ابراهیم بای سلامی، عضو شورای عالی گردشگری در یادداشتی مطرح کرد؛

رونق گردشگری داخلی با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی

عضو شورای عالی گردشگری در یادداشتی نوشت: به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، گردشگری داخلی رونق می‌یابد بنابراین بسیاری از گردشگران و مسافرانی که در گذشته به خارج از کشور می‌رفتند، مقاصد داخلی را انتخاب خواهند کرد.

رونق گردشگری داخلی با افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی
کد خبر: 285571
|
۱۳۹۸/۰۱/۲۹ ۰۹:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ابراهیم‌ بای سلامی*- در دولت تدبیر و امید نسبت به صنعت گردشگری ایران حساسیت فوق‌العاده‌ای به وجود آمده است. مردم در شهرها و روستاها این صنعت را به عنوان یک صنعت درآمدزا شناخته‌اند و مقدمات و زیرساخت‌هایی در این ارتباط در حال فراهم شدن است. خوشبختانه گردشگران ما در سفرهای داخلی، مقاصد جدیدی را پیگیری می‌کنند. در واقع بسیاری از مقاصدی که الان برای مردم جذابیت دارد در گذشته مورد توجه نبوده است.

تغییر نگاه به صنعت گردشگری را به طور نمونه می‌توان در تحول وضعیت شهر تهران به عنوان یک مقصد گردشگری در طول سال‌‎های گذشته دید. تهران ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری به ویژه در نوروز دارد. در روزهای عید تهران از آلودگی هوای روزهای عادی سال رنج نمی‌برد و با معضل ترافیک و نبود پارکینگ هم به آن معنا روبرو نیست؛ علاوه بر اینها امکانات اقامتی و زیرساختی تهران هم برای جذب مسافر فراهم است و امکانات پذیرایی در این شهر به وفور دیده می‌شود. این شهر بزرگ دارای 100 جاذبه معروف بین‌المللی است که آن را به شهری جذاب و دلپذیر برای سفر تبدیل می‌کند.

علاوه بر اینها مناطقی نیز در تهران در بحث بومگردی وجود دارد که می‌تواند در دسترس بومگردان قرار بگیرد. مردم جای‌جای ایران می‌توانند با سفر به تهران، یک مقصد عالی گردشگری را تجربه کنند. این موقعیت حاصل حساسیت‌هایی است که در سال‌های گذشته نسبت به صنعت گردشگری به وجود آمده. حساسیت‌هایی که ناشی از توجه ویژه دولت به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این صنعت است.

تغییر مقاصد و آمایش سرزمین بر حسب مقاصد گردشگری در دستور کار سازمان میراث فرهنگی و نیز بخش خصوصی است. گردشگری داخلی به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، رونق پیدا خواهد کرد. بسیاری از گردشگران و مسافرانی که در گذشته به خارج از کشور می‌رفتند، مقاصد داخلی را انتخاب خواهند کرد و این فرصت زمینه بسیار مطلوبی فراهم می‌کند؛ اولاً برای تقویت زیرساخت‌ها و ثانیاً برای قرار گرفتن گردشگری داخلی در مسیر توسعه. همچنین مردم هم می‌توانند از جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی و گردشگری در داخل کشور لذت بیشتری ببرند.

تحول در مقاصد در گردشگری ما یک ضرورت است. مقاصد کلیشه‌ای ما باعث ترافیک زیاد و ایجاد مشکلات فراوان برای مردم و به مخاطره انداختن رفاه، تفریح و تفرج آنها می‌شوند. این وضعیت با تعریف مقاصد جدید قابل تغییر است و خوشبختانه اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.

می‌دانیم که صنعت گردشگری در ایران، سنتی، محدود و پراکنده است و به برنامه‌ریزی بیشتری نیاز دارد تا بتوانیم از امکانات موجود در کشور استفاده بیشتری به عمل بیاوریم. امیدواریم دولت موفق شود راهبرد اصلی صنعت گردشگری و توسعه این صنعت را به زودی اعلام کند تا هم سرمایه‌گذاری و هم تهیه زیرساخت‌ها در راستای توسعه صنعت گردشگری با یک برنامه‌ریزی منسجم و منظم به پیش برود.

در سال گذشته خوشبختانه حساسیت‌های خوبی در خصوص بومگردی ایجاد شد. بسیاری از مناطق روستایی در کشور اعم از روستاهای مناطق شمالی، مناطق کویری، مناطق جنوبی و... در این زمینه فعال شدند. بسیاری از مردمی که در تهران و دیگر شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و به بومگردی علاقه دارند، امروز زمینه لازم برای سفر آنها به مناطق مختلف فراهم است. پیشنهاد ما این است که سفرها حتماً از طریق آژانس‌های معتبر انجام شود تا هموطنان عزیز در ازای وقت و هزینه‌ای که صرف می‌کنند، بیشترین لذت را از اوقات‌شان ببرند و در عین حال در طول سفر از امنیت کامل برخوردار باشند. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ناخرسندی‌ها به حداقل برسد، از نابسامانی‌ها تا حد ممکن پیشگیری شود و مردم و گردشگران عزیز، اوقاتی به یادماندنی را تجربه کنند.

*عضو شورای عالی گردشگری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها