلاعاتی را که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و حتی نمایندگان مرکز پژوهش های مجلس به ما ارایه کردند تجمیع شد و ما توانسیم کار دقیقی را انجام دادیم ،به عبارتی دیگر طرح اولیه را با استفاده از عبارات و اصطلاحات دقیق تر چکش کاری کردیم

از کدام سازمان ها برای مشورت دعوت شده بود؟

در نشست های کمیته نمایندگانی از ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع ،وزارت اطلاعات ،سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند که از نظرات آنها در تدوین طرح استفاده شد.

آیا برای تدوین این قانون که در حقیقت فعالیت کشور در سیاست خارجی را تحت تاثیر قرار خواهد داد نماینده یا نمایندگانی از وزارت خارجه در کمیته حضور داشتند؟

کارشناسانی از مرکز پژوهش ها بودند ، دقیق نمی دانم که از وزارت خارجه هم آمده بودند یا نه .

از طراحان طرح سه فوریتی امید چه کسی درکمیته حاضر بود؟

قرار نبود این نشست فراکسیون باشد ، من هم به عنوان طراح طرح دو فوریتی حضور داشتم . البته اقای شوشتری که عضو کمیسیون امنیت ملی که در نشست حضور داشتند،عضو فراکسیون امید هستند.

مدیریت اقدامات کمیته را چه کسی بر عهده داشت ؟

اقای علا الدین بروجردی محور بودند.

منبع: همشهری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها